Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v48

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v48.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag har sett om Transformers: Age of Extinction.

Nu skulle den uppmärksamme kunna app-app-app-vifta med pekfingret och påpeka att jag redan skrivit om den filmen. Inte mindre än två gånger! Men då pekar jag, med mitt pekfinger, på regel nummer tvås undantagsklausul. Första gången jag såg AoE så var det på bio, andra gången så var det, ähum, varken på bio eller en bluray jag ägde.

Så nu har jag sett den på min alldeles egna 3d-bluray.

Det första jag måste upprepa om den här filmen är att den är helt sinnessjukt lång. Jag har lite svårt att bli arg på det, för den är trots allt rätt bra (framför allt jämfört med The Last Knight) och det är väl egentligen något bra att något bra är långt? Det är mycket av det som är bra, liksom. Det här är ju någonstans kanske den bästa transformersfilmen - ingen Shia TheBeef innebär att detta nog är den minst störiga av filmerna, och det är nästan ingen rasism eller sexism heller. Och plotten är faktiskt helt OK, rentav lite samhällskritisk på ett sätt Bay annars inte direkt gjort sig känd för. Filmen är NÄSTAN helt och hållet allvarlig, frånsett några skitfåniga korta episoder med autobots som beter sig som psykotiska treåringar.

Men ja. Man ska nog se den här filmen i kortare delar. Jag föreslår att man gör ett avbrott som allra senast när
autoboterna tagit sig från Lockdowns skepp
. Kanske kan man göra första avbrottet när
de precis flytt från regeringen där i början? Precis innan de anfaller KSI?

Hur som helst, några saker jag tänkte på:
  • "I'm perfectly calm, dude". Bumblebee använder vid ett tillfälle en replik från The Big Lebowski. Repliken sägs av John Goodman. Som också är med i den här filmen, som Hound. Det gjorde mig lite glad. Sedan är Hound en av mina favvo-karaktärer också, eftersom han är en tjock transformer. Jag önskar att det funnits en bra leksak av honom där han faktiskt fick vara tjock.
  • Robotarna hoppar och ramlar jättemycket i den här filmen.
  • Vid ett tillfälle mördar Hound en utomjordisk fånge för att den är ful och äcklig. Är det verkligen Autobotskt?
  • Överlag verkar autoboterna extremt instabila, barnsliga, helt utan konsekvenstänkande. Ska de inte vara heroiska högre livsformer? Tydligen inte. Tydligen ska de vara psykotiska femåringar, som börjar bråka så snart en vuxen inte bevakar dem exakt hela tiden. Det är knappt Optimus själv får vara vuxen.
  • 3Dn är mestadels bra, men jag undrar vad som händer i tunnelscenen mellan agenten och RSI-chefen. Det är något med bakgrunden - den är ur fokus och suddig, men "känns" som att den liksom är på samma nivå som karaktärerna eller rentav framför dem? Mycket märklig effekt. Och den syns typ bara där. Har sett den i en hel del 3d-film, men bara i just enstaka scener. Något slags artefakt av efterhands-3D eller nåt?
  • Manuset är... okej till större delen. Men en del repliker känns mest som att Bay slängt in för att han i ögonblicket tyckt att de lät coola - de passar inte bra med annat som händer på skärmen just då, de passar inte med övrig kontinuitet, de passar inte med karaktärernas motivationer... De är bara "roliga" eller uttryck för Bays vanliga ickemilitära spattiga pladdermän.
Var det förresten inte någon annan film som också hade en onding med en maskin som först kastade upp saker i luften och sedan släppte ned dem? Var det Man of Steel, kanske? Det var för länge sedan jag såg den. Men jag får stark känsla av Deja Vu här. Lite som när Transformers 3 och Avengers i princip hade samma utomjordingar-anfaller-en-stad-scener...

Iallafall. Det här är en bra film vars huvudsakliga problem är att den är JÄTTELÅNG. Och att dinoboterna aldrig varit varken coola eller intressanta.

BETYG: 4/5

Jag har The Last Knight på bluray också. Jag funderar på att plåga mig med att ge den en andra chans nästa vecka.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Batman Ninja.


Det är förr, då det var bättre. Mer specifik är det sengoku-eran i Japan. Plötsligt dyker Batman upp på en gata i en japansk stad. Efter en inledande fajt visar det sig att Gorilla Grodd har uppfunnit en Quantum Engine som skickade Joker, Harley Quinn, Poison Ivy, Two-Face, Deadshot, Catwoman, Robin, Red Robin, Nightwing, Red Hood och Alfred tillbaka till förr i tiden, då det var bättre, för att Batman störde Gorilla Grodds experiment.

Och det innebär att nu, då det är sämre, gör förr sämre också.

---

Jag ska säga som det är: Batman Ninja känns mer som filmsekvenserna mellan levlarna i ett dataspel som sedan klippts ihop till något på youtube än som en film. Och filmsekvenserna gjordes i samma celshadeade motor som resten av spelet (förmodligen custom-shaded Unity), och inte av någon kompetent studio som Blur.

Seriöst, jag har svårt att hitta något att inte klaga på.

Bleh.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Idag gick jag på förmiddagsbio i en nästan tom salong med några enstaka pensionärer och fick se årets bästa film.

Filmen var Colette. Det är ett historiskt kostymdrama som utspelar sig i Paris under 1890-talet, där den unga Colette (Keira Knightley) gifter sig med den karismatiske litteraturkändisen.Willy (Dominic West) och under hans vägledning (och i hans skugga) påbörjar hon sitt författarskap som hemlig del av hans fabrik av spökskrivare. Succén för hennes skrivande (i hans namn) blir enorm och hon börjar utforska Paris förförande salongsliv och kulturliv med en, för både deras och vår samtid, mycket öppen och progressiv äktenskapsrelation.

Detta var en fullkomligt ljuvlig film! Välskriven, välspelad och inte en enda ointressant sekund. Till en allra första början tänkte man "okej, nu blir det kostymdrama och filmbiografi - det här känner vi igen och de här karaktärerna kan vi redan" - men väldigt snart levererar filmen sin första överraskning och sedan slutar den inte att leverera oväntade (och otroligt härligt fräscht underhållande) vändningar. Åtminstone om man inte känner till något om den historiska förlagan, vilket jag inte gjorde.

Det här var en rejält uppiggande berättelse. Jag vill starkt, starkt rekommendera denna film.

5 av 5!
 
Top