Nekromanti Rollspel och Animé effekter i Rollspel, går det?

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Hejsan!
Jag är sprillans ny här på forumet och hoppas att detta är ett kul forum =). Mina inlägg i framtiden kommer mestadels röra D&D 91 och till viss del Chronopia eftersom jag ogillar D&D6's amerikanska rippoff regler.

I alla fall till saken nu...

anser ni inte det vara larvigt att få skyhöga FV'n på sina färdigheter?
Ta till exempel Bredsvärd FV 45. Att sedan försöka sticka någon i ögat i kolmörker. -10 för mörker, -15 för öga. (45-25=20) Det blir då CL 20 och man kan då misslyckas om man slår 20 2 gånger. Visst borde man vara duktig, men är det där inte lite väl?

Min lösning på det hela är att man vid FV 25 sänker sitt FV till 15 igen och får en "Limit Breaker" (I still med Final Fantasy eller diverse fighting spel) Sedan går man upp i FV igen upp till nästa limit breaker. Tror man måste vara mer Animé fan än Rollspelare för att riktigt gilla denna husregel. Men eftersom alla i min rollspelsgrupp är det så fungerar det väldigt bra.
Har alla regler på papper hemma (Är i skolan nu) och kan ge mer tydliga regler om någon är intresserad.

Ville bara göra mig hörd och visa att jag har kommit til forumet =)

/Umi Ryozaki
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det heter DoD!

"eftersom jag ogillar D&D6's amerikanska rippoff regler."

Nitpick: D&D är förkortningen för Dungeons&Dragons. DoD är förkortningen för Drakar och Demoner. Och om någon vill protestera mot det så var Dungeons&Dragons dessvärre först med förkortningen. Till och med den svenska översättningen av Dungeons&Dragons röda box hette just "D&D" på svenska.

"anser ni inte det vara larvigt att få skyhöga FV'n på sina färdigheter?
Ta till exempel Bredsvärd FV 45."


Min lösning är att se till att rollpersonen inte får FV 45 (eller motsvarande) över huvud taget, eller byta till ett regelsystem med öppna tärningsslag (dvs tärningsslag som kan bli hur höga som helst).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Mina inlägg i framtiden kommer mestadels röra D&D 91 och till viss del Chronopia eftersom jag ogillar D&D6's amerikanska rippoff regler."

Med tanke på att Drakar 91 och Chronopia grundar sig på Chaosiums Basic Role-Playing system, och nya DoD inte har någon licens för sitt undrar jag vad som är mest rip-off. :)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Re: Det heter DoD!

Småsaker... & och o spelar ingen större roll..

Men hurdå? Folk blir ju bättre med Erfarenhet och ökar således sin FV. Om man då ska få tärdningsslag som kan bli hur mycket som helst så blir det svårare för folk som inte har så mycket mer än FV 7. Så då rubbas balansen på så vis.
Inte sant?
/Umi Ryozaki
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Hmmm... det visste jag inte, trodde det var ett ganska eget påfund... Mest med tanke på att ingen jag pratat med (Mestadels Amerikaner) har aldrig någonsin hört talats om det systemet.
Men det ksnake stämmer, personligen anser jag att det är bättre än 6'ans system.

/Umi Ryozaki
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Hmm men det finns ju limit breakers iform av
att når man fv 21 får man dubbelhugg, fv 25 bryta klinga eller nåt(kommer inte ihåg) och vid fv 31 trippelhugg...

Om dina spelare når 45 fv har du nog varit ganska frikostig med dina HP och bonuserfarenhetspoäng. Hur många äventyr har dom spelat för att bli så bra ? ( att du ens låtit dina spelares rp överleva så länge -.....tsk tsk..)

Men om ni har ett fungerande limitbreaksystem så varför inte?
Det låter som en ganska bra idé..Det blir lite mera hjälte stil på rpna...

Ville bara säga manga och Animé dominerar, Escaflowne, Record of Lodoss Wars, Ranma ½...

- The crest of the black lion -
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Precis!!

Precis, Jag använder samma regler som i Hjältarnas handbok när det gäller Grundegenskaps höjning. Till mina spelares stora fötret. Krigarna tycker att det är svindyrt att höja sin Karisma för en kostnad av 8 HP =P
(Alla vill ha KAR över 16)

Det är ingen som har FV 45, det var bara ett exempel, Jag tycker snarare att deras "Hjältar" slår sig ner och slår sig till ro. En Demon jägarinna ska t.ex. gifta sig nu på freda och starta familj, så hon kommer nog inte Äventyra så mycket mer.

Men.. Jag tycker Hjälte bokens Svärdsvarianter är för lätta att fixa, därför ökade jag gränserna för att få dem samt häftighets graden =P

Du borde se "Magic Knight Rayearth" & "Revulotionary Girl Utena". Mina favvo Animé's
/Umi Ryozaki
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Vi förstår varandra

Att låta en Rp slå sig ner, när de börjar bli irriterande bra är utmärkt.
Låta legenden om deras äventyr och stordåd
bli en del i följande äventyr... typ: när de nya rp är på ett värdshus " länge sedan levde en stor hjälte här i trakten..ni har väl alla hört legenden om XXXXXXX"

Om dina spelare vill vara så snygga är det nog värt att punga ut 8 hp ;->

Problemet är ofta att en del spelare inte vill lägga ner sin rp och då kanske man måste låta honom/henne gå en
dramatisk död till mötes..På ett smidigt sätt självklart!

Vet spelaren om att du tycker att deras rp e för bra och dom sedan går och dör i nästa äventyr, kan de börja fatta misstankar...

Vilken kampanj/äventyr håller ni på med nu ?

Jag hade inte sätt magic knight rayearth men är inte det
kawaii manga????

- The crest of the black lion -
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Re: Manga (o/t)

Ninja Scroll var den första Animén jag förstod...

Såg Akira & Ghost in the Shell innan.
(Förstår dem nu dock)
Ninja scroll satte sig då högst upp på listan.
Men nu ligger "Magic Knight Rayearth" högst.. det är en fjortis animé som Sailormoon, fast bättre animerad och bättre story. Utena är kul... En tjej som vill bli prins när hon blir stor och går då runt i killarnas skoluniform. De andra flickorna säger godmorgon till henne varje morgon med rodnande kinder.
(Dock måste jag påpeka att Utena inte är någon Hentai Animé)
Ps.. det var en bild från MKR på mitt första inlägg Ds.
/Umi Ryozaki
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Re: Vi förstår varandra

Hmmm...
Jag tror att snitter på Karisma bland karakträerna låg runt 15-17 någonstans... Hade en SLP som spenderade alla sin HP's på Karisma han är uppe i 21 nu. (Sprätthök och Demonjägarinnans blivande make)

Vilken kampanj jag håller på med?
Hmmm.. avslutade just en egen påhittad kampanj och började en ny egenpåhittad kampanj förra fredagen. Använder nästan bara eget material. (Egen värld, egen religon, egen limitbreaker) Gå in på vår hemsida om ni är intresserade om vår förra kampanj.
Var dock ett tag sedan något nytt hände på sidan. Vi hade spelat den varje fredag + en massa på sommarlover i nästan ett år, nu är den ialla fall slut.

I den nya jag påbörjat fick de alla börja som 10 åringar utan yrken eller yrkesfärdigheter =P
Sedan ska de bli upplärda utav sina lärare som jag lottade fram vad de skulle bli =). (Det blev "Krigare, Munk, Röstmagiker & Kurtisan (Manlig kurtisan))

/Umi Ryozaki
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Re: Manga (o/t)

Läs eller se Ranma½.

Det handlar om en ung man som råkat ut för en hemsk förbannelse, när han tränar i kina.
Han förvandlas till en fyllig ung kvinna så fort han får kallt vatten på sig och tillbaks till kille när han får varmt vatten på sig. Han blir tvungen att förlova sig med
en våldsam ung kvinna vars största nöje är att
banka skiten ur honom när han säger nåt fel..( dvs retar henne )

Skitkul... :)

- The crest of the black lion -
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Re: Manga (o/t)

Hans far då?
Han blir ju Panda när han får kallt vatten på sig =P

Akane har ju lovat att gå ut med den som spöar henne i strid, vilket alla föreningar försöker 'varje' morgon =P

Har bara sett en långfilm och första avsnittet duppad till parodi svenska.
/Umi Ryozaki
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Re: Vi förstår varandra

Nyfiken fråga...

Hur många tjejer har ni i er grupp`?
Jag tänkte bara på den manliga kurtisanen.. :)
Vi har en tjej i vår grupp, med en hyggligt vass tunga..

- The crest of the black lion -
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
....fråga

Nyfiken fråga...

Hur många tjejer har ni i er grupp`?
Jag tänkte bara på den manliga kurtisanen.. :)
Vi har en tjej i vår grupp, med en hyggligt vass tunga..

- The crest of the black lion -
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Re: Manga (o/t)

Aj då ..
Se den japanska med engelsk textning och japansk tal..
Den rular..vet ej så mycket om tv serien....

- The crest of the black lion -
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Re: Manga (o/t).

Aj då ..
Se den japanska med engelsk textning och japansk tal..
Den rular..vet ej så mycket om tv serien....

- The crest of the black lion -
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Re: Vi förstår varandra

Rollpersoner eller Spelare?

Vi är 2 Flickor (Jag är en av dem men jag är SL)
Samt 3-5 killar

I rollspelet är det:
2 flickor
2 pojkar
+1 vuxen operasångare

+ mina SLP's då.

En av de 10 åriga pojkarna kommer bli den manliga kurtisanen. Kommer nog bli som en finare Barnvakt eller liknande. (Medeltida Kurtisaner var inte bara som våra Postituerade, utan också som "Call Girls"=Sällskap)

Men det stämmer, man måste kunna ge svar på tal om man ska vara tjej och kunna spela grabbiga rollspel.

/Umi Ryozaki
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Manga (o/t)

Ghost in the Shell

Otroligt jättesuperbra. Precis som Shadow Skill och Appleseed.

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É
 
Top