Rollspel.nu's filmklubb 2020 v38

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v38 2020 – #403 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:



1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Jag har just sett den lovecraftska scifi-skräckfilmen Intersect (2020).

Den är… Well, vi kan väl kanske till att börja med säga att det inte är en spoiler att säga att den är lovecraftsk. Herregud, forskarna som uppfinner en tidsportal jobbar för Miskatonic University.

Jaja. Det är en tidsrese-film. Ganska spretigt och ickelinjärt narrativ. Trevligt, liksom, om man gillar sånt. Vilket jag gör. Ett gäng forskare uppfinner en tidsportal. För Miskatonic Universitys räkning. Jag kan inte tänka mig att något skulle kunna gå fel här.

Överlag finns det mycket jag gillar. Plotten är välplottad, specialeffekterna är kanske inget speciellt men de är fullt tillräckligt effektiga för att göra jobbet, miljöerna miljöar, klippningen är kompetent och så vidare. Överlag känns det som att alla inblandade visste vad de höll på med och rent hantverksmässigt blev det också en rätt bra rulle.

Alla? Nej, inte riktigt. Inte skådespelarna. Det här är filmens stora problem: dess skådespelare är kassa. De spelar över. De spelar under. De känns ofta som att de inte pratar med varandra utan bara turas om att läsa repliker. Replikerna är i många fall oerhört klumpigt skrivna och borde skrivits om, men de här skådespelarna misslyckas även med de mer välskrivna replikerna. Jag vet inte vems fel det är; om det är skådespelarna som är dåliga eller om de bara genomgående får dålig regi.

Jag tyckte också att musiken inte alls passade filmen. Musiken här känns som att den kom från en mycket mer traditionell lovecraftskt gotisk film, med mystiska gamla murkna hus under första delen av 1900-talet. Den här utspelar sig ju, öh, mestadels i något slags nutid, med betong och glas och stål. Så musiken känns malplacerad.

Så… frånsett musiken och skådespeleriet var det här en riktigt trevlig film. Synd att skådespeleri och musik är ganska stora delar av en film.

Men jag måste nog rekommendera den, ändå. Det är knappt, dock. Det hade lika gärna kunnat bli 3+.

BETYG: 4-
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett eller sett om efter många år 30 days of night ifrån 2007 med Josh Hartnett i huvudrollen .

Filmen centrar kring den lilla staden Barrow i Alaska som en gång per år genomlider 30 dagar av komplett mörker 24h per dag .

Någon förstör all form av transportmedel ifrån staden samt all telekommunikation/internetkommunikation och staden hamnar i komplett radioskugga sheriff Eben Oleson (Josh Hartnett) undersöker saken och i samband med sina undersökningar får Eben reda på att hans exfru Stella missade sista planet från Barrow och är fast i Barrow tills the 30 days of night är över .

Senare under kvällen enter Marlow (the big bad) och hens gäng med blodtörstiga mördar vampyrer . Marlow och hens gäng slaktar sig igenom stan med liv och lust .

Eben måste nu slå sig ihop med sin exfru Stella , sin yngre bror Jake och en handfull andra stadsbor för att försöka överleva tills the 30 days of night är över .

Ja vad skall man säga om den här filmen , det är en typisk vampyr/slasher/action-horror . Det känns inte som om den tillför något nytt till genren , vi har sett det åtskilliga gånger innan folk+ isolerad plats + monster + try to survive men jag kan ändå ta den och njuta av den för vad den är , en helt ok skräckis .

intressanta fakta är att vampyrerna i filmen talar ett helt eget språk som utvecklades för filmen i samband med en nya zeländsk språkproffesor .



3'5/5 en helt ok skräckis men inget som jag kommer se om dom närmsta åren .
 
Top