Rollspel.nu's filmklubb 2020 v6

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v6.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt! [HR][/HR]En sak jag funderat lite på är ifall jag vill passa på att använda filmklubben till att uppmuntra folk att bli lite gladare av att se på film. Nedanstående är absolut inte några regler, utan bara välvilliga tips från mig när det gäller att öka ens filmnjutning.
  • Forma korrekta förväntningar. Om man förväntar sig det man kommer att få, så minskar risken för besvikelse. Människohjärnan gillar uppfyllda löften. Här gäller det nog mest att undvika både hype och folks gnäll inför en film.
  • Var OK med att filmen är vad den är. Om du har farhågor eller hört negativa saker, försök tänka dig att de stämmer men att du är OK med det.
  • Bestäm dig från början för att gilla filmen om det överhuvudtaget går. Förbered dig för att hitta ursäkter, patcha plothål och så vidare. Det är lite som när man letar saker att nitpicka om men istället för att gnälla om dem så ser man om man kan hitta sätt att låta filmen komma undan med dem.
Överlag är det faktiskt inte coolare att vara arg/elak/negativ än att vara positiv. Jag rekommenderar FilmJoy och CinemaWins på Youtube för inspiration.
 

durandal

Veteran
Joined
14 Aug 2017
Messages
5
Aniara - 2018 av Pella Kågerman och Hugo Lilja

Jag såg filmen på folkets bio förra veckan. Lite förvånad över att publiken var så homogen, de enda besökarna förutom jag själv var fyra kulturtanter. Jag har läst originalverket av Martinsson flera gånger. Det färgar naturligtvis hela betraktelsen.

Aniara har transformerats till en finlandsfärja som kraftigt kommit ur kurs. Jag förstår greppet, det gör att en bredare publik kan närma sig verket. Och jag tycker att det funkar!

Filmen ger ett delvis splittrat intryck. Den pendlar mellan ett poetiskt/konstnärligt uttryckssätt till att ha scener som hade passat perfekt i Rederiet. Det vardagsnära och realistiska draget gör att när filmen närmar sig den episka dimensionen i Martinssons diktverk så får det en konstig tudelad känsla. Men det befriar också manusförfattarna/regissörerna, för det litterära anslaget gör att de inte måste förhålla sig till hard sci-fi, utan kan måla fritt för att skapa dramatik.

Specialeffekterna är ok. Skådespeleriet är bra, med Emelie Jonsson i huvudrollen som mimaroben. Jag tror att den gör sig bäst i en miljö där få andra distraktioner finns, sitter man och pillar med mobilen samtidigt som man tittar kommer man mista mycket av det subtila i berättelsen.

4/5 - det vore spännande att höra vad någon som inte läst originalverket tycker om filmen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Om jag ska beskriva Absolutely Anything med tre ord så blir det "Brittiska Bruce Allmighty".

Belönas man helt plötsligt av förmågan att göra precis vadsomhelst så går man igenom ett par faser. Först fattar man inte att det är sant och gör knasigheter, sedan gör man saker för personlig vinning och sedan försöker man göra bra saker men det går inte så bra. Typ. Och så flörtar man med Kate Beckinsale.

Jag hade riktigt roligt i mitten när filmen hade fått upp farten och skrattade högt ett par gånger vilket ju är imponerande. Humorn droppar lite mot slutet, men jag ska inte klaga.

Stark 3/5.

Feufluxs betyg-skala:
5 = eufori-känsla efteråt, "det här var skitbra!" (exempel: A Knight's tale, Inception, Jumanji:Welcome to the jungle)
4 = riktigt bra, "den här kommer jag säkert att se om någon gång i framtiden, kvalitet!" (exempel: The Matrix, Dredd)
3 = kvalitet, men något gjorde att det inte klickade för mig och utan emotionell investering blir det inte högre betyg, "jag vill veta hur det går, men jag bryr mig inte om hur det går för karaktärerna" (exempel: True Grit, The Departed)
2 = godkänt, men inget minnesvärt för framtiden, "helt okej, jag är underhållen för stunden" (exempel: alla actionfilmer utan djup)
1 = min tid är försvunnen och kommer inte tillbaka, "så här i efterhand skulle jag gjort något annat" (exempel: komedier som inte är roliga)
0 = jag avbröt tittandet (exempel: P.S. I love you)

Till skillnad från Krank-skalan så kan en 2:a vara en rekommendation, förutsatt att personen gillar genrén. En 3:a och uppåt kan vara en rekommendation utan att personen gillar genrén.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Jag har vart och sett Parasite (2019). Det är en koreansk film - och trots mitt klassiska ogillande av koreansk film som går så långt tillbaka att jag inte sett något av Bong Joon Ho*, för varför chansa på en koreansk film när de aldrig levererat? - som är rätt så bra. Det är lite klasshat och sådär i thriller format.

Ska man säga något negativt är det att det jag förstått på förhand utan att läsa på så mycket var exakt vad filmen levererade. Vilket ju i regel är en fördel i min favorit genre ”färgglad skit som rör på sig” men i genren ”Guldpalmsvinnande asiatiskt drama med thrillersmak” i stället blir lätt underväldigande.

4 av 5.

*Det här är lögn, jag har börjat kolla på Okja men såg aldrig klart den och där har ju Jon Ronston vart med och skrivit manus...
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
G-man no.1: 'J,Edgar' (2011, R:Clint Eastwood) med Leonardo DiCaprio, Naomi Watts och Judi Dench m.fl. J.Edgar Hoovers liv och karriär från springpojke till chef för FBI.

Man blir imponerad av förvandlingen DiCaprio går igenom, från ung man till gammal, det är effekter som görs bra numera. Liksom produktionen och hur autentiskt tidsåldrar skildras, mycket bra gjort. Skådisarna är på jämn, hög standard och hoppen mellan (Hoovers) nutid och dåtid flyter utan skarvar.
En bra film, men...dels känns huvudpersonen som mindre intressant än andra runt omkring, dels kan jag Hoovers historia i grov helhet så när detaljer presenteras vet jag inte vad som lagts till för filmens skull. Mer personligt tycker jag att, fast jag erkänner honom som en bra skådis, DiCaprio går in i standardlägen och gränsen mellan hans Howard Hughes (The aviator) och Hoover blir lite flytande.
Men det är samtidigt rätt skönt att inte behöva tycka om huvudpersonen.
Underhållning, kvalitet och lite fakta: 4/5.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
"Hm", tänkte jag, "ska jag se om Lost Boys, Avengers: Infinity War eller Mutant Chronicles ikväll? Det har ju pratats en del om MC här på sistone, så jag kanske borde…"

Det borde jag inte, kan jag väl säga såhär i efterhand.

Mutant Chronicles är en dålig film. En helt bedrövligt jäkla dålig film, faktiskt. Och det handlar inte det minsta om hur långt den är från originalet, utan den lyckas vara total skit helt på egna meriter.

Den har några skådisar som brukar göra OK ifrån sig. Thomas Jane. Ron Perlman. John Malkovich. Men… Herregud vilken skit.

Manuset är skitdåligt. Styltigt, dålig pacing, osammanhängande. Verkar mest bestå av några vignetter som manusförfattaren tyckte kändes coola var och en för sig. Men det är de inte, de är bara dåliga.

Skådespeleriet är dåligt. Även de som brukar göra bra ifrån sig är skit. Regissören verkar vara fullständigt inkompetent.

Klippningen är amatörmässig och skitdålig. Ingen pacing, ingen timing, ingen kontinuitet.

De som gjort färgjusteringen av filmen borde få ett kok stryk. Jag fattar ju också att de sett typ Sin City och Sky Captain och tänk "hey, det är ju coolt med sån där överdriven färgning och så, det vill vi också göra. Dessutom kan det dölja vår kassa CGI eller iaf få den att framstå som ett stilistiskt val". Tyvärr funkar det inte alls, utan filmen blir bara ful och grötig.

CGIn är också skitdålig, ja. Allting är grisfult. Nu fattar ju jag också att 25 mille inte räcker hur långt som helst, och hade resten varit OK så hade jag nog varit OK med grafiken. Men nu blir det liksom bara en sak till som verkligen, verkligen inte funkar det allra minsta.

The Matrix kom 10 år innan den här filmen. Dark City kom också 10 år innan den här filmen, och den hade dessutom en liknande budget.


Det här är en av mycket få filmer jag sett inom Filmklubben genom åren som får lägsta möjliga betyg.

BETYG: 1/5. Se inte den här ens på skoj. Den är så jävla värdelöst dålig.

EDIT: Mitt mål nu blir att jag imorgon kväll ska se antingen Lost Boys eller Avengers: Infinity War. Jag behöver tvätta hjärnan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag såg Avengers: Infinity War. Den är mycket bättre än Mutant Chronicles.

Jag har skrivit om den två gånger tidigare, senast för typ ett år sedan, och den är fortfarande riktigt bra.

Jag har samma invändning som senast: De CGI:ade ansiktena är verkligen inte riktigt "där". De funkar oftast så länge de inte försöker prata, men sen… nej, jag kan inte sätta fingret på det men det känns inte som att det är ansiktena på skärmen som säger orden mina öron hör. Det är något med läpparna; osäker på om de rör sig för mjukt eller för stelt eller för ,lite, kanske en kombination. Något fel är det i varje fall. Plus att jag tycker att Thanos' barn har ganska tråkig design allihop.

Sedan borde de faktiskt använt Immigrant Song för Thors entré.

Men jaja. Fortfarande en bra film, även om jag numera har väldigt svårt att inte bara se den som upptakt till Endgame, som jag ska försöka se om under v7.


Frågan är om jag fortfarande tycker att det är en film jag skulle kunna se om dagen efter, alltså idag?

…ja, det skulle jag nog, trots allt. Den är ett härligt spektakel.

BETYG: 5-/5
 
Top