Nekromanti Rollspel och stenåldern

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Nyligen fick jag ett infall att se om en klassisk animéserie som jag såg som barn: Rai Grottpojken (det är värt att se den bara för den svenska dubbningen; den är oerhört skrattretande fast charmig :gremwink: ).

Hursomhelst så slogs jag i samband med detta av tanken på hur coolt det skulle vara att spela ett rollspel i stenåldersmiljö. Själv misstänker jag att detta är ganska ovanligt, jag har aldrig ens hört talas om något renodlat spel av den typen. Så därför undrar jag om någon kan tipsa om ett bra, historiskt rollspel med stenåldersvärld, eller finns det inga sådana?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Tribes

Så därför undrar jag om någon kan tipsa om ett bra, historiskt rollspel med stenåldersvärld, eller finns det inga sådana?
Det finns ju rollspelet Tribes, skrivet av inga mindre än Steve Jackson och David Brin, men det är ganska speciellt.

/tobias
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Re: Tribes

Det finns ju rollspelet Tribes, skrivet av inga mindre än Steve Jackson och David Brin, men det är ganska speciellt.
Jag skulle förvisso inte kalla det mer rollspel än Junta och Diplomacy. Hade inte min karaktär när vi spelade det på DanCon brutit benet, aldrig fått upp den och svultit, så hade jag säkert tyckt att spelet varit roligare också. :gremwink:

/Han anar en trend med korta inlägg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Har för mig det finns en GURPS-modul för version 2 eller 3 till denna tidsperiod.
Det är iofs en säker gissning att det finns en GURPS-modul, oavsett setting, så också här. GURPS Iceage heter den, och är faktiskt riktigt bra.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Det är iofs en säker gissning att det finns en GURPS-modul, oavsett setting, så också här. GURPS Iceage heter den, och är faktiskt riktigt bra.
Ah, GURPS, återigen får jag anledning att ångra att jag aldrig kollat närmare på det systemet förr. För Ice Age verkar vara ganska exakt det jag hade tänkt mig; välgjord, historiskt korrekt stenålder. Hm, Ice Age går ju att köpa från deras pdf-shop och 20 spänn känns ju inte så farligt... Men då blir frågan, för att införskaffa helt nya regelböcker bara för att testa ett antal äventyr i den här miljön känns lite dumt, om det här http://e23.sjgames.com/item.html?id=SJG30-6094 Gurps 3rd edition lite, kanske duger för att testa Ice Age?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Någon gång kommer jag att färdigställa mitt stenåldersrollspel. Det kommer äga allt som tidigare gjorts i ämnet.

Bara så ni vet.

- Ymir, lovar
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Men då blir frågan, för att införskaffa helt nya regelböcker bara för att testa ett antal äventyr i den här miljön känns lite dumt, om det här http://e23.sjgames.com/item.html?id=SJG30-6094 Gurps 3rd edition lite, kanske duger för att testa Ice Age?
Du klarar dig utmärkt med GURPS Lite som finns för gratis nedladdning hos SJGames. Jag föredrar till och med den, den är smidigare, även om jag brukar köra fördelar/nackdelar från fulla spelet bara för att få en fylligare lista, men du kan lugnt betrakta "stora" GURPS som överkurs.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag tog och såg den för ett eller två år sen och funderade också på att köra nåt inspirerat från serien. Jag hade dock inte bemödat mig värst att försöka hitta nåt specifikt rollspel utan hade nöjt mig med att använda mig av typ BRP eller nåt... givetvis i samband med ett förfinat verktyg som perfekt fångar seriens anda: en slumpmötestabell!

"22... få se nu... Ah! Plötsligt så skymtar ni något på andra sidan slätten. Det verkar vara en grupp jägare från en stam ni inte stött på tidigare. De verkar av någon anledning ha väldigt bråttom, det kan bero på att de jagas av en... 47... ah! Stor köttätande dinosaurie*!"



*det enda resultatet på den tabellen
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Rai: the RPG

"22... få se nu... Ah! Plötsligt så skymtar ni något på andra sidan slätten. Det verkar vara en grupp jägare från en stam ni inte stött på tidigare. De verkar av någon anledning ha väldigt bråttom, det kan bero på att de jagas av en... 47... ah! Stor köttätande dinosaurie*!"


*det enda resultatet på den tabellen
Haha, så sant, skulle kanske inte behövas så mycket mer för att fånga Rai's anda. En annan mycket viktig sak man skulle behöva är detaljerade regler för att springa (det gör de VÄLDIGT mkt) och förstås en slumptabell för saker som händer när man sen flyr från den stora köttätande dinosaurien. Den borde innehålla resultat som:

"Den klumpiga men söta tjejen du släpar runt med snubblar på en sten"

"Den klumpiga men söta tjejen du släpar runt med snubblar på en trädrot"

"Den klumpiga men söta tjejen du släpar runt med ramlar omkull av utmattning"

:gremlaugh:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Re: Rai: the RPG

En annan mycket viktig sak man skulle behöva är detaljerade regler för att springa (det gör de VÄLDIGT mkt) och förstås en slumptabell för saker som händer när man sen flyr från den stora köttätande dinosaurien. Den borde innehålla resultat som:

"Den klumpiga men söta tjejen du släpar runt med snubblar på en sten"

"Den klumpiga men söta tjejen du släpar runt med snubblar på en trädrot"

"Den klumpiga men söta tjejen du släpar runt med ramlar omkull av utmattning"
Ja! Exakt så. Jag tror vi är något stort på spåren. :gremwink:
 
Top