Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v50

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v50.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett Ad Astra från 2019

Filmen handlar om astronauten Roy (Brad Pitt) som får i uppdrag att resa till Mars för att sända ett radiomeddelande till sin far som varit försvunnen efter ett rymdprojekt för 30 år sedan.

Jag gillar när en berättelse tar tid på sig, men det kräver också att det ligger något i botten. En intressant berättelse, en bra dialog, en oväntad vändning. Den här filmen bjuder inte på något av detta utan känns bara trög. Filmen har ett vackert foto, men det räcker inte. Den här kommer jag garanterat aldrig att vilja se igen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag gick på bio efter jobbet idag, och såg Jumanji: The Next Level. Alltså en uppföljare till den helt briljanta Jumanji: Welcome to the Djungle.

Sammanlagt och utan spoilers kan jag väl säga att den är rätt bra, men inte alls lika jättebra som den föregående filmen. Jag tycker nog helt enkelt att "gamla gubbar är gaggiga och gubbiga"-humor inte är tillräckligt kul, och femtielfte gången ett skämt bygger på att en gammal gubbe glömt något eller inte fattar något så suckar jag mest.

Det är mitt största klagomål, egentligen. Det och att de fortfarande inte gör något kul med Fridge. Kom igen, han har väl minst lika stor potential för en egen karaktärsutveckling som alla de andra, men istället är detta nu två filmer på rad där han relegerats till att vara gnäll-rolig sidekick.

Inte en jättespoiler, men en liten, som berör en grej jag verkligen gillade:

Jag gillar att de lekte lite med idén om att olika avatarer kan spelas av olika IRL-spelare. Även om jag tycker att gubbarna var aptråkiga så gav det Dwayne Johnson, Jack Black, Kevin Hart och Awkwafina helt magnifika möjligheter att flexa sina acting chops. Jag är helt sjukt imponerad; nu har jag sett att The Rock alltså inte bara kan spela en blyg, osäker judisk nörd fläckfritt, han kan också göra detsamma med en kolerisk gammal gubbe. Jag köpte hela gängets performance fullständigt; de blev verkligen de de skulle vara. De visade med andra ord en ordentlig bredd.

Det var lite synd att Gillan inte fick göra lika mycket av det, men samtidigt tycker jag att det var helt rätt val att låta en av rollerna fortsätta vara den vi var vana vid, för att skapa lite förankring. Överlag väldigt smarta val i den här filmen. Utom den där trista gubbhumorn då.

Jag skrattade en del, jag tyckte att det precis som i första filmen var jättesött när kärleksparet flirtade och pussade på varandra sådär awkwardly, jag grät kanske rentav en liten skvätt där på slutet där det var meningen att man skulle vara lite sorgsen.

Jag kan definitivt rekommendera den här filmen. Den är inte felfri, eller lika bra som ettan, men väldigt väl värd att se.

BETYG: 4/5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett Philomena från 2013

Filmen är baserad på en verklig händelse om en irländsk äldre kvinna som en dag avslöjar för sin familj att hon som ung och ogift födde en son. Ett nunnekloster som bistodunder förlossningen krävde att hon blev kvar och arbetade av skulden samtidigt som de sålde barnet på adoption.

Journalisten Martin Sixsmith åtar sig att försöka spåra den försvunna sonen och filmen följer deras gemensamma resa och jakt på svar.

En bra film och naturligtvis extra intressant utifrån att den bygger på en verklig händelse.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett The Motorcycle Diaries från 2004.

Filmen är baserad på den verkliga historien om Ernesto ”Che” Guavara och hans vän Alberto Granara som i ungdomen reste runt i Sydamerika och som ligger till grund för hans fortsatta liv som revolutionär, politiker och gerillaledare. Filmen har ett vackert foto, intressant berättande och bra skådespeleri från båda huvudrollerna.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag har, sist i det kända universum, tagit mig i kragen och sett Rogue One: A star wars story (2016). Det är en film om hur de där ritningarna över dödsstjärnan hamnade i rebellernas händer. Det är en bra film med lagom tydliga figurer som är spännande och snygg. Allt som Star Wars är och borde vara. Sen när jag bara satt och hade det bra framför min tv så kommer Darth Vader in och kör full kastrull Dark Side i flera minuter! Utan tvekan den bästa Star Wars filmen sedan de riktiga.

4 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett Unga Astrid från 2018

Filmen handlar om Astrid Lindgrens uppväxt och de händelser som präglat henne som erkänd barnboksförfattare över hela världen.

Berättelsen är gripande och skådespelarinsatserna är bra. Värd att se, men en gång räcker.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag såg John Wick 3: Parabellum (2019) i går kväll. Den börjar med 20 minuter av de bästa actionscenerna jag någonsin har sett. Sen är det lite för mycket handling för filmens eget bästa - deras värld av tramsiga lönnmördarorganisationer och fåniga kodnamn eller för den delen Johns karaktärsutveckling (när den inte handlar om att hämnas döda husdjur) är helt ointressant och icke-spännande. När den tar upp mer plats än det behövs så sänker det filmen rejält (det här var tvåans största fel). I alla fall så tar det en stund av balett, ångest och allmänt trams och sen blir det åka av igen - Halle Berry och ett gäng galna belgiska K9's dyker upp! Efter ännu ett långt stycke tråkigt trams blir det fullt ös igen!

Se kastknivar kastas! Yxor svingas! Män bli ihjälsparkade av hästar, slagna med böcker, bitna av hundar, omkullkastade och skjutna i huvudet en masse! Se Keanu ladda om sitt vapen jättesnabbt! Samurajsvärd! Tvillingar med klo-knivar! Mark Dacascos! Hagelskurar! Undervattensslagsmål! Hyllningar till Spagetti Western, Buster Keaton, Shaw Brothers, Jackie Chan, Game of Death, Akira, Max Payne, Matrix, Matrix och Matrix!

Filmen är för lång (strax över två timmar) och handligen för dålig för ett maxbetyg. Men 4 av 5 med tillägget att jag sällan har vart så nöjd över vissa delar av en film och ogillat andra så mycket på väldigt länge.

Efter som jag använde min TVs egna programvara för att hyra filmen på SF Anytime och jag har ägnat lite tid (efter ett och ett halvt år) med att ställa in dess HDR korrekt så var det väldigt snyggt också. Upplever HDR som mycket viktigare teknik än 4k och det är det jag tycker att min Apple TV saknar mest nu sen jag såg den här filmen och Alita med dåliga inställningar här om månaden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
krank;n337712 said:
den helt briljanta Jumanji: Welcome to the Djungle
Nu skulle man kunna tänka att om jag nu gillade den så mycket, och dessutom är legitimerad lärare i engelska på gymnasiet, så borde jag kunna stava till "Jungle". Tydligen inte.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jocke;n337896 said:
Jag såg John Wick 3: Parabellum (2019) i går kväll. Den börjar med 20 minuter av de bästa actionscenerna jag någonsin har sett. Sen är det lite för mycket handling för filmens eget bästa - deras värld av tramsiga lönnmördarorganisationer och fåniga kodnamn eller för den delen Johns karaktärsutveckling (när den inte handlar om att hämnas döda husdjur) är helt ointressant och icke-spännande. När den tar upp mer plats än det behövs så sänker det filmen rejält (det här var tvåans största fel). I alla fall så tar det en stund av balett, ångest och allmänt trams och sen blir det åka av igen - Halle Berry och ett gäng galna belgiska K9's dyker upp! Efter ännu ett långt stycke tråkigt trams blir det fullt ös igen!

Se kastknivar kastas! Yxor svingas! Män bli ihjälsparkade av hästar, slagna med böcker, bitna av hundar, omkullkastade och skjutna i huvudet en masse! Se Keanu ladda om sitt vapen jättesnabbt! Samurajsvärd! Tvillingar med klo-knivar! Mark Dacascos! Hagelskurar! Undervattensslagsmål! Hyllningar till Spagetti Western, Buster Keaton, Shaw Brothers, Jackie Chan, Game of Death, Akira, Max Payne, Matrix, Matrix och Matrix!

Filmen är för lång (strax över två timmar) och handligen för dålig för ett maxbetyg. Men 4 av 5 med tillägget att jag sällan har vart så nöjd över vissa delar av en film och ogillat andra så mycket på väldigt länge.

Efter som jag använde min TVs egna programvara för att hyra filmen på SF Anytime och jag har ägnat lite tid (efter ett och ett halvt år) med att ställa in dess HDR korrekt så var det väldigt snyggt också. Upplever HDR som mycket viktigare teknik än 4k och det är det jag tycker att min Apple TV saknar mest nu sen jag såg den här filmen och Alita med dåliga inställningar här om månaden.
Håller med om att HDR är en ”game changer” men i kombination med 4K är det fan magiskt. Har du en gammal Apple TV då den saknar HDR? Apple TV 4K har HDR och är inte direkt någon nyhet på marknaden.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Minimoni;n337904 said:
Håller med om att HDR är en ”game changer” men i kombination med 4K är det fan magiskt. Har du en gammal Apple TV då den saknar HDR? Apple TV 4K har HDR och är inte direkt någon nyhet på marknaden.
Jag har den som kom innan 4k-varianten, och kommer nog inte byta förrns den går åt, Även mina tv-spel kan visa HDR men inte 4k pga inköpta innan tv:n. Där tycker jag dock inte alls att det är en enorm skillnad, men jag tror att det handlar om att man tittar på spel och film lite olika?
 
Top