Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v52

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,141
Location
Stockholm
Jag tror jag ger Kraften vaknar ca 3/5, den är bra men inte bättre än så.

Karaktärerna, deras dialog och person kemi är det som bör filmen bre för historian känns inte så ny och jag hade gärna sett mer tid givet till att beskriva hur galaxen såg ut och ge lite mer tyngd åt att 5 planeter, som ska vara Republikens huvudvärdar, förstördes.

Något jag saknade är mer diversifiering av de olika planeterna vi får se, Jakku kunde lika gärna vara Tatooine och de tre gröna planeterna vi besöker har egentligen inget som säger att de är olika. Jag finner det slött att inte diversifiera de olika planeterna, det här är inte en SF B-rulle från ’77 eller en TV-serie med begränsad budget. Dom har inge ursäkt för att tre av planeterna ser att aara hämtade ur en gammal Dr. Who säsong.

Abrams har tillgång till all modern filmteknik som finns + en massiv budget och han använder inte detta för att ge oss unika planeter. Varför?

Säga vad man vill om PT men i alla fall så kändes varje planet unik.


P.s. Jag gillar inte, men har accepterat, att man har använt sig av konceptet "den ljusa sidan av kraften" eftersom jag inte gillar uppdelningen av kraften i två olika delar.

Rymdhamster;n135739 said:
Jupp. Mycket masker och dockor. Abramd gjorde en poäng av det i en intervju att han tyckte det var viktigt när det kommer till star wars.
Fas med tanke på antalet icke-människor och djur i 'Kraften vaknar' så skulle jag nog säga att det är mindre masker i den rullen än i någon av PT rullarna. Antalet dockor kan vara det desamma
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag har hunnit med massor av film under julveckan:

John Wick - Keanu Reeves är världens bästa hitman. Av ren dumhet råkar Mikael Nykvists's son stjäla hans bil och döda hans hund. Keanu dödar då lite coolt hela Nykvists maffia-klan. Som man gör. 4 av 5.

The Man from u.n.c.l.e. - Det är 60-tal (tror jag i alla fall) Napoleon Solo som jobbar för jänkarna och Illya Kuryakin som kör för KGB måste sammarbeta för att det är nått med atombomber och racerbåtar och tuffa bilar. De tävlar om en tjej, som är viktig för historien. Mer yta än känsla. 3 av 5

A good day to Die Hard - Någon har skrivit ett ointressant manus om cia, ryska fängelser och chernobyl. Nån annan är jävligt sugen på att göra en ny Die Hard. De här två personerna krockar i en hall på filmbolaget och den här filmen råkar uppstå. Den har inget underhållningsvärde och ingen borde se den. Den har inte heller något av det en Die Hard film borde ha. 1 av 5

Jakten på den Försvunna Skatten - det bästa med den första Indiana Jones-filmen är att den börjar så otroligt starkt. På en knapp kvart får vi reda på allt vi någonsin vill veta om Indy. Sen är resten av filmen en briljant matiné. 5 av 5.

Det Sista Korståget - Den tredje Indiana Jonesfilmen erbjuder lite scener med den unge Indy, ganska många slagsmål där Dr Jones ramlar runt, lite lagom groggy men ändå besegrar hinkvis med ondingar. James Bond spelar Indys farsa, på ett lagom charmigt sett. Till slut blir det lite för mycket av det goda, 127 minuter är en kvart mer Indiana Jons än den rekommenderade dosen. 4 av 5.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Såg självklart nya Star wars i 3-D. Allt blir bättre i 3-D ock så även Star wars. Jag älskade allt, tänker inte spoila något men gillade allt. Personkemin mellan skådisarna fungerar perfekt och allt är skitigt med en "efter apokalypsen känsla"

Det enda jag ogillar är att man nu kommer dra ut på väntan till episode 8 och 9 genom att göra "anthology" filmer mellan de "riktiga" filmerna, jag gillar det inte. Maj 2017 är såååå långt borta :-(
Se den!
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag har också sett 'Star Wars:The Force Awakens', och såhär sist i kön har jag inte mycket att bidra med som inte skrivits redan. Men jag föll på den positiva sidan: den var bra på det sätt man ville, fast jag ville gärna ha överraskningarna som skulle ha lyft filmen till det man hoppades på. En kommentar från min kompis assistent tyckte jag var rätt träffande(dock inte ordagrant): "Det var för mycket som skulle vara roligt.". En lätt ljummen 4/5, nästa film kanske vågar mera.
Nu skrev jag i tron att det bara är 52 veckor...där ser man!
 
Top