Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v52

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Nu har jag dessutom sett Bird Box, en apokalypsfilm med Sandra Bullock.

Observera: apokalypsfilm. Inte katastroffilm.

Något mysko händer nämligen - folk börjar ta självmord. Det är som en epidemi - den börjar i Ryssland och sprider sig sedan till Europa och sedan vidare utåt. Bullocks karaktär lyckas undvika vad-det-nu-är och hamnar med ett gäng andra överlevande.

Det är en ganska intressant grundpremiss - jag ska inte spoila alltför mycket, men jag kan säga att man under inga omständigheter får se saker utomhus. Det är en intressant (och budgetvänlig) och väldigt effektiv premiss. Som rollspelare börjar man såklart direkt fundera över strategier - hur ska man ta sig till grannkåken för att plocka mer käk om man inte får se? Rep? Går man runt med tält på skallen?

Att man i praktiken blir blind när man rör sig utomhus är också en mycket effektiv spänningshöjare - med enkla medel skapas en situation där huvudpersonerna är extremt maktlösa.

Den här filmens enda egentliga problem är nog i mitt tycke att den stundvis har lite väl segt tempo. Ungefär halvvägs, dvs en timme in, kändes det lite som att den borde börja närma sig slutet.

Och så
hade jag gärna velat veta vad i hela friden det faktiskt var som hände. Vad de där varelserna var, alltså. Jag vet att det finns folk som inte tycker att sånt är så viktigt, att det är "den mänskliga historien" som spelar roll... Men de kan sticka och brinna. Eller, jag menar, "jag delar inte deras uppfattning."

BETYG: 4/5
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
krank;n303432 said:
Och så
hade jag gärna velat veta vad i hela friden det faktiskt var som hände. Vad de där varelserna var, alltså. Jag vet att det finns folk som inte tycker att sånt är så viktigt, att det är "den mänskliga historien" som spelar roll... Men de kan sticka och brinna. Eller, jag menar, "jag delar inte deras uppfattning."

BETYG: 4/5
Men det syndes ju på teckningarna att det var helt vanliga Shoggoths?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag har sett Spider-Man: Into the Spider-Verse för andra gången på bio. Första gången blev jag så betagen att jag ville se den igen – så bra är den!

Jag tänker bara princip spruta ur mig saker jag gillade med den en stund: Varje filmruta hade kunnat vara en ruta i en serietidning! En jäkligt snygg serietidning dessutom. Prowler, en skurk jag inte hade koll på alls innan, blev direkt hotfull och läskig med hjälp av hur han gestaltades och framförallt hans soundtrack! Kingpin är så jävla stor! Spider-Man drar en massa skämt när han slåss!
Fortsätter på samma vis med saker som kan vara spoilers:
Det finns två stora avslöjanden som var riktigt snyggt gjorda: att Olivia är Dock Ock samt att Prowler är farbror Aaron, och båda var fortfarande dramatiska och häftiga andra gången jag såg filmen trots att jag redan visste :) Peni Parkers munrörelser matchar inte hennes dialog, för hon är en dubbad anime-figur! Faster May är så badass och framstår som någon sorts Q/Alfred-figur åt den döde Peter Parker! Spider-Gwen är så jäkla cool! Kingpins historia berättas glasklart och effektivt på typ 30 sekunder, nästan utan dialog! Nicolas Cage! Scenen efter eftertexterna!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Jag såg också Soldier den här veckan.

Den handlar om... Tja, en militär spelad av Gary Busey skapar supersoldater genom att välja de genetiskt bästa barnen och sedan träna och hjärntvätta dem. Så att de blir riktigt duktiga mördare. Sedan kommer en annan militär och hittar på ännu bättre supersoldater genom att göra aktiv genmanipulation. Det innebär ännu mer effektiva mördare. Detta framställs av filmens narrativ som något dåligt och fult, och synd om den första batchen mördare som nu byts ut. Det är nämligen mycket finare och bättre med "riktiga" mördare än med de här nya "falska, konstgjorda" mördarna.

Så en av de gamla mördarna, som de trodde hade dött i en tävling mot en av de nya mördarna, kasseras och skickas till en skrotplanet där han inte riktigt passar in bland civilisterna.

Jag kan inte riktigt köpa den här filmens ursprungliga narrativ; jag förstår inte på vilket sätt Gary Busey-mördarhjärntvättaren skulle vara på något sätt mindre av en äcklig fascist än den andre, senare mördarhjärntvättaren.

Som tur är finns ett par andra narrativ att fokusera på. Till exempel är Russels karaktärs upplevelse bland civilisterna en jävligt snygg, om något osubtil, gestaltning av hur vår tids hjärntvättade mördare hanteras när de kommer hem. Veteraner och så vidare. Karln har PTSD, blir utstött, funkar inte socialt, funkar dåligt med det civila livets koder och så vidare.

Det som inte funkar helt klockrent med det narrativet är väl slutet, kanske. Eller ja, man kan ju om man vill läsa in en ganska stark kritik mot militären överlag, att många där i toppen helt skiter i civila oavsett om de är "deras" eller "våra" eller "oskyldiga" etc etc.



Jag tror att det märkligaste med den här filmen är att manusförfattaren menar att den är en uppföljare (eller "sidequel") till Blade Runner. Och att soldaterna här ska föreställa replikanter. I dunno man, jag har aldrig tänkt mig att replikanter skulle vara genmodifierade eller selekterade människor. Men det nämns faktiskt att soldaterna här fötts i kamrar av stål, så kanske?

Also: referenser till Tannhauser Gate.

Hur som helst, en schysst actionrulle med Kurt Russel var precis vad jag kände för. Och den har en hel del praktiska effekter som fortfarande är snygga.

BETYG: 4/5
 
Top