Rollspel.nu's filmklubb 2020 v34

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v34.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för vad jag ska hitta på v35. Det är ju den 400:e filmklubben trots allt, eller iaf den 400:e filmklubbsveckan. Om jag räknat rätt vill säga. Vi började v1 2013. Någon får gärna räkna efter och rätta mig.

Om jag trodde att jag hade tid så skulle jag nog helt sonika se om filmen jag såg den första filmklubben, den 100:e filmklubben, den 200:e och den 300:e. Men tre filmer på en vecka? Det pallar jag nog inte.

Den enda film jag hittar på kort varsel med 400 i titeln är "The 400 Blows", som inte intresserar mig det minsta. Ska man försöka med matte? Se 300, sedan 88 minutes och avsluta med 12 Monkeys? Andra alternativ mottages… =)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jag har en edition av Sense and Sensibility som är precis 400 sidor lång.
Filmen från 1995 ska vara bra?

/Cybot som har de dummaste/mest långsökta motiveringarna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Den enda film jag hittar på kort varsel med 400 i titeln är "The 400 Blows", som inte intresserar mig det minsta. Ska man försöka med matte? Se 300, sedan 88 minutes och avsluta med 12 Monkeys? Andra alternativ mottages… =)
Om du inte kan hitta en film som heter fyrahundra kanske det går bra med en som heter fyra hundar?
Four Dogs
Four Dogs Playing Poker
(Nej, jag har naturligtvis inte sett, eller hört talas om, någon av dem innan.)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett Hustle & Flow från 2005 av Craig Brewer
Filmen handlar om Memphis-hallicken Djay som strävar efter något mer meningsfullt i sitt liv och tillsammans med några vänner börjar han skapa hiphop i sin hemmagjorda studio.
Det här är verkligen inte min typ av film, men då Terrence Howard (som spelar Djay) var nominerad till både Oscar och Golden Globe samt att den ligger på 7.3 på IMDB så var jag ändå tvungen att ge den ett försök. Visst finns det några kodak-moments i studion, men som helhet så kan jag inte påstå att jag tycker handligen i den här filmen är speciellt intressant. Street-tugget känns som gröt i öronen samtidigt som Howard på något sätt känns harmlös och för proper i sin roll som smågangster/hiphop-artist. Har svårt att känna sympati för en protagonist som säljer en kvinna för att få råd med bättre inspelningsutrustning. Inte heller Brewer som regissör utmärker sig på något positivt sätt. Hiphop-låten som filmen kretsar kring "It's Hard Out Here for a Pimp" är väl helt ok, men att den vann Oscar för bästa filmmusik känns ärligt talat mest orkestrerat som att "nu var det minsann hiphopparnas tur att vinna en Oscar".

Nu har jag sett den, och den tiden får jag ändå aldrig tillbaka, så jag får väl helt enkelt leva med det :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag skulle kunna sikta på 4000 istället; fel på en tiopotens liksom. Visst finns det ett namn för det, som smarta människor känner till? Jag har för mig att det finns det. Men i alla fall; då skulle jag t.ex. kunna se 3000 Miles to Graceland (som ändå ligger på min lista), och sen typ… I dunno, 964 Pinocchio och 31 och The Fifth Element.

(Just nu utgår jag från den här listan. För självklart har Wikipedia en sida om saken)
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Den mest sadistiska kombinationen är 300 följt av två Fifty Shades filmer...
Jisses… Nä, alltså, riktigt så självplågande känner jag mig inte, tror jag. =)

Men jag menar, ni andra kan ju också hoppa på firandet såklart, och pussla ihop era egna siffror =)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett flesh for Frankenstein även känd som Andy Warhols Frankenstein ifrån 1973 regisserad av Paul Morissey och med den kände skräckfilms skådisen Udo Kier i huvudrollen som Dr Frankenstein.

Besatt av att skapa den perfekta Serbiska rasen så samlar den gode doktorn på sig olika likdelar ifrån vad han anser är perfekta Serbiska män och kvinnor för att skapa den ultimata serbiska mannen och kvinnan så att dessa skall fortplanta sig och skapa den perfekta genetiska avkomman .

Men missnöjd med sin manliga skapelses libido måste nu doktorn ge sig ut på jakt efter ett bättre exemplar ihop med sin tjänare Otto . Det är dessutom viktigt att det nya exemplaret har en ståtlig serbisk nasum vilket doktorn nämner cirka 3miljarder gånger under filmens lopp . Dom hittar en kåt fåraherde och en munk som får fungera som avelshingstar och dom avlägsnar av misstag munkens huvud ost för fåraherdens och byter ut huvudet på den manliga varelsen allt medans doktorns sexuellt frustrerade fru som dessutom är hans syster förlustar sig med fåraherden

Ja vad skall man säga om denna film den tillhör den våg av italienska explotation filmer som kom ut på 70-talet och kan väl närmast beskrivas som nån blandning av skräck,Gore och mjukporr där man är ute efter shock value

Betyg 2/5
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
De fyrahundra slagen är dock en klassiker och en milstolpe i fransk film, så den kan vara värd att se av ren allmänbildning även utan att intresset finns där. Klassiker är oftast klassiker av en anledning - om inte annat så vet man ju vad saken är när nån annan ska jämföra den med något någon gång.

Jag har sett den, men minns fan ingenting! Jämfört med att jag under samma tid såg Cykeltjuven, Till sista andetaget, Cleo från 5 till 7 och Äntligen Söndag och minns i alla fall vagt alla dessa. Så det kanske är jag som måste se den?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Klassiker är oftast klassiker av en anledning
Det vet jag inte riktigt om jag håller med om, iofs. En del av dem är för all del nyskapande sedda i sin original-kontext och så vidare, men i ganska hög grad tycker jag kanon-tänket när det gäller kultur har rätt stora problem. När det handlar om urval, vem som gjort det, på vilka grunder etc. En del klassiker känns som att de blivit klassiker mest för att de som bestämmer vilka verk som ska få räknas som klassiker gillade dem…

För egen del har jag för mycket jag tycker verkar kul och "bra" (i mina ögon bra, alltså, men jag tycker ju Jupiter Ascending är bra så vad fan vet jag) att beta av och komma ikapp med för att sätta mig och se saker bara för att "man borde" ha sett dem…
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
400 Jubileumet känns som en bra ursäkt för mig att se någon av de nyare Christina Ricci filmerna som jag än inte sett 😉
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett den, men minns fan ingenting! Jämfört med att jag under samma tid såg Cykeltjuven, Till sista andetaget, Cleo från 5 till 7 och Äntligen Söndag och minns i alla fall vagt alla dessa. Så det kanske är jag som måste se den?
Det är faktiskt exakt samma här. De 400 slagen minns jag knappt överhuvudtaget till skillnad från t.ex. Cykeltjuven och Cleo från 5 till 7. Jag kommer däremot antagligen inte att se om den. Filmer som inte lämnar något direkt avtryck är antagligen inte värda att se om.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det vet jag inte riktigt om jag håller med om, iofs. En del av dem är för all del nyskapande sedda i sin original-kontext och så vidare, men i ganska hög grad tycker jag kanon-tänket när det gäller kultur har rätt stora problem. När det handlar om urval, vem som gjort det, på vilka grunder etc. En del klassiker känns som att de blivit klassiker mest för att de som bestämmer vilka verk som ska få räknas som klassiker gillade dem…

För egen del har jag för mycket jag tycker verkar kul och "bra" (i mina ögon bra, alltså, men jag tycker ju Jupiter Ascending är bra så vad fan vet jag) att beta av och komma ikapp med för att sätta mig och se saker bara för att "man borde" ha sett dem…
Håller med, sen är det faktiskt en objektiv sanning att ”Jupiter Ascending” är bra!
 
Top