Rollspel.nu's filmklubb 2020 v34

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Den här veckan har jag i varje fall sett Sputnik.

Det är en rysk scifi-creature feature som man kanske kan placera i skräckfacket om man känner för det. Den handlar alltså om att ett par kosmonauter mitt under kalla kriget landar med sin kapsel och fått med sig… något extra… ned till jorden. En psykologi-expert kallas in till den hemliga basen där den överlevande kosmonauten hålls. Varför just en psykolog? Se filmen, jag tänker inte spoila.

Jag gillade den här filmen. Jag gillade miljöerna; skön sovjet-brutalism och 80-tal på ett sätt som tilltalar mig mycket. Vill jag ha det som i Soviet, eller? Tja, sett just till arkitekturen och mängden betong så har jag inget emot det. Jag gillar brutalism-betong. Filmen har också bra färgsättning, är överlag kompetent filmad, och har bra skådespeleri. Jag gillar att den kvinnliga huvudpersonen får vara stram, kompetent men ändå mänsklig. Varelsedesignen är nice, jag gillar konceptet. Utförandet är också väldigt bra; jag köpte helt klart varelsen som fysiskt existerande i rummet. Snygg CGI, med andra ord.

Passande musik som byggde stämning bra. Bra ljuddesign.

Det är också en del schysst splatter i filmen, och det gör ju inte saken sämre.

Jag vet inte om jag har något behov av att se om den, och definitivt inte i morgon, men rekommendera den? Absolut.

BETYG: 4+/5
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag gillar kents "400 slag" från Du & jag döden (över huvud taget en toppenplatta).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag behövde röja upp i kontoret och göra plats. Så 700 DVD:er åkte ut i förrådet. Men när jag packade så gick det inte att låta bli att lägga några åt sidan för "Den borde jag verkligen se." Jag fortsatte köpa filmer långt efter att jag typ slutade se på film så det väntar en del grejer på mig. (Also, jag hade tre ex av Alien, två av Strange Days, och två uppsättningar av någon dramadokumentär om första drottning Elisabeth av England. Så går det när man handlar på instinkt. :) )

Gårdagens film var Battle for Sevastopol (2015). Rysk dramatisering av Lyudmila Pavlichenkos liv. https://en.wikipedia.org/wiki/Lyudmila_Pavlichenko

Stundtals tyckte jag att den kunde fått en större budget, för en del av stridsscenerna var väl knapra. Men det var en bra film om intressanta människoöden och krigets nedbrytande effekt på sinnet.

Jag kan tänka mig att se den igen någon gång i framtiden, fyra stjärnor.

Även om du inte tänker se filmen kan du ju alltid kolla in den här videon på YouTube med ledmotivet.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Kvällens film var Point Break (1991). Keanu Reeves är FBI-agent på jakt efter bankrånare. Patrick Swayze (känd från Red Dawn) är surfare.

Massor med surf-foto, fallskärmshoppning och action.

Uppenbart en bra film, den här har jag sett 4-5 gånger de senaste 25 åren. 4 stjärnor! Min DVD såg ut att vara en sunkig VHS-transfer dock, skall det vara så?

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag såg the Lighthouse igen från förra året.

Fortfarande en jäkligt bra film, men nu känns den mindre konstig, och jag tror jag fattar vad det är som pågår typ.

Jag tror att hela filmen är Howards "upplevelse" av vad som händer. Dvs inte alltid vad som egentligen händer. När filmen börjar är han en nykter alkoholist (svor sig ifrån spriten efter att han dödade sin gamle chef). Det är därför han är så tystlåten. Förutom sitt dåliga samvete så lider han antagligen av nykterheten, och är inte van att umgås med folk utan att supa.

Han har också problem med auktoriteter, medan Wake tvärtemot kommer från en tradition av kadaverdisciplin. Och dessutom från en helt annan bakgrund jämfört med Howard sjöfarare, istället för skogshuggare. Van vid att i princip helt sakna privatliv under långa turer till havs, medan Howard är van vid djupa skogar där man lät kan gå ifrån.

Jag tror vi får se Wake så som Howard uppfattar honom, konstiga vanor, skrockfull, "äcklig" (eftersom Wake sen länge vant sig av med att vara blyg inför andra). Han är säkert allt det där, bara inte lika extremt som Howard upplever det. Samtidigt tär situationen och samvetet på Howard, så han fantiserar om den där sjöjungfrustatyetten och allt möjligt. När han spionerar på Wake i fyrtornet tror jag inte det finns ett faktiskt monster där, jag tror bara det är ett utryck för hans äckel över att wake står och runkar.

Sen när Howard till slut ger efter och tar en sup för att han tror att de snart är tillbaka i hamn (En liten jäkel kan väl inte göra någon skada?) så går allt åt helvete för honom, och han tappar verklighetesuppfattningen mer och mer. Jag tror inte ens att Wake alltid är "riktig" när vi ser honom efter det. Jag tror att exempelvis inte att han faktiskt är där när Howard börjar dricka fotogen. Utan det är Howard som ömsom hallucinerar, ömsom har blackouts och inte minns vad han gör.

Och jag tror Wake förstår precis vad det är för typ han har med att göra. Det är därför han säger att han bara skriver bra saker om Howard, för han är rädd att Howard ska bli aggresiv annars. Det är möjligt att det var Wake som högg sönder båten, för att hindra en stupfull och galen Howard från att ge sig ut i stormen och drunkna. Men det kan också varit Howard själv som gjorde det, och sen jagade Wake med yxan (han verkar ju kunna dricka fotogen direkt ur kannan utan att ens grimasera vid det laget, så han är nog rätt illa därann).

När wake börjar fråga hur många veckor eller dagar det gått så tror jag inte han själv är förvirrad, utan jag tror han desperat försöker få Howard att inse att han har spårat ur men förgäves.

Jag tror inte att det egentligen är något märkligt som pågår på ön. Jag tror bara att det är Howard som blir mer och mer galen.

Men det är ju jag det =)

Bra film i vart fall!

Betyg: 5/5
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Kvällens film var Disclosure (1994), eller "Skamgrepp" som den fick heta i Sverige. Michael Douglas, Demi Moore och Donald Sutherland spelar technothriller till musik av Ennio Morricone.

Ännu en sådan där film som jag återvänder till lite då och då. Fina datorer i rekvisitan och en spännande framtidsvision som aldrig riktigt fick bli verklighet.

Fyra stjärnor av fem.

 
Top