Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v24

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v24.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Förra veckan såg jag Suicide Squad. Den här veckan ville jag se en action-film som var roligare, mer realistisk, hade bättre karaktärer, bättre dialog och mer rimlig handling. Så jag valde att se Kung Fury.

Den uppfyllde hela den kravspecen, och lite till. Jag småskrattade genom hela filmen, och storskrattade vid ett par tillfällen. Lysande!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Tja, Kung Furys trailer, eller vad man nu ska kalla den första kortfilmsversiongrejen, var åtminstone väldigt bra... =)
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Vi var tre pers i Göteborgs största biosalong som såg nya The Mummy (tre personer i en salong med 420 säten).

Jag var skeptisk till den nutida settingen (det är jag alltid när det gäller monsterfilm, en monsterfilm ska utspela sig senast 1985 ungefär), men ganska direkt lyckades filmen övertyga mig om att det funkade utmärkt med dagens situation i Persiska viken som kuliss. Mycket tack vare det kändes de inledande tjugo minuterna av filmen helt okej, även om jag samtidigt satt och klippte om den i mitt huvud (vilket inte är bra, varken som karaktärsdrag eller för filmens slutbetyg).

Men sedan gick det utför, och med undantag av ett par enstaka riktigt coola inslag (typ simmande odöda, Hitchcock-fåglar och en mycket välgjord flygplansscen) får jag hålla med världens samlade kritikerkår om att det här var 125 miljoner dollar spenderade på pekoral. Och eftersom jag inte gillar de här ständiga shared universe-uppläggen hjälpte det inte att de slängt in andra kända filmmonster i kompotten, särskilt inte som etablerandet av en kommande filmserie bli gjord på det här filmmonstrets bekostnad.

För att nämna något om själva filmmonstret, mumien, var hon supercool och äkta kuslig när hon var i sin krökta gasbindeversion. Det var riktigt fräckt! Men när hon alldeles för kvickt återfick mänsklig look blev hon totalt urtrist. Tanken på Tom Cruises dåliga smak av religion i verkligheten är tusen gånger läskigare (det enda positiva med att han gör en kass film som floppar är att han inte spelar in för mycket dollar att ge till sekten).

Komikinslagen var lite kul, men oerhört malplacerade. Mest otippat och snudd på parodi på comic relief var att Nick från New Girl var med i rollen som Tom Cruises partner, och skådespelaren Jake Johnson gjorde verkligen exakt Nick från New Girl. Lite märkligt... Eller väldigt märkligt...

Vill man se en Mumien-film, och inte vill damma av den svartvita varianten från 30-talet skulle jag rekommendera Brendan Fraser-varianten från -99 (som jag faktiskt tycker är riktigt härlig!). För det här handlade mest om att stuntmannen Tom Cruise skulle vara i bild hela tiden och att Russell Crowe skulle förklara för publiken att nu vankas det massvis med kommande monsterfilmer.

Betyg: 2 av 5.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag blev påmind om att As Above, So Below fanns, och så bestämde jag mig för att se den.

Det här är alltså en "found footage"-film som handlar om en grupp som beger sig ner i katakomberna under paris på jakt efter skatter och de vises sten.

Jag tyckte nog om den, faktiskt. Jag tyckte om de ockulta referenserna, det mystiska ramverket här. Det fick mer utrymme än i många sådana här filmer. Den lyckades också vara ganska klaustrofobisk och obehaglig till och från, även om den absolut inte nådde upp till sina högt satta ambitioner.

Okej skådespeleri, inte alltför mycket sexualisering av huvudpersonen, välgjorda effekter.

Så... Jag kan nog rekommendera den, faktiskt. Man ska inte förvänta sig en 5/5-film här; men jag förväntade mig en 3/5 och fick en 4/5.

BETYG: 4/5
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Suicide Squad.


Ambitiös underrättelseofficer sätter ihop en särskild grupp för att ta hand om särskilda problem. "Särskilda problem" betyder "metamänniskor" eller personer med superkrafter som skiter i vad vanliga ickemetamänniskor vill och istället vill utrota hela mänskligheten. Problemet är att den särskilda gruppen utgörs av särskilda problem de med. Och det är typ hela filmen.

Trailern var bättre än filmen.

---

Jag har också sett The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec.


Adèle är journalist och reseskribent och hon har ett uppdrag: att bota sin syster. Modern vetenskap kan dock inte göra så mycket åt saken, för det är ju bara 1912, så istället vänder hon sig till mer … esoteriska källor till vishet: Ramses IIs läkare Patmosis. Problemet är att han är död och mumifierad. Men är man en beslutsam modern kvinna med skinn på näsan så låter man inte sådana petitesser hindra en.

---

I det här fallet var filmen mycket bättre än trailern. Och det är en franchise som jag skulle vilja se mycket mycket mer av.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Adèle är baserad på en fransk serietidning, som dock inte verkar ha riktigt samma förkärlek för bisarr humor. På gott och ont. :)
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Max Raven;n247406 said:
Adèle är baserad på en fransk serietidning, som dock inte verkar ha riktigt samma förkärlek för bisarr humor. På gott och ont. :)
Med all respekt, det är helt fel. Serien har väldigt gott om bisarr, satirisk humor, fast skaparen Tardi överlåter lite till läsaren hur man ska uppfatta det humoristiska. :)?
 
Top