Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v30

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Robert Jonsson;n191295 said:
Till skillnad från krank så hatar jag 3D, men den här kommentaren summerar exakt då 3D är som bäst. Effektsökeri är inte 3D då det är som bäst.

Det sämsta med 3D är för övrigt alla former av snabb action. Man hinner inte uppfatta något djup, och eftersom alldeles för få filmmakare följer Peter Jacksons exempel (där han försökte dra in filmmediet in i 2000-talet med HFR) så räcker bildrutorna per sekund inte till för att ge den känsla av flyt som är ett måste för att göra snabb action begriplig.

De bästa actionscenerna i 3D är i slowmotion.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Minimoni;n191341 said:
HFR+3D=Bästa filmupplevelsen någonsin!
Tror nya Avatar ska vara i 60fps, men kan vara ett rykte.
Det är vad jag också hört. Eller, läst på Wikipedia iaf.

Den stora nackdelen jag ser med HFR+3D är väl att blu-rayformatet vad jag förstår inte har stöd för det, så sannolikheten att få det i vardagsrummet är "slim to none".

Sedan är det ju synd att inte fler hoppat på. Jag ser fram emot Avatar, men just nu finns det ju vad jag vet bara tre filmer som använder HFR+3D, och där... tja, jag är ingen fantasydiggare, kan vi väl säga. Jag såg de två första för att teknologin var awesome, men jag iddes inte se en tredje film om dvärgar och hobbitar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Krank: Samma här, såg de två första men orkade inte se den sista hobbit-filmen på bio då de inte levde upp till mina förväntningar. Förr eller senare så får vi 3D+HFR hemma i vardagsrummet också och då behöver vi köpa alla våra favoritfilmer igen!!! Yay kapitalism när det fungerar som bäst. :p

Vet inte hur många gånger jag köpt Star Wars filmerna :-(
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
NU så ska jag gnälla om 3d i ett helt inlägg. Så ni som inte vill läsa den rant:en igen kan med fördel strunta i det, TL DR: använd listan för att förstå skillnaden på olika sorters 3d i film: http://www.realorfake3d.com/#start





Jag har ju som många kanske vet ganska mycket problem med 3D tekniken och har mer än en gång argumenterat att tekniken än så länge är för dålig för att använda i skarpt läge.

Med det sagt så kom jag för ett tag sen på varför jag inte var förbannad på tekniken efter att ha, utan snarare tyckte att 3Dn var rätt bra och tillförde en hel del i en näve filmer: De var inspelade i 3d.
De filmer där 3d:n stör mig till den milda grad att momentet i samband med det oförskämt mycket högre biljettpriset att jag kallar 2d för GLORIOUS 2D var alla 2D filmer med 3D pålagd i postproduktionen.

Post-3D:n kräver dessutom mycket mer av salongen att jag inte är sugen på att chansa på en halvstor salong som Sergel 3, vilket i sin tur leder till att jag nog inte får se varken Ghostbusters eller nya Star Trek på bio, efter som ingen av dem tycks gå i en salong jag litar på och jag har mycket mindre pengar än förr nuförtiden. Civil War var tex helt omöjlig att titta på, efter som den inte var filmad med hänsyn till 3Ds tekniska begränsningar.

Så om du är som jag så har jag ett trick.
Kolla på den här listan innan ditt biobesök: http://www.realorfake3d.com/#start
Det gör dock inte filmerna i vänsterspalten till bättre filmer av nödvändighet, det är ju en rent teknisk sortering.

Filmer i High Framrate liter inte av den extrema stutter som 3D alltid lider av, oavsett om det är äkta eller falsk 3d. Det har kommit lite för få för att jag ska vara säker på att de är svaret, jag tror fortfarande mer på 2D filmen i nio filmer av 10. Men om man nu har en bra vision av 3D för sin film så är det HFR eller motorvägen.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Jag har också sett nya Ghostbusters denna veckan och jag hade helt klart en mycket rolig tid i biosalongen. Kul och finurlig film! Credd till den!

Världens alla män som hatar kvinnor har givetvis skjutit imdb-betyget i sank redan innan filmen hade premiär. Visserligen är det bara folk utan själ som bryr sig det minsta om ett sifferbetyg, men det är ju trist eftersom så många människor väljer sin konsumering utifrån recensioner och betyg...
 
Top