Rollspel.nu's filmklubb 2020 v29

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v29.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:


1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har just tittat på The Old Guard på Netflix.

Det är en rätt schysst actionrulle med snygga effekter och Charlize Theron som sparkar rumpa. Båda huvudpersonerna är kvinnor, även om casten i övrigt mest är män. Det är våldsamt och blodigt men hade gärna fått vara mer av den varan.

Den här filmen gör mycket bra, men inte alls. Jag tycker att den slarvar bort en del av sina story beats och vändningar, och en del karaktärsporträtt känns mest hafsiga. Antagligen hade den – som så många filmer – funkat bättre som tv-serie eller miniserie. Jag hade inte sagt nej till 10 entimmesavsnitt av det här.

Iallafall. Charlize Theron chefar för en liten grupp väldigt duktiga soldater som tar sig an uppdrag de tror på, som ligger i linje med deras värderingar. Ett av de uppdragen går inte riktigt som förväntas.

Det jag inte nämnt här är en grej som filmen försöker hålla hemlig åtminstone en stund, och som jag tror man vunnit på att inte veta om – men som avslöjas i typ den första meningen i Netflix' beskrivning av filmen. Så be en vän som redan sett filmen köra igång den åt dig, annars kommer du att spoilas om att Therons karaktär och hennes gäng är odödliga.

Jag tyckte på det hela taget rätt bra om den här filmen. Jag gillar att specialeffekterna huvudsakligen handlar om äckliga sår. Jag gillar fotot överlag, och klippningen, och det mesta hantverksmässigt.

Det var ganska mycket worldbuilding här och det finns definitivt utrymme för en fortsättning. En ganska mycket billigare fortsättning, skulle jag tro, eftersom jag misstänker att Theron var den dyraste skådespelaren. Jag hoppas att det blir så; antingen en tvåa eller en miniserie.

BETYG: 4/5
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har sett Carpenters They Live

1595161917518.png

Huvudperson kommer till stad i jakt på jobb och blir indragen i en konspiration involverande solglasögon som visar saker som de egentligen är. Eftersom han är reko amerikansk arbetarklasskille följer sig naturligt en massa pangande och slagsmål med slemma utomjordingar.

Det finns... väldigt hög igenkänningsfaktor här. Recession, polisövervåld och media som fokuserar på vad som helst annat än svåra frågor. Hade det inte varit för avsaknaden av smartphones hade man kunnat tro att filmen ägde rum i modern tid. USA har förstås en återkommande undergångsmyt som tema bland sina berättelser, men Svarta Måndagen var nog ett starkt inflytande. Hursomhaver, hade inte orsaken till att allt suger (för de flesta) varit Onda Utomjordingar så hade filmen kunnat vara riktigt deprimerande. Som det är så blir det lite väl enkla lösningar på komplicerade problem - vilket såklart är en fasad för att dölja den uppenbara samhällskritiken.

Betyg: En klassiker som fortfarande, tyvärr, känns modern och giltig.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Igår såg jag det sista avsnittet av WATCHMEN, TV-serien från ifjol.

[vid]

Det är en uppföljare till serien från åttiotalet, den där som gjorde ultraknarkaren, galenpannan, pseudohedningen, trollkarlen och Rasputin-lookaliken Alan Moore till världens största serieförfattare. Den utspelar sig 2019, i Tulsa i Oklaholma i USA. Det är en tragisk men fängslande historia om Amerikas hemska förflutna, med störst fokus på rasismen som genomsyrar samhället.

Överlag är det lysande manus och skådespeleri. Genomgående genomtänkt. Sevärt på alla sätt och vis. På det stora hela - bra skit. Men det var tråkigt att slutet fokuserade så stort på sci fi-mumbo jumbo när resten av serien så tydligt ville prata om rasism och polis och deras historia i USA. Ploten kom i vägen för storyn, så att säga.

Men rekommenderas varmt till alla som gillar bra TV. I största allmänhet, sådär.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Såg även Knives Out

Som i mycket är ett homage till klassiska detektivfilmer där ett antal twists finns med. Gillar man Poirot m m kan det här vara ens kopp té, även om den nog kunde varit aningen kortare. Den här får mig att vilja se gamla deckare av det mer klassiska stuket.

Betyg: En munter belgare.
 
Top