Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v24

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v24.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har sett ”The Purge” som är en skräckfilm av något slag som tydligen är så populär att lyckats ge upphov till tre uppföljare samt en serie om jag förstått allt rätt. Filmen utspelar sig i en nära men högst orealistisk framtid där människorna i USA varje år har 12 timmar på sig att begå vilka brott de vill, inklusive mord. Dessa 12 timmar sker på ett bestämt datum varje år och har blivit något av en högtid då amerikanerna väldigt gärna vill ge utlopp för sina våldsamma tendenser och helt enkelt glädjemörda vem eller vilka de vill.

Som huvudfokus i filmen så figurerar en rätt förmögen familj vars goda inkomster baserar sig på att pappan i familjen säljer säkerhetssystem som skall göra köparnas hus helt säkra under dödardagen. Allt kommer uppenbarligen inte vara helt säkert under just dödardagen och om det handlar filmen.

Jag ser att filmen är riktad som kritik mot skjutvapenlagar och annan lagstiftning som är stora frågor i USA, tex de stora klassklyftor som finns samt hur tex svarta råkar värre ut än vita i det rättssamhälle som USA är. Men för mig fungerar inte filmen varken som underhållning eller politiskt verktyg då den helt enkelt är rätt tråkig, jag tyckte aldrig filmen var riktigt läskig. Detta beror dels på själva handlingen men kanske i ännu större utsräckning på att skådespelarna gör ett rätt dåligt jobb och jag som tittare får aldrig några känslomässiga band med någon karaktär.

Jag tycker dock att de politiska och sociala poängerna som filmen tycks vilja lyfta fram är viktigs poänger, det är bara det att filmen tar sig bra mycket vatten över huvudet i sitt försök.

Nej några fler filmer i dem här franchisen blir det inte, om inte någon medforumit då ärligt skulle säga att uppföljarna är bra mycket bättre. 1/5
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Minimoni;n325811 said:
Nej några fler filmer i dem här franchisen blir det inte, om inte någon medforumit då ärligt skulle säga att uppföljarna är bra mycket bättre. 1/5
Tvåan är bättre, men fortfarande inte "bra".

Jag gav båda två en trea när jag såg dem, men mins båda som tvåor så här i efterhand.
https://www.rollspel.nu/threads/66970/post-957454
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Inte film, men nästan.

Jag såg precis klart miniserien Bodyguard på Netflix.

Fy farao vad spänningsfylld den var. Jag tror inte jag har suttit så på nålar sedan... någonsin, egentligen. Hela serien börjar med en scen där huvudpersonen får prata ned en självmordsbombare, och scenen bara fortsätter och fortsätter och fortsätter och fortsätter och spänningen släpper inte förrän tre år efter att jag trodde den skulle göra det. Så jäkla bra gjort.

Sedan har den en av de allra mest gripande scener jag någonsin har sett några avsnitt in.
När huvudpersonen äter pizza med sina barn direkt efter att han försökt begå självmord, men misslyckats... Det är inte okej att göra så. På riktigt. Fy för den lede vad jag älskar den scenen. Så fantastisk.

Sex avsnitt tät thriller. Rekommenderas till alla som gillar bra drama, spänning och riktigt engelsk engelska.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jocke;n325856 said:
Tvåan är bättre, men fortfarande inte "bra".

Jag gav båda två en trea när jag såg dem, men mins båda som tvåor så här i efterhand.
https://www.rollspel.nu/threads/66970/post-957454
Efter lite dötid på nattjobbet så har jag nu sett tvåan. Ja, den kan ja varit bättre men det mesta var ändock ”more of the same”. Så visst, om jag skall vara riktigt generös så kan den få en 2/5 eftersom de huvudpersoner det handlar om är en smula mindre ointressanta.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Jag har sett The Purge: Election Year.
Det är nog den enskilt dummaste film jag sett på länge. Det skulle gå att rädda så mycket genom att bara inte låta alla goda i filmen vara extremt anti-purge utan bara se på det som "något störigt som händer" på samma sett som vi som inte bryr oss om sport tänker när det är VM i sportboll. Dessutom är storyn och handlingen under all kritik.


Det finns några grejer som är bra: Det har börjat komma Purge-turister från Europa och Sydafrika.
Ett ondskefullt försäkringsbolag höjer en av huvudpersonernas Purge-försäkrings avgift dagen innan reningsnatten så han har inte råd! Alltså måste han sitta i sin butik och vakta den hela natten.
Det finns en scen när den svarta tjejen är cool och skjuter folk med ett avsågat hagelgevär.
Samt att man får lite mer bakgrund om det regerande partiet och hur länge sen det var de tog makten osv.

2 av 5
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jocke;n326426 said:
Jag har sett The Purge: Election Year.
Det är nog den enskilt dummaste film jag sett på länge. Det skulle gå att rädda så mycket genom att bara inte låta alla goda i filmen vara extremt anti-purge utan bara se på det som "något störigt som händer" på samma sett som vi som inte bryr oss om sport tänker när det är VM i sportboll. Dessutom är storyn och handlingen under all kritik.


Det finns några grejer som är bra: Det har börjat komma Purge-turister från Europa och Sydafrika.
Ett ondskefullt försäkringsbolag höjer en av huvudpersonernas Purge-försäkrings avgift dagen innan reningsnatten så han har inte råd! Alltså måste han sitta i sin butik och vakta den hela natten.
Det finns en scen när den svarta tjejen är cool och skjuter folk med ett avsågat hagelgevär.
Samt att man får lite mer bakgrund om det regerande partiet och hur länge sen det var de tog makten osv.

2 av 5
Nu när jag sett både ”The Purge” och uppföljaren som heter ”Anarchy” tror jag då jag nästan redan förträngt den, så måste jag ju även se ”election year” då du nämner den.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Minimoni;n326439 said:
Nu när jag sett både ”The Purge” och uppföljaren som heter ”Anarchy” tror jag då jag nästan redan förträngt den, så måste jag ju även se ”election year” då du nämner den.
Det är ju ditt fel att jag såg den här :) Det finns ocnså
en The First Purge som jag också måste se.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jocke;n326443 said:
Det är ju ditt fel att jag såg den här :) Det finns ocnså
en The First Purge som jag också måste se.
Men va fan, nu måste jag ju se båda! The First Purge finns som tur är på viaplay, Election year köpte jag just på iTunes... Det lär inte vara mina bäst spenderade 79kr någonsin är jag rädd. Recensioner av både följer så snabbt jag kan övertala mig att se dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Nu har jag officiellt sommarlov, och har firat detta med att se Men in Black International på bio, i 3D.

Jag tyckte nog om den. Jag har visserligen sett både Chis Hemsworth och Tessa Thompson vara betydligt roligare än såhär, och jag fick intrycket från den trailer jag råkade se att den här filmen skulle vara betydligt mer wacky-funtimes än den var, men det betyder ju inte att filmen var dålig på något sätt. Jag menar, hur rolig är Will Smith? Egentligen? Inte speciellt.

Hur som helst, den här filmen skiter helt i alla tidigare (bra val!). Thompson spelar en smart, kompetent kvinna som var med om mystiska saker och sedan dess försökt hitta och gå med i organisationen som var inblandad. Det här känns som en rätt fräsch take på hela gröning-som-audience-standin-grejen; här är huvudpersonen inte skeptisk eller negativ eller chockad över allt, utan mer... entusiastisk och nyfiken och modig. Vilket jag gillar. Thompson säljer rollen väldigt bra.

Hemsworth är lite mer träig, men funkar. Han spelar en agent som brukade vara cool och kompetent, men som numera mest lever på gamla meriter och är arrogant och lätt inkompetent. Återigen en lite intressant twist; det här är inte en copy-paste av mentor-newbie-förhållandet mellan Will Smith och Tommy Lee Jones. Jag tycker att det funkar.

Specialeffekterna är snygga, jag tyckte inte 3Dn märktes (vilket jag anser är något bra; 3D är ofta som bakgrundsmusik; den ska förstärka och förbättra men inte nödvändigtvis märkas) men gav ändå ett djup. Storyn var väl inte superengagerande, men ändå lagom spännande och man fick fundera lite över vem som var skummis och inte (det var inte superdupersvårt att räkna ut, men det var fortfarande lite roligt).

Så... Sammantaget är jag faktiskt väldigt nöjd. En helt habil rulle, även om jag nog inte behöver se om den inom de närmaste månaderna. Jag köper den nog när den kommer på 3D-bluray, om inte formatet dött innan dess.

(Har jag sagt att jag hatar hur samtiden vill ta ifrån mig allt jag gillar? Det är rätt jobbigt, faktiskt)

BETYG: 4+/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Dave made a maze

Wow.

Det är definitivt inte en film för alla. Om man kräver nån slags logik, och noggranna förklaringar så är detta inget att se. Men om man är okej att saker blir lite wierd så är det här en jäkligt bra film.

Kort och gott (utan spoilers, bara en introduktion); Dave bygger en labyrint av kartong i sin lägenhet och när hans sambo ber honom att komma ut och prata med henne hävdar han att han gått vilse, för labyrinten är mycket större inuti än utanpå. Uppenbarligen har Dave fått ett sammanbrott, så hon ringer några vänner för att prata honom till rätta. Han envisas med att inte komma ut så de måste ge sig in efter honom, och labyrinten verkar mycket riktigt större inuti.

jag tänker ge den här en 5:a på krankskalan. Jag vill i och för sig inte se om den på en gång. Jag vill fundera på den i en vecka och sedan se om den. Jag tror i och försig inte att det är en så där superdjup film. Men den är cool och märklig, och jag vill se den med nya ögon igen.

Betyg 5/5
 
Top