Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v29

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v29.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,927
Location
Ludvika
Carnosaur 2

Tänk er följande dialog:

Filmbolag - Hej, kommer du ihåg den där rymdfilmen det var så mycket stohej om för några år sen?
Regissör – E.T?
Filmbolag - Nej den där andra, med porrmonstren!
Regissör - …menar du Aliens?
Filmbolag – Precis, den! Jag såg den på TV i går, rätt okej för en rymdfilm faktiskt. Jag vill att du gör en likadan film åt oss, fast skippa rymdtramset.
Regissör – Ööööh, men är inte det hela poäng...
Filmbolag – Var det inte nån film om dinosaurier för ett par år sedan som blev rätt populär? Stoppa in lite sånna istället!
Regissör – Okeeeeeeeej, jag kommer behöva några miljoner i budget om…
Filmbolag – Femtio tusen, en VHS av Aliens och fri tillgång till rekvisitaförrådets soprum.
Regissör - …
Filmbolag, Den ska vara klar om en månad.
Regissör – M*ther f*cker!

Var det så det gick till? Vem vet! Men resultatet blev i alla fall Carnosaur 2. En film som ofta beskylls vara en rippoff av Jurrasic Park (tillsammans med de andra Carnosaurfilmerna), men det är faktiskt rent skitsnack. Enda kopplingen till JP är att det finns lite dinosaurer. Vad den gentligen är, är en ren kopia av Aliens, om den utspelat sig på jorden. På riktigt alltså, det skulle utan problem gå att klippa ihop en nästan exakt kopia av Carnosaur 2 från Aliens, ner till (nästan) minsta detalj.

Och det är helt jäkla awesome!

Ärligt talat (spoiler för slutscenen):

De återskapar till och med slutstriden, men istället för Ripey i en powerloader mot drottningen, så är det ”pojk-Newt” i en gaffel truck mot en T-rex.

A m*other f*ucking T-rex!

När pojk-Newt gör upp gaffel i ansiktet på T-rexen, precis som Ripey gjorde med gripklon! Och när T-rexen sveper till gaffeltrucken så Pojk-Newt slungas in i sidan av den!

Jag är ärligt talat imponerad av hur kreativa de varit i att återskapa vissa av scenerna med tanke på förutsättningarna!

Jag är ärligt talat imponerad av hur kreativa de varit i att återskapa vissa av scenerna med tanke på förutsättningarna!

Ja, det är en riktig jäkla lågbudgetfilm, men den fattar att den är en lågbudgetfilm och lyckas göra sjukt mycket med pengarna. Platsen de spelar in på är nån gammal nedlagd fabrik eller nått, och ser jäkligt coolt ut. De verkar ha fått tag på en faktisk helikopter för (de ganska begränsade) helikopterscenerna (gissar på att de hyrde helikoptern i ett dygn eller så och klämde ut så mycket de kunde ur den tiden). När de kommer till kostymer och rekvisita har de hållit det jäkligt enkelt, men eftersom det ändå utspelar sig på jorden i nutid så funkar det ypperligt.

De enda två bristerna är dinosaurerna och replikerna.

Dinosaurierna ser jäkligt gummiaktiga ut, men i gengäld har de jobbat kring det genom att inte visa dem så mycket, använda mörker och bara visa en liten del i taget. Så ärligt talat har jag sett betydligt värre effekter i betydligt mer påkostade och ”bättre” filmer.

Manuset är det värre med. Det känns ärligt talat som om de konstaterade att de inte hade tid nog att skriva ett, eller så hade de ingen som kunde skriva tillgänglig. Så det känns verkligen som att de satte alla skådisarna i TV-soffan och lätt dem titta på Aliens ett par tre gånger, och sen körde de bara utifrån story boards och improvisation. Det är inte total katastrof, jag skulle säga att i alla fall hälften av replikerna är fullt acceptabla, ytterligare ungefär 25% är ganska okej, och bara sista fjärdedelen är snudd på skämmskudde-dåliga.

Ärligt talat! Gillar ni B-filmer _och_ alien? Då är det här i alla fall en 4:a.

Jag ska i alla fall försöka få tag på DVD:n som kom. Undrar om carnosaur 1 och 3 också håller idag?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag och en kompis såg Prospect tidigare idag.

Jag blev riktigt positivt förvånad. Eller ja, utifrån trailer och annat förväntade jag mig ju en ganska hård-scifi-story med snygga props och miljöer, men jag var nog inte beredd riktigt på hur bra skådespeleriet skulle komplettera det hela.

Filmen handlar om en ung tjej och hennes pappa som landar på en djungeltäckt måne för att… tja, göra grejer. Och så går det dåligt. Jag ska inte skriva mer än så, för en stor del i vad som fick filmen att funka för mig var hur den berättade saker. Vilka dottern och pappan är, deras relation, vad det egentligen är de ska göra på planeten, hur saker funkar.

Det är en relativt billig film; 3.9 miljoner dollar känns inte som jättemycket pengar. Framför allt inte med den här kvaliteten. Det märks att filmmakarna kände sin budget och klämde ut varenda liten krona. Inga onödiga klipp, inga onödiga effekter. Riktigt snygga fysiska props, typ dräkter och sådant. Allt funkar som en sammanhängande, skön helhet med en mycket speciell stämning.

Jag gillade hur hård scifin var. Om det fanns något som var direkt ovetenskapligt eller orealistiskt så märkte jag det inte.

Filmens självklara stjärna är Sophie Thatcher, som spelar dottern. Minspel, kroppsspråk… det gick väldigt snabbt att leva sig in i hennes värld och sympatisera med henne, och hon gör helt enkelt rollen förbannat bra. Men även Pedro Pascal (Oberyn Martell i game of Thrones) gör såklart ett väldigt bra jobb, liksom Jay Duplass som spelar pappan. De tre är filmens kärna, och håller den på sina axlar.

Jag är mycket nöjd med att ha sett den här filmen. Jag vet inte om jag behöver se om den, men det är en väldigt bra film. Framför allt, som sagt, med tanke på budgeten.

BETYG: 4+/5
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Jag har sett R.I.P.D (https://www.imdb.com/title/tt0790736/?ref_=nv_sr_6?ref_=nv_sr_6)

Rätt svag 2/5 i betyg. Övernaturlighetspolisen måste fånga in döda människor som klamrar sig fast i jordelivet. Fattigmansversion av Men in Black kanske kan funka som beskrivning. Nä, det här funkar inte riktigt, om man i MiB köper premissen och kan njuta (nåja) av filmen så är det lite för tramsigt här på nåt vis och det blir lite mer "jaha, vad för knas kommer hända härnäst då?" utan någon inlevelse. Hade jag gillat den bättre om jag varit hälften så gammal? Kanske, men inte alls säkert.

Feuflux-betyg-skalan
5 = eufori-känsla efteråt, det här var skitbra! (exempel: A Knight's tale)
4 = riktigt bra, den här kommer jag säkert att se om någon gång i framtiden, kvalitet! (exempel: The Matrix, Dredd)
3 = lite som fyran, kvalitet, men något gjorde att det inte klickade för mig och utan emotionell investering blir det inte högre betyg (exempel: True Grit)
2 = godkänt, men inget minnesvärt för framtiden (exempel: alla actionfilmer utan djup)
1 = min tid är försvunnen och kommer inte tillbaka (exempel: komedier som inte är roliga)
0 = jag avbröt tittandet (exempel: P.S. I love you)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Jag har sett Den skyldige som handlar om den danske polisen Asgar som arbetar på larmcentralen i Köpenhamn där man får följa ett samtal han tar emot från en kidnappad kvinna.

Filmen är en one-room realtidsthriller med både väntade och oväntade vändningar, men sammantaget gör filmen det den gör väldigt bra och man sitter på helspänn genom hela den, relativt korta, berättelsen. På något sätt kan jag känna tendenserna av det jag vill kalla för skandinavisk ångestberättelse i en stil som påminner mig om Bergman, von Trier och Vinterberg. Oavsett så var filmen mycket sevärd och jag rekommenderar den starkt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,384
Jag såg The Last Jedi. Det var helt ok! Snygg, ok pacing och framför allt är Kylo Ren en fantastisk Star Wars-karaktär. Jag förstår inte varför det var en massa gnäll om den här filmen, accepterar man The Force Awakens remix av originaltrilogin ser jag inte vad man skulle ha emot The Last Jedis dito. Finns det någon substans bakom gnället eller är det bara sexistiska/rasistiska plattnackars gråt om för många kvinnliga och/eller ickevita karaktärer i framträdande roller?

4 av 5 på krank-skalan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Vimes;n330462 said:
Finns det någon substans bakom gnället eller är det bara sexistiska/rasistiska plattnackars gråt om för många kvinnliga och/eller ickevita karaktärer i framträdande roller?
Den allra största delen verkar vara typ det eller att man inte pallar minsta lilla subversion of expectation. Vissa av filmens twistar går ju iaf litegrann emot den etablerade traditionen av blodsmystik och extremt svartvit moral, och det har jag sett en del vara himla upprörda över.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Jag har sett om Den Mörka Kristallen. Det var väldigt länge sedan sist. Den här gången kollade jag in den "director's cut" som finns att hitta på nätet. Det är något av en felaktig benämning, men jag vet inte riktigt vad man skulle kalla den istället. På sätt och vis är det en "fan edit", men inte riktigt det heller...

OK, för att förklara från början. Den ursprungliga versionen, som aldrig visats offentligt, hade ingen voice-over som förklarade saker för publiken, och skeksis talade mest sitt eget språk - som inte översattes. När detta testvisades så var uppenbarligen folk förvirrade. Alltså gjordes en helt ny dubbning, och en handfull minuter trimmades av längden, för att skapa versionen vi alla sett.

Långt senare har någon fått tag i en "workprint" av den ursprungliga klippningen, och använt den för att skapa en sammanslagen version. Att bara titta på arbetskopian hade nog varit olidligt, den är i svartvitt och ganska suddig. Så här används mest bildmaterialet från den släppta versionen, med arbetskopians video bara i de bortklippta scenerna (och jag tror litet material som funnits som extras på dvd-släppet). Ljudspåret är däremot nästan bara från arbetskopian, med undantag för några korta stunder med enbart musik.

Jag får börja med att säga att de där testpublikmänniskorna måste varit smått dumma. Handlingen är fullständigt begriplig utan VO. Den är faktiskt enklast möjliga version av en hjälteresa. De "nya" scenerna är däremot ganska ointressanta. Nästan allt är bara klipp, inte hela scener utan bara små instick i existerande scener. Undantaget är en scen med skeksis-kejsarens begravning, som bildar en snygg parallell med Jens mästares begravning. Fattar inte riktigt varför den togs bort. Kanske för att inte folk skulle fatta kopplingen så tidigt?

Det jobbiga med att se denna version är att ljudspåret är rätt kasst. Ofta alldeles för mycket diskant, en del distortion, och det är svårt att höra vad folk säger. Det senare spelar IOFS inte så stor roll, det går att fatta handlingen genom det visuella enbart.

Sammantaget är det svårt att säga att jag njöt av denna genomtittning. Jag gjorde det mest av filmhistoriskt intresse.

Och javisst, upprinnelsen till att jag alls gjorde det var ju att jag blev intresserad av en preview för den kommande Netflix-serien:
https://www.youtube.com/watch?v=UMRz6Hfjelo
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Såg just Hereditary (2018). Och vad fan var det jag just såg?

Jag förstår att recensioner av filmen valt att inte prata om handlingen. Inte bara av självklara skäl - det här är inte en film där det som händer i exakt alla filmer händer utan också för att det är helt omöjligt att förstå vad vi har fått se och vad filmen faktiskt handlar om.

Det är en spökhistoria och en indierulle. Den är snygg och smart filmad. Om den påminner om någon annan film så skulle jag säga Eraserhead. Och Polandski men inte det roliga eller thriller täta utan bara det där galna Repulsion Rosmarys Baby Polanski.

Filmens teman är typ föräldraskap, sorgebearbetning, drömmar, miniatyrmodeller, sömngångare, upplösning av verkligheten och snygg klippning (och några grejer till men jag sitter på mobilen och orkar inte spoiler tagga och fortsätter jag med teman så kommer vi förr eller senare dit).

4 av 5 med brasklappen att jag inre har smält den alls ännu.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
En nära Marvel upplevelse: 'The guardians of the galaxy vol.2' (2017) med Chris Pratt, Zoe Saldana, Michael Rooker m.fl. Ett uppdrag som slutar i en jakt på The guardians, det förflutna hinner upp flera av dem på olika sätt, mest blir det om Quills (Pratt) pappa.

Uppföljaren som ska skapa starkare band mellan medlemmarna och bygga på bakgrunder funkar bra. Personligen gillar jag alla miljöerna bäst, men både action, humor och story flyter på. Kanske lite för utdraget ibland, men det är mitt vanliga gnäll.
Vad som däremot stör är
den stora utrensningen av 'Ravagers' som dör som flugor i ren sadism
, det ger mig en bitter eftersmak och är något som kunde gjorts bättre.
En annan sak är att jag inte kopplar Guardians till superhjälte-Marvel, men jag upplever det mera som plus än minus: 4/5.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Vimes;n330462 said:
Jag såg The Last Jedi. Det var helt ok! Snygg, ok pacing och framför allt är Kylo Ren en fantastisk Star Wars-karaktär. Jag förstår inte varför det var en massa gnäll om den här filmen, accepterar man The Force Awakens remix av originaltrilogin ser jag inte vad man skulle ha emot The Last Jedis dito. Finns det någon substans bakom gnället eller är det bara sexistiska/rasistiska plattnackars gråt om för många kvinnliga och/eller ickevita karaktärer i framträdande roller?

4 av 5 på krank-skalan.
Nä. Allt de byggde ut av lore och värld funkar fint. Däremot humor, pacing och en del dialoger... För mig nådde den nog inte högre än 3/5 vad jag minns av den anledningen.

[rant]

För mig är nuvarande Marvel / Star Wars ett jäkla aber, för det verkar som om resten av världen älskar den sortens humor, där man slänger in skämt mitt i de mest allvarliga situationer. För mig blir det bara skämskudde, eller ibland rage quit-ilska. Jag saknar när folk vågade ta sitt material på allvar. Galaxväktarna 2: Min farsa är en rymdis (Guardians of the Galaxy 2) är för mig den värsta syndaren, men Last Jedi var inte långt efter ibland. Jag blir medryckt, investerad i karaktärerna och de lyckas spela på varenda hjärtesträng... och sedan slås allt i kras av ett tramsskämt från ingenstans, som om de lagt timmar på att få till det perfekta ballongdjuret bara för att jävlas med publiken och punktera det med flit innan det är klart.

[/rant]
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Khan: Medhåll, för mycket skämt som inte behövs. Däremot såg jag Guardians 2 mera som komedi med en del ganska dåliga försök att skapa ögonblick av allvar. Fast filmmakarna håller nog inte med mig. :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Vimes;n330462 said:
Jag såg The Last Jedi. Det var helt ok! Snygg, ok pacing och framför allt är Kylo Ren en fantastisk Star Wars-karaktär. Jag förstår inte varför det var en massa gnäll om den här filmen, accepterar man The Force Awakens remix av originaltrilogin ser jag inte vad man skulle ha emot The Last Jedis dito. Finns det någon substans bakom gnället eller är det bara sexistiska/rasistiska plattnackars gråt om för många kvinnliga och/eller ickevita karaktärer i framträdande roller?

4 av 5 på krank-skalan.
Exakt det fetmarkerade var det som sänkte både tlj och fa för mig.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Jag har sett Men who stare at goats (https://www.imdb.com/title/tt1234548/?ref_=nv_sr_1?ref_=nv_sr_1). Psykologisk krigsföring at its finest(?).

Den här filmen var... annorlunda typ. Går inte att jämföra med någonting jag sett. Jag kan väl slå till med en klassisk tvåa på Feuflux-skalan utan att den påminner ett dyft om andra filmer jag brukar ge en tvåa på. Om jag väntar en dag så kanske jag kan komma på vad den egentligen handlar om.

Feuflux-betyg-skalan
5 = eufori-känsla efteråt, det här var skitbra! (exempel: A Knight's tale)
4 = riktigt bra, den här kommer jag säkert att se om någon gång i framtiden, kvalitet! (exempel: The Matrix, Dredd)
3 = lite som fyran, kvalitet, men något gjorde att det inte klickade för mig och utan emotionell investering blir det inte högre betyg (exempel: True Grit)
2 = godkänt, men inget minnesvärt för framtiden (exempel: alla actionfilmer utan djup)
1 = min tid är försvunnen och kommer inte tillbaka (exempel: komedier som inte är roliga)
0 = jag avbröt tittandet (exempel: P.S. I love you)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Feuflux;n330525 said:
Jag har sett Men who stare at goats (https://www.imdb.com/title/tt1234548...1?ref_=nv_sr_1). Psykologisk krigsföring at its finest(?).
Den bygger på en fantastisk reportagebok med samma namn som är långt bättre än filmen. Även dokumentär serien Crazy Rulers of the Wolrd som finns att hitta på youtube är också extremt sevärd efter som vi får se alla personer (de som fortfarande lever alltså) och höra dem berätta om att stoppa en hamsters hjärta med tanken, first earth battalion och vad den där nyheten om att metallica spelads som tortyr i guantanamo faktiskt handlade om.
 
Top