Rollspel.nu's filmklubb 2020 v19

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v19.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt! [HR][/HR]En sak jag funderat lite på är ifall jag vill passa på att använda filmklubben till att uppmuntra folk att bli lite gladare av att se på film. Nedanstående är absolut inte några regler, utan bara välvilliga tips från mig när det gäller att öka ens filmnjutning.
  • Forma korrekta förväntningar. Om man förväntar sig det man kommer att få, så minskar risken för besvikelse. Människohjärnan gillar uppfyllda löften. Här gäller det nog mest att undvika både hype och folks gnäll inför en film.
  • Var OK med att filmen är vad den är. Om du har farhågor eller hört negativa saker, försök tänka dig att de stämmer men att du är OK med det.
  • Bestäm dig från början för att gilla filmen om det överhuvudtaget går. Förbered dig för att hitta ursäkter, patcha plothål och så vidare. Det är lite som när man letar saker att nitpicka om men istället för att gnälla om dem så ser man om man kan hitta sätt att låta filmen komma undan med dem.
Överlag är det faktiskt inte coolare att vara arg/elak/negativ än att vara positiv. Jag rekommenderar FilmJoy och CinemaWins på Youtube för inspiration.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
jag såg Cold Skin

En ny fyrskötare anländer till ön, men snart visar det sig att det finns märkliga fiskvarelser där som inte gillar besökare.

Det täcker handlingen rätt bra. Låter det coolt så är det här en film du borde se. Jag gillade den.

Också en av de vettigaste tolkningarna på "sjöfolk" jag sett. Jäkligt smart lösning de har faktiskt för att kombinera klassiskt med funktionellt.

Betyg: 4/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag såg Raiders of the Lost Ark igår. Det var rätt länge sedan jag såg den senast; så länge sedan att jag faktiskt hunnit glömma bort rätt stora delar.

Det här är såklart en klassisk äventyrsfilm: glömda tempel, fällor, rasism, nazistskurkar, biljakter, romantik, rasism och pulpiga slagsmål.

Skådespeleriet och specialeffekterna, och klippningen och tempot, har åldrats ganska bra. Scenerna med "infödingar"… not so much. Det här är väldigt mycket en film om onda respektive goda vita, och folk som inte är vita är framför allt ganska homogena svärmande grupper av folk som pratar ett konstigt språk och antingen är i vägen för eller används som verktyg för de vita antagonisterna och protagonisterna. Inte för att det blir mycket bättre med antagonisterna i nästa film, iofs…

Det är lite anmärkningsvärt nånstans, att nazisterna används som skurkar utan att filmen, vad jag kan se, i princip överhuvudtaget berör vad det är som är så dåligt med nazister – samtidigt som filmen vältrar sig i rasistiska troper. Det känns lite som ett slags neutralisering av nazisterna, att de reduceras helt till serietidningsskurkar.

Även den kvinnliga bihuvudrollen Marion hanteras… Tja. Hon introduceras som Indys jämlike eller åtminstone en Tuff Brud. Men sen spenderar hon ändå filmen mestadels som nån som behöver räddas av en stor stark karl. Inte heller detta blir bättre i nästa film…

Ja, nä, det här var väl okej. Bättre än "meh"; de fysiska specialeffekterna och tempot lyfter filmen även om en del annat drar ner den.

BETYG: 4-/5
 
Top