Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v53

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Krille;n137896 said:
Årets första film blev, traditionsenligt (enligt en tradition som jag skiter i rätt ofta), Ivanhoe från 1982.

[...] Det finns typ ingenting farligt i den alls, utom möjligen en klase rätt sunkiga värderingar som man ändå skiter i, för det är så Ivanhoe ska vara.
Missade i år igen! Tror inte jag sett den sen jag var (alldeles för) liten. Minns svagt en scen där de torterar någon på ett stålgaller vilket iaf hade lite intryck på mig i lägre skolåldern.

Första film i år: "Monsters Inc." - Bästa terapi när monster blir ett populärt ord hos den yngsta.
Andra film: "Bone Tomahawk" - pappa kommer rigga larmtråd runt sovplatsen inatt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
chrull;n137844 said:
Tank Girl är 100% awesome och har inget att göra på en lista med "dålig film" :(

Det bästa med Tank Girl är att den gör helt rätt i bearbetningen från förlaga till film. Man har valt en sak från serien att fokusera på och struntat i resten. Det de har valt är den knasiga estetiken på omslaget.
Visst de behåller namn och sådär, men de har hoppat över allt det där obegripliga som refererande till gamla demoband från Manchester, svårbegripliga icke-narrativ, psykadeliska nakenscener och att serien mest handlar om en tjej som knarkar och ligger med en kängru eller att tecknarna dyker upp och sparkar Tank Girl från serien.

I stället får vi precis så mycket story som en film behöver och sen lustiga scenbyggen, musiknummer och oneliners för hela slanten. Jag tycker att den förmedlar samma kreativa glädje som serietidningen men på det setet som bara äkta b-film hade möjlighet att göra back in the days.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dead Leaves
52 minuter Japansk seinen (vuxen) anime???, eng SUB/DUB. Från 2004.
Genre: Äventyr, Action, Psykedelisk komedi, Sci-Fi, Våld.



Omdöme?
Glöm det där med anime. Ja, den här filmen är gjord i Japan. Ja, den är animerad. Nej, den liknar ingenting som ni sett tidigare. Det här är WTF Japan!!! Det är en timmes komplett kaos. Det händer mer i den här filmen än det händer under en vanlig TV-serie-säsong. Det händer faktiskt så mycket att personer med epilepsi inte borde se den. Ibland brukar man säga att en film inte har en död minut - den här filmen har inte en död sekund. Jag är glad över att den bara är 52 minuter lång för jag är inte säker på att jag orkat så mycket mer: jag höll på att svimma av utmattning.

Handling
Två personer vaknar upp utan kläder eller minne. Den ena är en tjej med ett pandaöga. Dan andre är en kille med en retro-TV (tjock-TV) som huvud. De kallas hädanefter för Pandy och Retro. De gör givetvis vad alla som drabbats av minnesförlust gör: de beger sig ut på en rån- och vålds-turné som skulle göra Bonnie & Ckyde gröna av avund. De blir tillfångatagna av polisen och placeras i högsäkerhetsfängelset Dead Leaves på månen. De bestämmer sig för att rymma...

Här är ett klipp från deras rån- och vålds-turné:

Här är hela filmen:

Betyg: 8/10
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag kommer knappt ihåg något från Dead Leaves. Men jag kom inte ihåg något 5 minuter efter jag sett filmen heller. Totalt Kaos. Bra Brainwipe.


Jag såg Seventh Son igår. Det är väldigt mycket fantasy. Det är typ alla moderna fantasyklyschor i en film. The Dude spelar en gammal riddare/The Witcher som hjälper folk att fånga och döda monster och häxor. Hans lärujunge Jon Snow behöver ersättas och därför letar han upp en ny sjunde son till en sjunde son som alla ju vet är speciella och extra starka. Han hitter Prins Caspian och tillsammans beger de sig ut för att försöka fånga/döda Häxdrottningen Maude Lebowski innan hon kan nå sina makters peak när blodmånen är som starkast (som ju alla vet händer en gång var 100-år.

Den innehåller liksom allt en fantasyfilm från ca 2014 ska innehålla. Och är egentligen inte skitdålig. Specialeffekterna är till och med okej (men inte mer).

Spoilers för en lista med bara några av klyschorna den innehåller:
  • Jon Snow som bränns på bål
  • En kvot-svensk
  • Ett skämt om "Level 6-monster"
  • En snäll Ogre.
  • En svart snubbe med mäktiga assassins.
  • Konstiga vapen.
  • Häxor som förvandlar sig till djur (snubben med kosack-mössa blir såklart en björn och den svarta kvinnan blir såklart en gepard...
  • Magiska medaljonger med namn.
  • En snäll häxa.
  • En order som nu bara består av en snubbe.
  • Tatuering/scarification/branding för att visa tillhörighet till en grupp.
 
Top