Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v19

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v19.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Netflix : Stökiga typer

Fransk dramakomedi om en bedragare som får ta hand om sommarskola för en grupp ungdomar med problem. Förmodligen hjärtevärmande, men jag vet inte säkert för jag orkade inte genom hela utan stängde av efter 30 minuter.

En stjärna av fem.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Netflix : Jag är ingen lättfärdig man

Fransk komedi om en mansgris som hamnar i landet upp och ner där kvinnor bestämmer och män stannar hemma med barnen och väljer gardiner. Den var OK, och möjligen tankeväckande.

Två stjärnor av fem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag har sett The Wandering Earth på Netflix.

Det är en kinesisk scifirulle, vilket gör att jag får lite handikapp när jag ska analysera den – jag vet för lite om kinesisk kultur och för lite om kinesisk scifitradition för att egentligen göra något vettigt med den. Så det här blir en ren dum-västerlänning-recension.

Först och främst är den här filmen fruktansvärt snygg. Helt sjukt snygg, är den. Både designmässigt och när det gäller effekter. Den känns väldigt påkostad, trots att dess 50 miljoner dollar i budget bara är en fjärdedel av till exempel Transformers 5. Ifall nån ber mig om exempel på snygg episk scifi så ligger den här helt klart på topplistan.

Vilket gör att det förvånar mig lite att flera karaktärer upplevs som så fantastiskt dåligt dubbade. Deras munrörelser verkar inte alls höra ihop med ljuden de gör, vilket stör mig även om jag inte förstår ljuden överhuvudtaget.


Iallafall. I den här filmen har solen börjat expandera, och i samband med detta så har jordens världsregering sett till att bygga en massa "earth engines" på planetytan, som ska knuffa hela jorden till ett annat solsystem. Om det här verkar orealistiskt så är det för att det är orealistiskt, men shut up, det är snyggt och coolt och episkt. Klarar man inte av lagom dum episk nonsens-scifi-plot så ska man nog se en annan film. Filmen följer Qi och hans fostersyster Duoduo, som blir inblandade i ett försök att rädda världen när Jupiter får ett gravitationsutbrott medan jorden svänger förbi för en slingshotmanöver. (Shut up, sade jag.)

Om jag skulle säga att filmen har något slags poäng så är det nog denna: för att rädda världen måste vi samarbeta. Jag vet inte om det är "typiskt kinesiskt" eller så, men det är ganska skönt med en scifirulle där det inte ligger så mycket fokus på individen. Här klarar sig ingen ensam. Det är inte så att någon kommer undan eller inte spelar någon roll – alla spelar en roll, och måste göra det bra tillsammans. Det är ett, tycker jag, bra och sympatiskt budskap i skarp kontrast till ensam-hjälte-räddar-världen. Den här filmen är full av världsräddande hjältar.

Det finns ingen riktig antagonist utöver katastrofen. Vilket också är lite uppfriskande. Ingen girig, handgnidande skurk. Det finns heller ingen kärlekshistoria överhuvudtaget. Det tycker jag också om. Det här är en film om modiga mestadels män som försöker rädda världen mot alldeles för stora odds, och de kommer bara att lyckas om inte bara alla de lyckas, utan liknande personer över hela världen lyckas. Det är ett slags story jag tycker mig ha sett alldeles för lite av; ett slags kollektivt hjältevarande istället för det individualistiska.

Det finns såklart saker att kritisera. Det här med att det nästan bara är män, till exempel. Att den enda vuxna kvinnan med talroll efter filmens intro automatiskt får vara den mer omhändertagande och empatiska. Det känns rätt sunkigt och traditionellt.

En sak jag funderar på är karaktären Tim. Han är blond, det görs flera gånger en poäng av att han är "halvblod" – bara en förälder som är kines, han är störig och feg och obeslutsam. Och han är en jävla våldtäktsman, vilket det dessutom görs humor av. När han tror att polisen ska komma och ta dem så utbrister han "jag svär, hon gav sitt samtycke" - it was consensual. Vilket implicerar, såklart att det inte var det. Vilken liten rascal! För han behandlas inte som avskräde, utan som filmens roliga comic relief. Lätt rasistiska comic relief. Min ytliga västerlännings-analys är att en av den här karaktärens uppgifter är att skapa en kontrast mot de andra karaktärerna, som är riktiga kineser. De är modiga, rakryggade, har företrädesvis kort hår och så vidare. Han är feg, blond, halvblod, pervers och svag.

Jag kan för lite om status och kultur i det kinesiska samhället för att kunna prata om den kulturella signifikansen, men jag fick i varje fall en ganska dålig smak i munnen av den här karaktären. Det kändes lite som när gammal Hollywoodfilm stoppade in svarta karaktärer med olika karaktärssvagheter som kontrast mot de "riktiga amerikanerna", de vita...

Nåja, kanske övertolkar jag bara. It has been known to happen. Jag räknar med att det finns folk på forumet som vet mycket mer än mig om kinesisk kultur och som kan förklara den här tropen.


Men, på det hela taget är jag skitnöjd. Det här var en stor, dum, episk specialeffekts-action som definitivt förtjänat att nämnas i samma andetag som andra filmer i genren, som Armageddon och Independence Day och så vidare. Jag skulle nog kunna se om den imorgon bara för effekternas skull.

BETYG: 5/5
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Krank: Angående den i filmen du nämner, synen på icke kineser. Tråkigt nog är det nog bara att konstatera att alla kulturer bär på rasistiska och fördomsfulla bilder av det som inte representerar den på platsen härskande och dominanta folkslaget/kultur. Så det är inte bara vita som gör eller har gjort nidbilder och rent rasistiska skapelser och porträttering av ”främmande” människor och länder.

Detta betyder dock inte att jag tycker det är ok på något sätt, har själv varit utsatt för en del ”komiska” uppfattningar om vita i Japan men också en del betydligt sämre uppfattningar som minst sagt var/är rasistiska och jag vet av egen erfarenhet att det även finns många rasistiska uppfattningar om vita även i Kina.

Kina är också en världsmakt som sakta men säkert utvecklas till en supermakt med imperialistiska ambitioner, precis som USA har eller som Japan en gång har haft. Då är det alltid en fördel att förminska och avhumanisera de som inte tillhör ”eliten”. Du vet redan allt det här och jag är säker på att du ogillar dessa tendenser minst lika mycket som jag, oavsett var och vem som står för de rasistiska åsikterna.

Jag håller i övrigt helt med om filmen, den var spännande och trots att plotten var korkad så var filmen en sådan film jag älskar att se när jag vill stänga av hjärnan och bara slappa! :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Sist i galaxen har jag sett The last Jedi.
Jag tror det var förra gången jag såg en star wars-film som jag sa att det inte går att betygsätta eftersom det är för mycket bagage. Jag har aldrig någonsin hejjat så mycket på en filmkaraktär som jag hejjade på Luke i Return of the Jedi. Och här är han nu igen.

Jag har förstått att det finns unga arga män (social unjustice warriors) som är sura för att det är mycket kvinnor i galaxen nu för tiden (nu när det inte spoilar längre ska jag kolla upp nåt på youtube om varför den här filmen suger, för det har jag inte listat ut genom att se den) och... nu kom jag av mig lite i den här meningen tror jag. Det är en helt okej film, det är lasershow, det är comic reliefs och det är onda och goda figurer. Typ som det alltid varit, men jag är äldre och upplever saker på andra sätt. Rebellerna var i mer underläge än någonsin tidigare och det var nog det som kändes mest fel för mig på nåt vis (utan att jag lyckas motivera det, filmen ville väl toppa Empire strikes back och tog i från tårna).

Eftersom jag känner mig rätt berörd så måste filmupplevelsen ses som en framgång, men om Luke var favvis i ep4-6 och Obi-Wan i ep1-3 så har jag ingen jag hejjar på riktigt här, och det gör upplevelsen annorlunda. Jag är mer en betraktare och mindre en deltagare.

Om det är oklart vad jag vill förmedla här så är det okej, jag vet inte heller. The force is somewhat tired.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Alla kinesiska filmer är ju i någon mån propagandafilmer, i alla fall om de har någon sorts budget. Detta gäller ju i och för sig för Hollywoodfilmer också, som numera måste granskas av kinesiska kommunistpartiet för att få visas i Kina (vilket alla vill). De skrivs ju ofta om för att passa en mer prokinesisk bild. Men är filmen gjord i Kina av kineser finns det ju garanterat direkt influens från kommunisterna, och att halvblodet är lite patetiskt är nog absolut ingen slump. Inte heller den kollektivistiska betoningen. Rasism är kanske en del av det, men i min erfarenhet är rasism i Kina mer riktad mot afrikaner än vita. Så jag tror mer på propaganda som förklaring.

Låter som en kul film. Jag ska se om jag får tid och möjlighet att se den.
 
Top