Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v29

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Superhjälte-filmer har mer än dubblat, och vissa år triplat eller fyrdubblat, antalet filmer som jag vill se på bio. XD
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Efter som The Purge: Election Year fick en fyra av Strage i Dagens Nyheter har jag värmt upp med att se The Purge och The Purge: Anarchy.

The Purge, den första filmen i seien är en föredömligt kort (1:25, när senast var en film som BORDE vara 1:25 inte 2:10 i stället?) home-invasion rulle där Ethan Hawke spelar fadern i familjen som hem-invaderas. Filmen har egentligen inget att komma med om man jämför med toppfilmer i genren som Funny Games eller Ensam Hemma. Men det som den gör bra är sci-fi aspekten. I den nära framtiden är nämligen alla brott - inklusive mord helt lagliga en natt om året. Det nämns några undantag - vapen högre än klass 4 får inte användas och stadstjänstemän med klass 10 får inte "renas". Det är också tydligt att det här är nått som har folkets stöd, fast det är en rätt ny företeelse. svag 3 av 5.

Anarchy följer i stället ett gång medborgare som inte är ute för att tokmörda folk, men som av olika själ hamnar ute på gatorna i downtown LA lagom tills att reningsnatten börjar. Det här är överhuvudtaget en bättre film. Det finns många fler personer som kan vara för eller mot Purge-natten, det visar sig att staten "renar" bostadsområden med problem och nån slags motståndsrörelse syns lite i förbifarten. stark 3 av 5.
De tar fortfarande inte upp andra brott än mord, vilket är lite konstigt, tex så borde ju alla som jobbar med pengar köra en helnatt för att svindla loss miljoner.

Sen såg jag Zootopia/Zootopolis också. Den var bättre än de två första purge filmerna. En polis som är kanin och en svindlare som är Jason Bateman - och räv måste jobba tillsammans för att avslöja en konspiration högt upp i maktens korridorer. Sensmoralen är att inte lite på politiker, inte ens om de ser gulliga ut. 4 av 5

--

Tillägg: Det kan vara så att stadstjänstemän klass 10 inte ens får vara med och begå brott, att de helt undantas från reningen. det är lite svårt att urskilja.
 
Top