Rollspel.nu's filmklubb 2021 v3

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v3 2021 – #421 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Ännu en film från min 3d-bluraylista:

  • Blade Runner 2049
  • Fantastic Beasts and Where to Find Them
  • Ghostbusters (2016)
  • Jumanji: Walcome to the Jungle
  • Jurassic Park
  • Jurassic World
  • LEGO Movie
  • LEGO Movie: The Second Part
  • The Mummy
  • Passengers
  • Rampage
  • Ready Player One
  • Spider-Man: Far from Home
  • Star Wars: The Rise of Skywalker
  • Superman v Batman: Dawn of Justice Ultimate Edition
  • Teenage Mutant Ninja Turtles
  • Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows
  • Wonder Woman

Jag såg Star Wars Episode IX: The Rise of Skywalker på bio och gillade den, som synes, skarpt.

Jag har egentligen inte så mycket att tillägga. Det här är den starwarsigaste starwarsfilm som någonsin starwarsat. Den har verkligen allt.

Also: Richard Pryor är en så klockren imperieamiral att jag var tvungen att dubbelkolla att han inte varit med i någon tidigare film. Verkligen gjuten.

Den är såklart inte felfri, men det var inte originaltrilogin heller. Det mesta "fel" jag sett folk gnälla om är antingen sånt jag inte tycker är fel (som att "force healing" inte setts tidigare – alla force-krafter är nya första gången de syns, vafan) eller sånt jag inte bryr mig om så mycket.

Hade jag önskat att de planterat lite fler fröer till den här filmens avslöjanden i föregående filmer? Ja, absolut. Men det gör inte filmen mindre njutbar.

Den grej jag tycker de skötte sämst i filmen är nog Finns force-sensitivity. Om man vet att det är det han tänkte säga till Ray – vilket är vad som påståtts i intervjuer – är att han är force sensitive så förstår man hur de liksom tänkt. De tänkte, verkar det som, att det skulle vara lite osäkert "oj oj, vad menade han egentligen, att han känner the force eller att han älskar henne". Och att sedan kommer avslöjandet när han säger att han "bara gissade" vilket skepp den där navigationssignalen kom från. Men just den här grejen är verkligen dåligt telegraferad och hade behövt vara mycket, mycket mer explicit. Det känns lite som en sån där grej där spelledaren tycker något är superuppenbart, men spelarna inte fattar…

Men ja, det är inte direkt en filmförstörande grej.

Jag gillar också att de i förbigående nämner Holdomanövern och att den är en "en-på-miljonen-chans". För mig är den snällaste tolkningen av det helt enkelt att saker och ting måste vara just right för att den ska kunna genomföras, och att Holdo hade precis de förutsättningarna. Inte, alltså, att man kan genomföra den när som helst men att den har en en-på-miljonen-chans att lyckas.

Iallafall.

Jag ser egentligen ingen större anledning att ändra mitt betyg. Det blir nästan inte bättre än såhär i den här genren.

BETYG: 5/5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Lite lustigt för även jag har sett Star Wars Episode IX: The Rise of Skywalker idag, men tycker helt annorlunda.

För mig så vill den här filmen så gärna knyta ihop Star Wars sagan på ett episkt sätt, men det blir bara för mycket. Filmen lider av samma märkliga tempo som de andra nyare filmerna och saker känns stressade, på ett sätt som nästan känns som att berättelsen är rädd att förlora tittarens intresse. Här är också fullt med tramsiga skämt och fler figurer som känns som mupparna vilket inte alls balanserar det dramatiska och komiska utan känns mest som ett tvång att göra fler weird folk.

Jag försökte faktiskt gilla den här filmen, men det blir för påfrestande. Det är inte det att jag hatar den eller anklagar den för att göra våld på den klassiska triologin. Den är bara... onödig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag råkade också köpa en bluray av Constantine i veckan, så jag satte mig och såg den idag. Eftersom målet med Filmklubben trots allt alltid varit att gradvis minska min mängd otittade skivor – något jag hittills varit ganska dålig på.

Men ja, det här är alltså en film om John Constantine, spelad av Keanu Reeves. Han är en modern ockultist som fajtas mot demoner och grejer, och nu verkar det som att de kokat ihop något riktigt rövjävligt som han måste ta hand om.

Det finns tre grejer man måste vara okej med för att kunna njuta av den här filmen:
  • Den här filmen har ingenting med Hellblazer att göra. Några karaktärer har samma namn som i serietidningen, och delar av grundtanken är bekant. Men man kan inte tänka på det här som en "filmatisering", för då kommer man nog bara att tycka illa om alla saker som ändrats. Det är mycket lättare om man tänker sig att den här på sin höjd är "vagt inspirerad av" serieförlagan.
  • Den här filmen är väldigt, väldigt katolsk. Dess världsbild bygger på att katolikerna har rätt. Om du inte tycker att det verkar passa en film om John Constantine? Se föregående punkt.
  • Keanu Reeves verkar vara en hyvens kille. Han verkar också jobba hårt, och verkligen vara ödmjuk inför sitt kändisskap. Han är många bra saker, men en flexibel skådespelare är inte en av dem. Det här manuset är skrivet för någon som klarar av att spela nonchalans. Reeves är alldeles, alldeles för stel för många av de här replikerna.
Men alright. Det är framför allt en snygg rulle – många specialeffekter som dessutom är snygga. Den här filmens vision av helvetet har bitit sig fast i mig sen jag såg den första gången, och överlag gillar jag mycket av estetiken. Det är snygga-som-fan props och locations.

Många av skådisarna som inte är Keanu Reeves gör ett bra jobb. Jag menar, det är ju i princip omöjligt att gå fel med folk som Tilda Swinton och att casta Peter Stormare som Satan/Lucifer är ett val som verkligen pays off. Shia LeBeaufs karaktär är mest störig – något slags proto-Sam Witwicky. Men såna roller kan han ju, så jag kan inte riktigt klaga på hans insats.

Men ja, det här är en snygg ockult actionrulle och ser man den bara som det så är den väl värd att se, tycker jag.

BETYG: 4/5
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Jag råkade också köpa en bluray av Constantine...
BETYG: 4/5
Under Science Fiction-mässan 2005 var Filmkrönikan på plats för att filma ett inslag, och jag var ung och starstruck av allt möjligt och tjötade kort med programledaren, den rollspelsbekante Orvar Säfström. Jag råkade ha en biobiljett från just Constantine i fickan och tyckte det kunde vara kul att få Filmkrönikan-killens autograf på en biobiljett. Han frågade vad jag tyckte. Jag sa väl nåt kort om att jag tyckte den var rätt häftig. Han höll upp biobiljetten mot kameran och sa: "Skitfilm, skippa denna." Det kom såklart inte med i det färdiga inslaget.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Under Science Fiction-mässan 2005 var Filmkrönikan på plats för att filma ett inslag, och jag var ung och starstruck av allt möjligt och tjötade kort med programledaren, den rollspelsbekante Orvar Säfström. Jag råkade ha en biobiljett från just Constantine i fickan och tyckte det kunde vara kul att få Filmkrönikan-killens autograf på en biobiljett. Han frågade vad jag tyckte. Jag sa väl nåt kort om att jag tyckte den var rätt häftig. Han höll upp biobiljetten mot kameran och sa: "Skitfilm, skippa denna." Det kom såklart inte med i det färdiga inslaget.
Jag minns att jag somnade när jag såg den för en massa år sedan. Inget bra betyg :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag minns att jag somnade när jag såg den för en massa år sedan. Inget bra betyg :)
Jag minns att jag var scoutledare för scouter som var typ i tidig gymnasieålder och jag och en av scouterna står utanför lokalen mitt under ett rätt trist möte. Låt oss säga att vi tog lite frisk luft och inte rökte efter som det är omodernt och töntigt. ”Vilket oändligt tråkigt möte” säger jag och slänger min pinne som det kommer frisk luft ur på marken. ”Kan vi inte bara skita i att gå tillbaka” ”Det kan vi faktiskt”. Så gick jag och såg Constantine i stället. Det var mindre tråkigt än mötet. Min scout gick hem och är idag doktor i historia.
 
Top