Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v44

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v44.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag passade på att se Skyscraper nu ikväll.

Förra veckan såg jag ju Christopher Robin, och påpekade att det var en väldigt typisk genrefilm där man egentligen inte behövde så mycket mer än en enda kort mening för att räkna ut precis hur den skulle vara.

Detsamma gäller egentligen här - det här är en actionfilm a' Die Hard där The Rock ska rädda sin familj undan slemma terrorister i en brinnande skyskrapa. Låter det som en film du vill se? Då är det här antagligen en film du vill se, för den är ganska precis vad man förväntar sig - den levererar inte så mycket överraskningar, men den levererar schysst action, snygga effekter, och The Rock som slår dummingar på käften.

Den konstigaste kritik jag läst av den här filmen är att den är "för lik Die Hard". Är det inte därför man ser den?

Nåja, jag känner egentligen inte att jag behöver beskriva filmen så mycket närmare. Den var vad jag ville ha. Alla filmer måste inte ha någon finurlig twist eller förnya sin genre; ibland är det rätt gött med en film som helt enkelt bara levererar.

BETYG: 4/5
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Mera rymdkonflikter: 'Star Trek Beyond' (2016) med Chris Pine, Zoe Saldana, Simon Pegg m.fl. Halloween, alltså såg jag på Star Trek.
Från en enorm rymdstation utgår USS Enterprise för ett uppdrag att undsätta ett rymdskepp i nöd. Det visar sig vara mycket mer än så och även ett hot mot Federationen.

Jag tycker att den här filmen var mest lik ett avsnitt av valfri Star Trek-serie: uppdrag, större hot, konflikter och kamratskap, lite humor och intressanta tekniska finesser, en ny fiende och lite nostalgiska tillbakablickar. Det fungerar, högt tempo får ersätta spänning och etablerade relationer fördjupas väl inte i större utsträckning, men filmen håller ihop serien och underhåller tittaren. Det kan kanske vara en poäng i sig att göra en film som inte behöver övertrumfas, kanske vill de stöka runt lite mera i nästa.

Hur som, jag gillar, men vill ha mera spänning, personlighet och klurig historia i fortsättningen: 4/5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,327
Location
Kullavik
Det har varit dåligt med tid för film-tittande för mig på det senaste (relativt till att jag i början av 2000-talet började gå igenom alla filmhistoriens bra filmer ur ett imdb-perspektiv och då såg ca 2000 filmer från 1896-2004).

Denna vecka har jag dock åkt på höstförkylning och legat nerbäddad vilket inneburit lite filmtittande.

Avengers: Infinity War
Av oklar anledning brukar jag ge mig på just superhjältefilmer när jag ligger sjuk. Filmen tar vid någonstans ganska kort efter Thor Ragnarök och inleds in-media res där Hulken, Thor, Loki och deras skepp med Asgardians angrips av Thalos som jagar Infinity stenar för att kunna upphöjas till gud, Filmen är som vanligt en kamp mellan ont och gott, men där ärkeskurken Thalos mer är praktisk och kallblodig än ond för ondskans skull (vilket gör honom än mer obehaglig). Många kända ansikten karaktärs och skådismässigt och som jag upplever det lyckade specialeffekter. Ibland kan jag dock känna att karaktärerna blir lite för coola för sitt eget bästa. Sammantaget klart sevärt och jag längtar till fortsättningen (eftersom filmen slutade som en cliffhanger till). 4/5

Ant-Man and the Wasp
Fortsättningen på Ant-Man där historien kretsar kring Dr Pyms försvunna (nedkrypa). Filmen håller precis som första filmen inte riktigt samma kvalitet som t.ex. Xmen och Avengers då jag tycker manuset generellt känns svagare men ändå sevärd. 3/5

The Square
Svenska Oscarsbidraget är en film om tillit där Christian som är chef på ett konstmuseum blir bestulen och börjar jaga förövaren men kommer allt eftersom att ifrågasätta sig själv. Gillade inte den här filmen lika mycket som Östlunds tidigare filmer. Det känns som man försöker för mycket på något sätt. 3/5
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
Jag har - bättre sent än aldrig - sett Zoolander 2. Den var fånig. Minst lika fånig som sin föregångare. Den var också fullmatad med cameos. Bland annat var Sting med. Honom har jag inte sett i en film sedan Dune från mitten av 80-talet. Justin Bieber visade också att han har självdistans. Gott så. Totalt sett en klart underhållande film. Lämplig när man är trött och vill se något som inte kräver fokus eller tankeverksamhet. Betyg: 4/5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,327
Location
Kullavik
luddwig;n298856 said:
Damn right!

Om sanningen ska fram har jag alltid gillat film, men det fanns något som störde mig i varje diskussion som innehöll ”va! Har du inte sett den filmen som är så bra!!”. Började beta av IMBD top 250 men insåg snart att det fanns mycket mycket mer, och eftersom jag var singel och hade ett jobb med fler felringningar än kunduppdrag så fanns det oändliga mängder tid.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,327
Location
Kullavik
Fortsatt kolla film under veckan, men orkar mig inte på några längre utvärderingar...

Won't You Be My Neighbor?
Dokumentär om barnprograms-skaparen Fred Rogers. Varm och känslomässig film som jag verkligen rekommenderar. 5/5

Ready Player One
Scifi-rulle om spelnörden Wade som tävlar om att hitta nycklarna till den avlidne spelcommunity-gurun Hallidays gömda easter-egg i spelvärlden OASIS och som ger vinnaren kontroll över densamma. Det här var inte alls min kopp te, med alldeles för mycket sekvenser som lika gärna kunde varit i ett datorspel. 2/5

Black Panther
En av årets Marvel-filmer om superhjälten T'Challa alias Black Panther som gör sitt bästa för att rädda sitt hemland Wakanda. Ok, men inte mer. 3/5

Thor: Ragnarok
Var ju tvungen att även se den här för att få lite helhet i Infinity War (även om jag såg dem i fel ordning). Thor ställs mot sin syster Hel. Ok 3/3

The Big Short
Biografisk drama-komedi om händelserna kring finanskraschen 2007-2008. Intressant och genomtänkt så även någon som inte är insatt i börs och finanser ändå kunde hänga med. 4/5

Saving Mr. Banks
Dramakomedi om barnboksförfattarinnan P.L. Travers som motvilligt reser till Hollywood för att delta i arbetet kring filmatiseringen av hennes bok Mary Poppins. Kände först att den här filmen skulle hamna i ett fack för ganska intetsägande biografier men i slutändan var den lite oväntat faktiskt riktigt bra. 4/5
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Les Aventures de Spirou et Fantasio.


Zorglub (Ramzy Bédia) (Zafir, som vi känner honom i Sverige) har en plan: ett globalt Z-fält som gör alla människor till lojala undersåtar till Zorglub. Dessvärre har han ett problem: fältet har en tendens att spränga folk i luften. Så för att lösa det problemet behöver han lite hjälp av greven de Champignac (Christian Clavier).

Det har dock inte portieren Spirou (Thomas Solivérès) någon aning om när han krockar med reportern Fantasio (Alex Lutz) (vi kallar honom Nicke i Sverige). Och de funkar inte alls ihop förrän Zorglub kidnappar de Champignac. Och då blir det upp till den nya dynamiska duon, plus Nickes rival Seccotine (Géraldine Nakache) (Sickan i Sverige) och Spirous ekorre Spip, att rädda honom.

---

Jag fick öva på min franska rätt rejält, för det fanns bara fransk textning tillgänglig i den versionen som jag fick tag på (och det var inte lätt att få tag på den ens). Men jag kunde hänga med i svängarna. En hel del av skämten försvann förstås – och det är rätt många – men visuella gags funkar förstås.

När vi talar om det visuella så är den faktiskt spot on! Spirou och Fantasio/Nicke är ungefär så som de är i serien, fast verkliga; greve de Champignac är lite mulligare, Seccotine/Sickan är lika mycket yrväder och rival som i serien, fast brunett, men Zorglub/Zafir är perfekt! Och till och med den blå Turbot-bilen är med!

Jag har en känsla av att Les Aventures de Spirou et Fantasio inte kommer spridas utanför fransktalande länder alls, vilket är synd för jag tyckte mycket om den. Den är fartfylld och full med typiska Spirou-gags, med en superskurk-story som inte är helt olik den i SPECTRE, fast med skön kärleksfull satir.

Jag skulle tyckt mycket bättre om The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn om den hade gjorts så här istället för att ha en massa 3D-berg-och-dalbanor och uncanny valley-karaktärdesign.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,123
Location
Göteborg
På en långflygning den 1/11 såg jag Superhjältarna 2.

Givetvis skickligt gjord och underhållande, men som de flesta uppföljare strikt talat onödig.
 
Top