Rollspel.nu's filmklubb 2020 v36

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v36 2020 – #401 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:



1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har varit på bio och tillsammans med typ ett dussin personer sett Fox' mutantfilmsuniversa gå under not with a bang, but with a whimper – New Mutants.

New Mutants i serietidningsform är en av mina favoriter. Jag gillar det mesta i X-versat men New Mutants har haft en särskild plats länge. Den är så jävla out there. Den lyckas vara mörk och ha tonårsangst upp över öronen samtidigt som den är så inåthelsike vansinnigt crazy gonzo bananas. Framför allt under Claremont. Fasen vad jag gillar Claremont-eran.

Hur som helst, den här filmen återanvänder typ några karaktärer från den serien men i övrigt ingenting. Det här är något slags Peter Kvist-grimdark-variant. En skräckfilm.

Om man bygger en film inte i första hand på balla effekter och mastodont-gonzo-miljöer utan på relationer mellan disparata karaktärer och den spänning som byggs upp mellan dem och mellan gruppen och miljön, vet ni vad som är ganska viktigt då? Personkemin. Och den finns inte. Alls. Maisie Williams är så fruktansvärt felcastad att det är tragiskt. Jag gillar henne, och hennes roll är helt OK skriven, men de matchar inte. Resten är typ gjorda av wellpapp, så tråkiga är de. Den ende som riktigt skiner, bitvis, är Anya Taylor-Joy som Illyana Rasputin.

Men okej, om jag ska dra några BRA grejer då:
  • Slutstriden var ball och jävla snygg. Nästan nog för att höja betyget ett snäpp. Jävlar.
  • Jag gillar grejen att använda Cecilia Reyes som goodguy-misdirect. Jag fattade faktiskt inte alls nånting om vem som låg bakom innan vi såg Essex-namnet på hennes dator. Jag var helt övertygad om att det snarare handlade om en grimdark-Xavier som höll dem fångna för att de var faror för sig själva och allmänheten och behövde rehabiliteras.
  • Överlag gillar jag såklart att Mister Sinister refereras. Men det är OTROLIGT sniket att inte ha med honom i egen hög person. Inte ens i en efter-eftertexterna-filmsnutt! Vafan!
  • Som sagt gillade jag Illyana. Och Lokheed. Det var rätt synd att Limbo bara är något Illyana hittat på, dock. Får man drömma om en filmatisering av hela Inferno förresten? S'ym på film? Om jag finge välja en crossover att bygga 22 filmers uppbyggnad på så skulle jag INTE välja någon tråkig jävla Thanos, det ska jag säga. Avengers-delen av Marvel är så jävla mycket tråkigare än X-delen…
Nu blir det väl inget mer Fox-X efter det här, va? Jag hoppas Marvisney inte väntar för länge med att återuppliva X-grejerna nu. Det finns mycket kvar att göra.

Förresten, synd att Warlock inte fick vara med. Men jag antar att han varit för gonzo för den här grimdarkfilmen =)

BETYG: 3+/5
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Kvällens film var The Rock (1996).

Den stora behållningen var att John C. McGinley dyker upp i en biroll (Dr Cox från Scrubs.)

Annars är det Nicholas Cage som gör en förutsägbar Cage-roll, Sean Connery som gör en förutsägbar Connery-roll och Ed Harris i huvudrollerna.
Jag mindes filmen som halvdassig,men såhär i efterhand kan jag inte ens säga att den lever upp till det betyget.

Den blir degraderad till tre stjärnor, jag såg den från början till slut utan att snabbspola genom något parti.

På ett rent personligt plan så blev det lite flashback till värnplikten som jag gjorde året efter att The Rock gått på biograferna, där filmen upprepade gånger refererades till när vi lärde oss att överleva kemiska stridsmedel. De funkar tydligen inte alls som i filmen.

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
  • Som sagt gillade jag Illyana. Och Lokheed. Det var rätt synd att Limbo bara är något Illyana hittat på, dock. Får man drömma om en filmatisering av hela Inferno förresten? S'ym på film? Om jag finge välja en crossover att bygga 22 filmers uppbyggnad på så skulle jag INTE välja någon tråkig jävla Thanos, det ska jag säga. Avengers-delen av Marvel är så jävla mycket tråkigare än X-delen…
I Midnight Suns-datorspelet gjorde de vad jag lätt skulle kunna tänka mig på film eller skärm - de bytte ut Belasco mot Mephisto.

Tyckte att hanteringen av Limbo och Lockheed ändå funkade OK, och som du säger är Anya Taylor-Joy mycket bra (när jag såg The Northman insåg jag att jag bara sett henne i roller som rysk trollkvinna. :) )
 
Top