Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v28

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v28.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Jag har nu sett Spindelmannen: långt hemifrån. Nästan ensam. Jag undrar var alla människor var på en sommar-eftermiddag? Oh well.

Vad jag kan säga utan spoilers: Den var väldigt bra. Jag är imponerad av hur väl den vävs in i andra MCU-händelser samtidigt som den är en tydlig Spidde-film som handlar om klassiska Peter Parker-problem. Bra 3D också.

Finns det något negativt? Tja... kanske att bara den sista fajten är riktigt intressant upplagd och filmad. Men till och med det kan man faktiskt ursäkta som en del av narrativet.

Resten hamnar i rutan:
OK, jag "visste" såklart att Mysterio är en skurk. Men jag tvekade faktiskt ganska länge kring om han skulle vara det i den här filmen. Jag menar, om Marvel kan rehabilitera Skrull (för att ta ett exempel valt helt på måfå, jag lovar), varför inte Mysterio? Det var inte förrän de började prata om glasögonen i baren som jag blev helt säker på att "aha, det här är hans plan."

Apropå den sista aftercredits-scenen, förresten, så såg jag inte det komma. I efterhand inbillar jag mig att jag kan minnas stunder då Furys agerande var litet "off", men det var tydligen inga starka varningsklockor i alla fall. Vad jag undrar mer över är varför de alls brydde sig om att ha med den här maskeraden? Är det så att de kan introducera SWORD?

Om vi backar till den första epilogen: holy shit! Simmons som Jameson! Snacka om nerdgasm. Jag gillar att de uppdaterat honom till att driva en slags Breitbart, det är vad en sådan personlighet skulle göra i dagens mediavärld. Hoppas nu att de följer upp det på ett smart sätt. Det blir inte särskilt trovärdigt om de kör storyn "alla vänder sig plötsligt mot Spidde", vad som borde hända är att det bildas två läger, pro-spindel och anti-spindel. Identitetsfrågan är kanske den mest intressanta. Har redan sett idén att de kan låta en Skrull anta Peters utseende och stå bredvid Spindelmannen, men frågan är om de kommer att välja en så lätt utväg.

För övrigt tror jag inte den sista delen av det där klippet verkligen var Mysterio - jag tror det var en deepfake skapad av den där hantlangaren som flydde med mjukvaran.

Och javisst, jag älskar att spindelsinnet äntligen är fullt fungerande för den här versionen av Spindelmannen.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
'Superskurkar i superhjältegrupp': 'Suicide squad' (2016) med Margot Robbie, Jared Leto, Will Smith m.fl.

Ett gäng fängslade superskurkar, i efterdyningarna av Stålmannens död, ska formas till en insatsstyrka utan fri vilja. Vad kan gå fel?
Grundidén är lysande: "12 fördömda män" i omgjord superserietappning, släng in ett gäng udda personligheter och bolla fritt mellan starka viljor och tvånget från bakgrunder, familj och relationer samt lite moralfrågor. Fast då några medlemmar blir så mycket intressantare än andra och grundhistorien är så mycket standard i sitt upplägg och ramar att jag undrar varför de inte passade på att låta dem flippa ur mera än de gör. Jag fick samma känsla som för "The expendables": kul att se individuella insatser i scener och att allt flyter på i hyfsat tempo och med viss kvalitet, men helheten ger inte mersmak.

Tråkigt med mellanbetyg, men den är i alla fall godkänd: 3/5.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,033
Location
Sthlm
Jag är nyligen hemkommen från Spindelmannen på semester i Europa. Och givetvis är det en Marvel 4 av Marvel 5 på Marvelskalan. För så gör Marvel sina filmer. Efter att nyligen sett de två första 00-tals filmerna måste jag säga att det här absolut inte är i samma klass sett som film i allmänhet. Det är inte lika tight, snyggt eller bra berättat som Sam Raimi filmerna och inre lika magiskt bra som Into the Spider-verse. Men det är en ny Marvelrulle och Spindeln är min favorit Marvel hjälte så det är klar jag gillade filmen. Kul locations bra roller i klassen (särskilt lärarna) och kul att se en Marvel Roadtrip film. Den behandlade arvet efter Endgame bra och Mysterio är väldigt bra i Jake Gyllenhaal-tappning.

Det finns inte fasligt mycket att klaga på, utom möjligtvis hon som spelar Betty Brandt ser markant yngre än sina klasskompisar (och är det om man kollar upp det). Till och med Faux-Ganke är bra. Till och med. Det är ju helt otroligt. MJ är mer som en Gwen än som en MJ men det går inte att gnälla på, för det passar ju.


En sak som skavde:
att efter en helt normal film få se en fantastisk nätsvingningsscen på Manhattan och inse ”det här är ju grejen. Det är ju det här Spindelmannen egentligen ska vara.”

En annan grej: MCU är Earth-199999.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag såg Hellboy. Den nya alltså, med sheriffen från Stranger Things i titelrollen.

Jag tyckte att den var riktigt bra. Riktigt, riktigt bra. På ett helt och hållet annat sätt än del Toros filmer. Hans grej var ju det lite mer ful-grotesk-vackert-poetiska med mycket fysiska effekter och tydliga set pieces och så. Det var ju fantastiskt och inget kan få mig att tycka illa om de filmerna.

Det här är regisserat av ni vet han som gjorde Doomsday. Och Dog Soldiers. Ni fattar. Det här är en spretig, vräkig film med splattigt äckliga actionsekvenser, mördande högt tempo och en jäkla massa mytologiska referenser och snygga, egentligen helt onödiga men uppskattade och välfungerande blinkningar till originalserien.

Och jag som läst serien känner nog att jag fattar hur båda de här två perspektiven kan funka. Serien kör ju också i lite olika växlar vid olika tidpunkter, så att säga.

Jag tycker att den nye Hellboy funkar. Faktiskt. Han är ingen Ron Perlman, men det är det ju bara Ron Perlman som är. Han är dock sin egen Hellboy, och jag fick inte alls samma "oj vilken ful och dålig gummimask"-känsla som jag fick av nån trailer jag råkade se.

Storyn är crazy bananas. All heder åt den som bestämde att de skulle köra en reboot men utan att fokusera så mycket på Rasputin.

Jag vet inte vad mer jag vill säga, riktigt. Jag rekommenderar folk att se filmen. Framför allt om man läst och gillat serierna. och vill se Lobster Johnson.

BETYG: 4/5


Jag såg också om Alita: Battle Angel.

Det här är fortfarande en riktigt schysst film.

BETYG: 5/5
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Häromdagen såg jag OUTLAW KING, sisädår ett halvår efter alla andra. En biografifilm över Robert the Bruce, i bekantskapskretsen marknadsförd som Braveheart 2*.

Historiska filmer har det svårt. Dels måste de berätta en ball historia för ickenördar, och sedan måste de ha bra rekvisita, kläder och platser samt inte tumma för mycket på den historiska verkligheten för att nördarna inte ska skrika och svära över hela internet.

Hur gick det? Tja, helt okej. Nördbiten är rätt bra på rekvisitan och kläderna. En av de bättre skulle jag till och med säga, även om jag tycker att alla skottar ser fattiga ut. Åtminstone adeln kunde gott haft råd med lite mer lyx i garderoberna.

Men våldet är pinsamt dåligt många gånger, särskilt filmens stora punchline. Slaget vid Loudoun Hill är en av de bästa användningarna av terräng och taktisk planering i medeltidshistorien, men förvandlas efter en lovande start till samma gröt och skräpiga kaos som 99% av medeltidsfilmerna. Och ingen, ingen, ingen i filmen kan något om äkta medeltida våld. Det är bara teaterfäktning rakt av. Till och med ljudmixen låter som järnspett som bankar på varandra i full fart under striderna.

Men som film då? Jovars, undantaget några dialoger här och där är den rätt fin. Lagom mycket fulspel och ränker. Det är riktigt fint att de går in för det fruktansvärda jävelskap Robert the Bruce höll på med, mördade folk i kyrkan och allt det där. Alla GoT-skådisar är lattjo, särskilt James Cosmo och vad-han-nu-heter som spelar Stannis Baratheon där och kung Edward Longshanks här.

En helt okej film som jag nog inte kommer se om, men är glad att jag såg. 2,5 av 5.


[HR][/HR]* Ej att förväxla med Angus MacFaydens version av Braveheart 2 (https://www.youtube.com/watch?v=TOgI7TAA3H4)
 
Top