Rollspel.nu's filmklubb 2021 v8

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v8 2021 – #426 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Mot bättre vetande såg jag Godzilla (2014). Det är fascinerande att se fantastiska specialeffekter och normalt duktiga skådespelare som gravallvarligt uttalar repliker som är totalt jävla osammanhängande nonsens. Filmen hade nog varit bättre om jag sett den dubbad till japanska, utan textning.

Det positiva jag fick med mig från filmen var att jag reagerade på att det fanns en Jacksons kameleont på Hawaii, vilket borde vara fel, för de lever i östra Afrika. Men när jag kollade upp det visade det sig att de är introducerade på Hawaii. Det var intressant.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Igårkväll såg jag om Sagan om Ringen (2001).

Vid jul är det tjugo år sedan jag såg den här på bio. Tiden går.

Det går inte att se den här filmen objektivt efter tjugo år av att se om och se om och se om, för att inte tala om tjugo år av memes. För första gången reagerar jag också på hur många reaction shots det är i filmen. Oj vad många gånger folk bara tittar på häftiga modeller, landskapsvyer, specialeffekter eller annat. Alltid med en mäktigt imponerad blick och lite vördnad i blicken.

Men filmen håller. Ja, jäklar, vad den håller. Inte ens de gånger Peter Jackson gick in i OVERDRIVE jämfört med boken kan hålla mig borta från att tycka den är ett mästerverk.

5/5. Men ni har ju redan sett den, så det visste ni redan.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Attraction
2017 - org. titel: Prityazhenie

Filmen inleder med en av de snyggaste förstörelsemomenten i filmhistoria. Tyvärr lyckades jag bara få tag på den dubbade versionen. Jag försökte bortse från de kassa skådespelarrösterna, men jag tycker också de ryska skådisarna gör ett dåligt jobb. Ljudet kändes också som om det låg "ovanpå" det visuella istället för att vara inbakat, som exempelvis när en person äter ett äppel och... Ja, just det handlingen. Vi får följa tonårsdottern till en militärisk ledare som faktiskt inte vill ta död på allt utan vill lämna rymdvarelserna att ta hand om skeppet som blir nedskjutet. Handlingen är sjukt tråkig och intetsägande och jag kommer av mig tillräckligt för att börja kolla på Corridor Crew, som hade med filmklipp från denna film vilka gjorde mig sugen att söka rätt på den och se den. Jag gillar annars Corridor Crews, eftersom deras insyn som CGI-skapare är intressant när de gör reactions på CGI i film och tv-serier, vilket de senare utökat till att innefatta både animering och stunt-arbete.

Ja, just det. Handlingen. Någonstans i mitten blir det vettigt och i sin helhet för filmen för fram ett budskap som är väldigt relevant idag - där folk snedvrider eller undanhåller fakta för att driva fram sin ideologi. Filmen tappar sedan igen mot slutet, vilket får mig att tänka på att jag önskade fler tonårsskådespelare kunde visa framfötterna. Jag gillar exempelvis Kaitlyn Dever, som har en helt otrolig scennärvaro och stjäl varenda scen i det jag sett henne i, och det ska bli kul att se Bella "Lyanna Mormont/Hilda" Ramsey som Ellie i The Last of Us-tv-serien...

...ja, just det. Handlingen. Karaktärerna är väldigt impulsiva. Det är som om de har bara binära egenskaper på rollformuläret och när en egenskap sätts igång så glöms allting annat. Är personen exempelvis arg så spelar det ingen roll om personen var kär i scenen innan utan skadar allt och alla utan eftertanke. Detta, tillsammans med det dåliga ljudet, skådespelarprestationerna och föga intressanta manuset, gör att jag börjar göra andra saker, istället för att kolla på filmen, likt en hundvalp som upptäcker världen för första gången. Hela filmen känns som en tonårsserie och jag är väldigt förvånad hur sjutton de lyckades få till en sådan absolut perfekt detaljrik CGI för ett sådant projekt - kolla länken ovan för att se vad jag menar. Jag kan däremot tyvärr bara rekommendera den här filmen om du desperat behöver slökolla på något.

BETYG: 2/5
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Jag har sett Andrej Tarkovskijs Stalker (1979). Det har jag försökt göra ett par gånger förr, men tröttnat. Nu tog jag mig igenom den. Det enda jag kom ihåg var att början var en evighetslång tagning av banvallen under en järnvägsvagn. Jag tror till och med att jag berättat om den scenen för någon, som förklaring till varför jag har svårt för alltför långsamma filmer.

Problemet är att den scenen inte alls finns med. Inledningen är inte så långsam som resten. Jag har ingen som helst aning om vad jag kan ha sett. En helt annan film? En piratklippning? Minns jag bara fel? Jag vet inte. Det känns på något sätt lämpligt.

Jag är ingen cineast. Jag ser inte på jättemycket film, jag ser väldigt lite "svår" film och jag har ganska dåligt tålamod. Därför förstår jag att det är mig det är fel på, men jag tycker filmen var mestadels dålig. Inte tråkig, det var jag ju beredd på, långsam och enbart stämningsfull, utan faktiskt dålig. Visst, fotot är ju snyggt, och långsamheten ger ett slags drömsk känsla av zonens utomvärldslighet, men skådespeleriet och dialogen känns bara styltigt teatrala (delvis dock på grund av dålig översättning, skulle jag kunna tänka mig), huvudpersonen går mest omkring och gör grimaser. Den funkar bara inte alls, men jag är glad att jag nu kan säga att jag sett filmen. Som science fiction-intresserad kändes det som en oförsvarlig lucka i min bildning. Nu ska jag se till att läsa Strugatskibrödernas roman också.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Såg wehicle 19 med Paul Walker ifrån 2013

Den är ett skamlöst försök att tjäna pengar på Paul walkers namn och på fast&furious vågen.

2/5 och det bara för att jag känner mig generös
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Mot bättre vetande såg jag Godzilla (2014). Det är fascinerande att se fantastiska specialeffekter och normalt duktiga skådespelare som gravallvarligt uttalar repliker som är totalt jävla osammanhängande nonsens. Filmen hade nog varit bättre om jag sett den dubbad till japanska, utan textning.

Det positiva jag fick med mig från filmen var att jag reagerade på att det fanns en Jacksons kameleont på Hawaii, vilket borde vara fel, för de lever i östra Afrika. Men när jag kollade upp det visade det sig att de är introducerade på Hawaii. Det var intressant.
"Vi dödar gubben med Kapten Ahab-syndrom i början, sedan släpper vi den bollen och följer sonen som inte bryr sig medan han driver runt med armén i nästan 2 timmar där ingenting händer."
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,083
Nån mer som sett tv-serien the expanse? Vad tycker ni? Nån som läst böckerna (isåfall inga spoilers)?

Tycker nog det är den bästa sci fi tv serier jag sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Nån mer som sett tv-serien the expanse? Vad tycker ni? Nån som läst böckerna (isåfall inga spoilers)?

Tycker nog det är den bästa sci fi tv serier jag sätt.
Jag har läst de flesta av böckerna; ligger ett par efter men kommer att åtgärda det den närmaste tiden (och skriver då om det i Bokklubben-trådarna).

Överlag tycker jag att TV-serien är bättre. Böckerna är lättlästa, absolut, och helt okej popcornläsning. Lätt att ta sig igenom, ingen vidare substans. Och så störde jag mig ganska mycket på vad jag minns som oerhört liberal (svensk kontext-liberal då) syn på basinkomst och vad som motiverar folk. En viss del av en viss bok minns jag helt enkelt som "Arbetslinjen: the sci-fi novel".

På det hela taget är det nog mitt största problem med The Expanse som framför allt bokserie: Det är en oerhört blek, fantasilös och nihilistisk centrist-scifi. Den vill liksom ingenting. Det jag gillar med scifi är ju när den presenterar nya idéer, nya riktningar för mänskligheten eller teknologin. The Expanse bara rycker på axlarna: "Jag antar att allt är fucked. Oh well."


TV-serien har lite mindre av det här, och så är det ju fina effekter.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Såg nån riktigt dålig fantasy film vi namn Dragon Crusaders.

Korsriddare har blivit baktalade av konungen och är på flykt genom England på väg till Skottland när dom stötter på en by överfallen av pirater och deras hederskodex gör att dom mot bättre vetande måste hjälpa byborna.

Dom beger sig till byn och och besegrar piraterna och blir kompisar med filmens edgelord en mystisk barbarkvinna .

Dom får reda på av en nunna att en föräldralös flicka blivit knidnappad och förd till piraternas skepp och naturligtvis måste vara tappra korsriddare rädda flickan så ihop med sin nya barbarkompis beger dom sig till piraternas skepp som dom finner övergivet förutom den fångade flickan som sitter och rabblar besvärjelser utav bara sjutton.

Det visar sig att hon har kastat en förbannelse där alla som splitt blod och sedan sätter sin fot på båten skall förvandlas till gargoyler.

Nu måste ju naturligtvis dom nobla korsriddarna besegra den onda förbannelsen .


Den här filmen sög getens pung och inte bara den ena kulan utan båda och hela jävla getadolmen på samma gång.

För det första färgerna är alldeles för glättiga
Piraternas skepp ser alldeles för modernt ut
Varför skulle den bortrövade flickan vilja skapa en förbannelse där alla pirater förvandlades till nått ännu värre nämligen gargoyler så fort dom satte foten på sitt skepp igen , hade det inte bara varit mycket lättare att döda dom i mänsklig skepnad och få sin hämnd på det sättet .
Det etableras att alla som är under förbannelsen förvandlas till gargoyler men helt plötsligt förvandlas några till revenants .
Gargoylerna är skitfula
Faktum är att all cgi är skitful



1/5 ...det här är en sån där film som man slänger på när man ligger i soffan bakfull på en söndagsmorgon.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Jag har tänkt jag ska titta på Aniara-filmen som ligger på SVT Play ett tag till, men jag orkade inte ikväll.

Istället halvsåg jag Jupiter Ascending (första gången jag ser om den tror jag?) medan jag knappade på telefonen och åt ostbågar.

Jag ger den en krankisk fyra som bakgrundsskval.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,407
Location
Maastricht
Jag såg The last Castle.

Jag gillar Robert Redford, men filmen känns stel och den lämnar väldigt lite till att förvånas över.
Det är ändock en bra film

43/1 miljon
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Jurassic World
2015

Jag har undvikit att se filmen, då jag hört från flera källor att den ska vara dålig men nu när den poppade upp på Netflix gav jag den en chans. Filmen är i princip en remake på Jurrasic Park, utan att vara det. Filmen har fått kritik för att dinosaurierna ser inklippta ut, och jag kan till viss del hålla med i vissa upplysta scener. Jag tyckte jag såg samma problem i Jurrasic Park 2, där dinosaurierna hade högre upplösning än skådespelarna. Dock har alla som kritiserat CGI:n visat upp klipp på Chris Pratt, där de menar att man ser på kroppsspråket att Pratt agerar mot något som inte finns där. Problemet med detta är att Pratt har lagt till sig en sorts macho-man-gestalning, vilket gör att han oavsiktligt rest en skärm mot vem han är som person i verkliga livet men också mot alla andra som han agerar mot. Detta gör att Pratt agerar som om det inte finns något där, oavsett om det är CGI-reptiler eller människor.

Barnskådisarna är stabila; det är roligt att filmskaparna leker lite med könsroller och plattar till dem på ett trovärdigt sätt. Hade det inte varit för den distansierade Pratt så hade jag höjt denna film till en fyra, men som det är nu tycker jag filmen funkar om man vill softa en fredagskväll med lite popcorn.

BETYG: 3/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag såg just om Ghostbusters (2016) igen, den här gången på 3d-bluray. Jag blev dock besviken när jag efter ett tag insåg att de fuskat – de hävdar på omslaget att de både har 3d-versionen och 2d-versionen, samt att de både har bioversionen och extended.

Och det har de alltså löst genom att helt enkelt bara ha 3d-versionen i bioversion, och 2d-versionen i extended. BUUUUUU! Men jag vet inte vad jag förväntade mig egentligen. Alla skiter väl i vad vi 3d-filmfans vill ha?

Jag såg den här filmen först på bio, och gillade den jättemycket. Den här vändan var nog mitt intryck inte riktigt lika positivt. Det är fortfarande en bra film och jag gillar den, men inte riktigt lika mycket som de första två gångerna. Jag vill inte se om den i morgon, liksom. Men ja, den är fortfarande bättre än de två första filmerna på… mycket.

Jag gillar plotten, skådespeleriet, större delen av humorn, effekterna, skurken, blinkningarna och referenserna.

BETYG: 4+/5

Jag tycker att det är synd att det här gänget inte fick fortsätta. Efter eftertexterna hintas trots allt om Zuul
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Och nu ser därför min lista med otittade 3d-blurays ut såhär:

  • Blade Runner 2049
  • Fantastic Beasts and Where to Find Them
  • Ghostbusters (2016)
  • Jumanji: Welcome to the Jungle
  • Jurassic Park
  • Jurassic World
  • LEGO Movie
  • LEGO Movie: The Second Part
  • The Mummy
  • Passengers
  • Rampage
  • Ready Player One
  • Spider-Man: Far from Home
  • Star Wars: The Rise of Skywalker
  • Superman v Batman: Dawn of Justice Ultimate Edition
  • Teenage Mutant Ninja Turtles
  • Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows
  • Wonder Woman

Jag har sportlov den närmaste veckan, så jag hoppas ta mig för att se några av de längre filmerna… Framför allt Blade Runner och Superman v Batman tar ju sin lilla stund.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har sett The Exorcism of Emily Rose från 2005.
Det här rättegångsdramat (med inslag av skräck) handlar om försvarsadvokaten Erin Bruner som åtagit sig uppdraget som försvarare åt Father Moore, en präst som står anklagad för dråp på den unga kvinnan Emily Rose i samband med att han utfört en exorcism på henne.

Jag måste erkänna att jag tycker filmen var förvånansvärt bra. Den bygger dessutom på en sann historia om den tyska kvinnan Anneliese Michel som dog under en exorcism i mitten på 70-talet. Laura Linney, Tom Wilkinson och Campbell Scott gör alla bra rollprestationer och jag tycker berättelsen är både intressant och spännande.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag har sett The Exorcism of Emily Rose från 2005.
Det här rättegångsdramat (med inslag av skräck) handlar om försvarsadvokaten Erin Bruner som åtagit sig uppdraget som försvarare åt Father Moore, en präst som står anklagad för dråp på den unga kvinnan Emily Rose i samband med att han utfört en exorcism på henne.

Jag måste erkänna att jag tycker filmen var förvånansvärt bra. Den bygger dessutom på en sann historia om den tyska kvinnan Anneliese Michel som dog under en exorcism i mitten på 70-talet. Laura Linney, Tom Wilkinson och Campbell Scott gör alla bra rollprestationer och jag tycker berättelsen är både intressant och spännande.
Jag har inte sett den sen den kom men minns det också som att jag var positivt överaskad.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Space Sweepers
2021 - org. titel Seungriho

Det är Cowboy Bebop, men med rymdsopgubbar istället för prisjägare. Det är Femte Elementet, men utan rymdvarelserna. Det är The Expanse, men utan de politiska spelen. Det är Coriolis, men utan arab-kulturen. Det är Mutant, men innan katastrofen. Det är Bladerunner, men utan de filosofiska frågorna. Det är Luftens hjältar, men i rymden. Så var har Space Sweepers då? Hjärta!

Om det är något SF-älskare borde titta på så är det koreansk film. De fullständigt krossar alla andra länders SF-produktion Det är konstigt att filmen har såpass lågt betyg (6,7) på imdb. För mig borde filmen har minst en åtta. När jag läser kommentarerna så har alla som har låga betyg berömt CGI:n, men själv tycker jag rymdscenerna ser ut som valfritt modern datorspel. Jag skakade på huvudet och förklarade bort de låga betygen med att de inte är vana vid asiatisk film, för att sedan läsa en kommentaren "Jag ser mycket på asiatisk film...". Filmen påminner väldigt mycket om en anime-serie och den är så sjukt bra att jag önskat att den var en serie. Världen har ett djup som normalt brukar ha en förlaga, men jag hittade inget, vilket gör mig väldigt imponerad. Framförallt är jag väldigt imponerad på all detaljrikedom som finns med i varenda design. Ett rum eller en gata fullständigt kryllar av saker att titta på.

Filmen har egentligen tre klimax, vilket får mig att känna att den faktiskt är en anime-serie där avsnitten bara blivit ihopklippta till en längre film. Det finns två saker som hindrar mig från att ge den här filmen ett topp-betyg. Dels är det actionscenerna som har för mycket klipp i sig. Jag antar att de vill emulera anime-stilen men glömmer att anime pausar vissa bildsekvenser för att ge lugna bitar. Den andra biten är att västerlänningar inte kan skådespela i asiatiska filmer utan överspelar istället. Detta gäller skurken såväl som i princip 95% av alla som har en längre pratande roll. Jag tittar framförallt på dig, den danska poliskonstapeln! I övrigt är filmen otroligt skön, med rymdskepp som har bumper stickers, en robot som visar emoticons och en hisnande detaljerad värld.

Jag kommer definitivt se om denna film.

spaceSwepersBuba.jpg

BETYG: 4/5
 
Last edited:
Top