Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v38

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jocke;n294923 said:
Ja. Det är bra tråkigt att det kommer att ta säkert tio år till innan nån får försöka göra något på den förlagan igen och kan göra något som visar hur bra romanerna är.

Eh, jag vet inte vad det är för böcker, men liksom, Annihilation hade ingenting jag tyckte vore intressant att läsa om, utan allting jag gillade var roligt pga högbudgetfilm. Så kanske något av det tråkigare med filmen är att den knappast fick en intresserad av att läsa böckerna, och det kanske är synd.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Xhakhal;n295010 said:
Eh, jag vet inte vad det är för böcker, men liksom, Annihilation hade ingenting jag tyckte vore intressant att läsa om, utan allting jag gillade var roligt pga högbudgetfilm. Så kanske något av det tråkigare med filmen är att den knappast fick en intresserad av att läsa böckerna, och det kanske är synd.

Det är tre ganska vassa romaner, där jag framför allt gillade den andra, som handlar om helt andra saker än filmen (okej, den första handlar om den tolfte expeditionen in i Area X, men inget av temana eller händelserna från boken är med i filmen). Det är lite som när Ghost in the Shell spelfilmen har scener som ser ut som de gör in den tecknade filmen - tex att det finns en scen med Majoren och Batou på en båt - men de säger och gör helt andra grejer.
Alltså: Det finns en organisation som heter Southern Reach som bevakar ett övergivet område som heter Area X och bland annat gör Southern Reach det genom att skicka expeditioner in i Area X. Både filmen och boken lägger ganska stort fokus på ett fyrtorn. I både filmen och boken är Biologen i den 12:e expeditionen huvudperson och hennes man var med i den 11:e. Men i övrigt är det inte samma alls.

https://en.wikipedia.org/wiki/Annihilation_(VanderMeer_novel)
 
Top