Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v29

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v29. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Jag har sett långfilmen Babylon 5: The Beginning.

Det är min första introduktion till Babylon 5, och det var väl ungefär så som jag förväntade mig: inte speciellt snygga effekter, ljummet skådespeleri, mer diplomati än rymdstrider.

Alltså, jag vet inte. Jag blev sugen på att kolla in TV-serien, så jag antar att filmen gjorde nåt bra. Effekterna var primitiva som fasen, men paradoxalt nog bättre än de mer avancerade effekterna i Wing Commander. Här var det låg polycount och primitiva ljuseffekter, men skeppen rörde sig i varje fall sig till övervägande del trovärdigt.

Storyn är typ... Jorden envisas med att utöka sin "sphere of influence" och skickar trots varningar ett skepp in till en ras som annars varit ifred skitlänge. De skickar tyvärr en Kirk-typ som är lite för snabb på pickadollerna och utlöser ett stort krig. Det är olika aktörer, olika halvkomplexa motivationer, en del mytologi och... Ja, en ganska trevlig scifi-sörja. Hade det här varit en serie mellansekvenser från ett Wing Commanderspel från mitten av 90-talet hade jag inte haft mycket elakt att säga.

Det blir nog en stark trea, faktiskt. Den var okej, men jag kan faktiskt inte med rent samvete rekommendera den utan rejäla förvarningar.

BETYG: 3/5
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Tyvärr framgår det inte att Babylon 5: The Beginning är gjord för att ses runt omkring mitten av säsong fyra av tv-serien. Piloten till serien heter Babylon 5: the Gathering.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Jag har sett den något märkliga Hassel: Privatspanarna från 2012. Kanske är det här del två i ett svenska snutar tema?
Hassel är pensionerad och ägnar sin tid åt att privatspana i palmemordet.
Han har lite ansvar i en pistolskytteklubb, ringer ring p1, genomför en rekonstruktion av mordet, får juridisk hjälp och genomför en till rekonstruktion. Sen är filmen slut.
Alla förutom Lars-Erik Bennet som spelar Roland Hassel spelar sig själva och gör ungefär vad de gör i verkligheten.
Täppas svarar i ring P1.
Skytteklubben har möte.
Privatspanarna privatspanar.
Om jag hade haft nån slags relation till Hassel sedan tidigare (de gamla filmerna finns på svt öppet arkiv, så det är möjligt att jag får det) så hade jag kunnat bedöma hur han har förändrats i sin ålderdom. Nu kan jag inte det.
Det är en rätt bra film som går ner sig i hopplösheten och det aldrig läkande såret palmemordet representerar. Det händer inte så mycket, men det gör det ju inte med utredningen heller.

Det finns en lång jävla scen när Hassel försöker boka färdtjänst åt en annan privatspanare också, som nån slags märklig comedy.

FYRA av FEM


Hann även med Johan Falk 5: den om trafficking,det var nog svagaste delen än slå länge. Svagaste TVÅ av FEM i den serien än så länge. Farligt nära en etta. Det finns en mycket bra dokumentär om trafficking i göteborg som man kan se om det är ett ämne man bry sig om (jag har sett den) och bevisligen en miljon andra filmer om den menlösa polisen Johan Falk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
nyvinter;n104189 said:
Tyvärr framgår det inte att Babylon 5: The Beginning är gjord för att ses runt omkring mitten av säsong fyra av tv-serien. Piloten till serien heter Babylon 5: the Gathering.

Pga ramhistorien menar du? Den var ganska parentetisk tyckte jag; nog höll filmen ihop ändå... Men ja, The Gathering blir väl troligen nästa anhalt för mig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Mmmm. Effekterna har alltid varit B5s stora brist. Sen är hela serien mer politik än något annat, men för mig har det allrid varit den stora behållningen.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
krank;n104198 said:
Pga ramhistorien menar du? Den var ganska parentetisk tyckte jag; nog höll filmen ihop ändå... Men ja, The Gathering blir väl troligen nästa anhalt för mig.
Den är utfyllnad och dramatiserande av saker vi får veta under seriens gång. och de fungerar mycket bättre som småscener här och där än som en egen film. Jag skulle använda ord som onödig för the Beginning.

Ha i åtanke att the Gathering är en riktig pilot. Saker ändras desigmässigt mellan den och tv-serien. Jag tror du skulle gilla serien i varje fall. Oerhört mycket politik och budgeteffekterna är enklare att ha överseende med på 45-minutersavsnitt.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Efter viss tvekan har jag sett 'The Wolverine' (2013) med Hugh Jackman. Det jag har läst om filmen har landat på en sammanfattning som 'godkänd', och det har inte lockat mig speciellt mycket. Nu är det ju så med nya filmer: det är väldigt sällan de är dåliga produktionsmässigt, manusen däremot blir tråkigare och meningslösare. The Wolverine är snyggt filmad, har lite krut i actionscenerna och en en plot man kan leva med - men wolverines närmande till den japanska kulturen är luft (jämför med serien) och eventuella (tydligen störande) känslor är strukna för att minska friktionen.
Snyggt, plastigt och för stunden underhållande samt väldigt lätt att glömma: 3/5.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
VAD FAN, jag råkade se del 6 av Johan Falk också. Det var sista i 2009-säsongen och var faktiskt lite spännande här och där. Markant bättre än de andra filmerna. STARK TVÅA av FEM (nästan trea i en och annan scen)
Del 7, som också slank ner är den hittills sämsta i serien. ETT av FEM.
Jag brukar nämna Hollow Man som det absoluta lågvattnet av exakt alla filmer jag någonsin sätt, men frågan är om Johan Falk sviten i sin helhet faktiskt inte är sämre. Och det är konstigt när så pass många av skådisarna är bra skådisar. Hur dåligt får det bli?
Jag hoppas verkligen alla andra såna här serier (typ beck, wallander och så vidare) är bättre och det här är det absoluta lågvattenmärket.
Hur kan folk bara svälja det här som riktigt tv när det går på tv?

I del sju är den stora grejen att de lurar en kriminell att packa in knarket i fel hyrbil. Jag försökte förklara logiken i det för mina vänner när vi spelade rollspel under kvällen, men det var omöjligt.

Också: vad hette den där serien på svt tidigt 00-tal när de bodde på en båt och löste ett mord över flera avsnitt? Kjell Bergkvist var med, det gick i två vändor (ev med olika namn).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För första gången på flera månader har jag tittat på en långfilm.
Och vad tror ni att jag tittade på?
Den där dinosauriefilmen som släpptes för någon månad sen.
NEJ! Inte den! Vad tror ni om mig? Den här:

Cowboys vs. Dinosaurs


Handling:
Någonstans, i en gudsförgäten byhåla där folk går runt med stetsonhattar på huvudet, finns en gruva. Plötsligt spränger man sig in i en grotta där det finns dinosaurier som äter upp gruvarbetarna. En gruvarbetare lyckas fly genom att spränga gruvan i luften bakom sig.

Hur har dinosarna överlevt i grottan under jorden? Ingen vet. Vi vet däremot att de verkar vara immuna mot dynamit, för de rusar ut direkt efter att man sprängt ett hål till grottan.
Vi får också lära oss att dinosarna tycker om gas: metan, propan, you name it. Och så är de radioaktiva. Och så sprutar de syra. Och så kan de springa ikapp bilar.

Att hela gruvan rasar samman med 100 ton sten verkar inte dinosarna bry sig om, de kommer givetvis ut ändå och tar sig till stan för att äta middag.
Nästan alla i hela stan dör. De som tycker att man ska låsa in sig och vänta på hjälp är dumma och dör. De som tycker att man ska fly stan för att hämta hjälp är dumma och dör. De som tycker att man ska beväpna sig med automatvapen, rida häst och gå på dinojakt är hjältar och överlever.
Apropå ingenting så är hästar tydligen ingen dinomat. När en rider till ett hus, sitter av och går in blir de omringade av dinos som dödar allt och alla. Men när hjältarna dödat dinosarna och kommer ut står hästen där och äter gräs.

Fy fan vilken jävla urusel film.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Jag såg två filmer igår.

Först såg jag X-men: Days of Future Past: Rogue Cut.

Det är samma film som jag recenserade och verkligen, verkligen gillade vecka 21 förra året. Men med ett gäng nya scener, där de flesta har med Rogue att göra. Hon klipptes nämligen bort helt i bioversionen...

Den här versionen är två och en halv timme lång och väldigt, väldigt bra. De nya scenerna gör storyn mer sammanhängande och begriplig och återknyter till Rogue.

Ni minns när Shadowcat blev skadad? Då åkte egentligen Magneto, Xavier och Iceman för att rädda Rogue, som hölls fången i Cerebro. Därmed fick vi se X-mansion snyggt raserad och en schysst stridsscen som visades parallellt med stöten Magneto gör på 70-talet för att få tag på sin hjälm. På vägen tillbaks plockar de upp en passagerare i form av en sentinel. De får bort den, utom en arm som har en tracker - och så spåras de tillbaks till basen. Se? Nu finns det en ordentlig förklaring till varför de hittades så snabbt.

Jag är lite osäker på vad mer som lagts till, men jag är nästan säker på att det är några scener till. Som när Mystique kommer tillbaks till X-mansion på 70-talet och nästan har sex med Beast, det minns jag inte från originalet. Det finns en lista här med lite skillnader.

Det enda jag egentligen kan klaga på är att scenen där Magneto stoppar metall i sentinellerna fortfarande är skitful. Både vad gäller färgsättning av Magneto när han står på spåren (ser ut som ful greenscreen) och den närmast amatörmässiga 3dn.

Eller OK, jag kan också klaga på att Rogue Cut inte finns i 3d-version. Men de sparar väl det för framtiden för att kunna få oss att köpa filmen en tredje gång...

Hursomhelst, det här är den bästa versionen hittills av den här filmen, och jag kan varmt rekommendera den. I mitt huvud är det här nu den riktiga versionen =).

BETYG: 5/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Sen såg jag Pacific Rim.

Robotfläsk! I övrigt: jag skrev allt jag tyckte förra gången.

Fast jag vill lägga till att jag tydligen är lite känsligare för trista nationalitetsstereotyper än jag var 2013, för det störde mig som fan att Mako Mori var så stereotypt japansk-kvinna-underdånig. Även om det var lite sött hur hon spionerade på huvudpersonen; där fick vi faktiskt lite biffkaka och "female gaze" vilket jag definitivt gillade.

BETYG: Fortfarande 4/5
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag såg "Battle for Skyark" tillsammans med fästmön. Jag borde ha vetat bättre!

Betyget blir en svag 2:a. Men det är bara för att a) jag är svag för SF och b) "jag hade ändå inget för mig"...

Skådespelarna är nästan uteslutande barn/tonåringar. De är inte bra. Och regissören är förmodligen en glad amatör som bara deltog via Skype.

Plotten är ... Fanns det någon plot, egentligen? Det verkade så, iaf ett embryo till plot. Baksidestexten, som nog (mer eller mindre ordagrant) varit hela manuset, indikerade att det någon gång funnits en tanke med den. Men den sög i genomförandet, ganska mycket. Väldigt mycket

Idén var ganska bra - mänskligheten har tvingats bygga en rymdstation och fly från jorden. Alla får inte plats, det blir kaos, auktoritär regim - människor gör uppror.

Bra så långt. Men det har minimalt med själva filmen att göra. (I princip bara tillbakablickar...)

Regimen straffar upprorsmakarna - och bla skickas deras barn (?!) tillbaka till jorden. (Som hämnd? Inte bara auktoritära utan djävligt långsinta...) Barnen måste överleva på den övergivna jorden (som, förutom att allt ser ut att ha jämnats med marken, inte alls verkar mer ogästvänlig än förväntat... Ja, förutom "monstren" då.)

Där någonstans lämnade alla med fungerande högre kognitiva funktioner arbetet med manus och de som var kvar brukade inte allvar.

Det är väldigt osammanhängande, mängden "fridge logic moments" är förbluffande hög, skådespelarna är inte trovärdiga och klarar inte av att visa känslor som passar med scenen. Bakgrundsmusiken blir smått parodisk, när den försöker frammana känslor som inte motsvaras alls av det som utspelar sig.

Sen slutar filmen ganska abrupt, som om de fick slut på budgeten eller insåg att de redan filmat för många minuter, när typ halva eller två tredjedelar av storyn gått - och då bara slutar det. Men först efter två extremt dåliga "deus ex machina".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,387
anth;n104678 said:
Fy fan vilken jävla urusel film.
Jag tyckte den verkade rolig.

Eller, jag tänker att det hade varit roligt om det var en ironisk fejk-trailer, vetefasen om det är roligt med ironisk fejk-långfilm.

Å andra sidan: hade jag gjort film hade jag antagligen gjort sådant här, straight faced parodi, ironisk pastisch-mishmash.

Å det tredje misstänker jag att din recension är ironisk på så sätt att du bedömer ett uppenbart oseriöst verk på ett helt allvarligt sätt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Sapient;n104720 said:
Idén var ganska bra - mänskligheten har tvingats bygga en rymdstation och fly från jorden. Alla får inte plats, det blir kaos, auktoritär regim - människor gör uppror.

Bra så långt. Men det har minimalt med själva filmen att göra. (I princip bara tillbakablickar...)

Regimen straffar upprorsmakarna - och bla skickas deras barn (?!) tillbaka till jorden. (Som hämnd? Inte bara auktoritära utan djävligt långsinta...) Barnen måste överleva på den övergivna jorden (som, förutom att allt ser ut att ha jämnats med marken, inte alls verkar mer ogästvänlig än förväntat... Ja, förutom "monstren" då.)
Um... det här låter nästan exakt som premissen för TV-serien The 100 (förutom att jag tyckte att de avsnitt jag såg (1 eller 2) faktiskt var rätt okej). Undrar om det finns någon koppling.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Mera sci-fi: 'Edge of Tomorrow' (2014) med Tom Cruise och Emily Blunt. Hela storyn kretsar runt tid och och hur man hanterar den (inte allt för mycket spoiler, va?), samt en alien-invasion, och det funkar väldigt bra i mitt tycke. Förklaringar om hur och varför, teknik som inte verkar störande konstig och med människor som är lagom stereotypa. Personligen har jag lite problem med mr.Cruise men inte pga. den här filmen. Monstren är häftiga och allt känns smart och flyter på. Låter jag lite ljummen så är det för att...tja, koncentrationen på tid gör att allt annat lider lite: storyn hackas upp, tempot haltar lite och finalen är inte självklar men heller inte oväntad.
Men sammantaget är jag nöjd och den kändes inte för lång (vilken den lätt kunnat bli), så: 4/5.
 

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
Joooo, så har man sett Terminator:Genesys. Eherm. Den var ju inte bra. Precis som med Jupiter Ascending fick jag omeldebart en dålig känsla av trailern (generisk CGI) - en trailer ni för övrigt bör sky som pesten ifall ni ändå tänker se filmen eftersom i princip alla stora action-block medverkar i den - plotspoilers inkluderade. När filmbolagen slänger in varenda twist i trailern brukar det innebära att de inte tror på sin egen produkt och vill få den såld så snabbt som möjligt innan folk börjar tänka efter och censur-embargot lyfts...När Arnold kliver iväg från en film som den bästa skådespelaren vet man att nåt är galet och han är utan tvekan bäst i Terminator: Genesys. I övrigt gör filmen kardinalmisstaget att flörta med det långt överlägsna orginalet när den imiterar flera scener från just den. Allt det resulterar i är att man blir påmind om vad bra den första filmen var och vad ledsamt det är att den man sitter och tittar på just nu är så usel. De nya Sarah Connor och Kyle Reese och naturligtvis bleka kopior av sina ikoniska föregångare - inga små skor att fylla såklart, inte ens för bra skådisar. Problemet är just det: Emilia Clarke och Jai "Jock" Cortney är - faktiskt - inte några särskilt bra skådespelare. (vilket leder mig in på sidospåret att Khaleesis populäritet i GoT helt enkelt måste bero på att hon är "söt" och har drakar, men det är en annan diskussion... ;)) Well, 1 av 5.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Några vänner ville gå på bio igår och jag hängde med för att se Jurassic World.

Tja... jag var grundligt underhållen när jag lämnade bion. Det sagt så var det en rätt blandad upplevelse på många plan. Men det som jag vill säga först av allt är att det här är en actionfilm. Kanske rent av en Actionkomedi i samma anda som Dödligt Vapen-filmerna. Dvs det är en actionfilm med lite komedi i sig, inte en komedi med massor av action. Och på actionbiten tycker jag den leverar. Det gör den också lite annrolunda från de andra filmerna som även om trenden går mot mer action fortfarande försöker vara rysare/thrillers. Här har de verkligen bytit genre tycker jag. Bra beslut, för det är det som gör filmen så underhållande trots bristerna, i min mening.

Så bristerna då? Det största, som egentligen är det som gör att jag inte kan säga att det är en bra film, utan bara en underhållande och bitvis väldigt cool film, är dialogen i början av filmen. Jag fattar vad de vill göra. De vill etablera allas karaktärer så snabbt som möjligt så att de kan gå vidare till action och coola scener sen. Men de gör det så dåligt. Varje replik som varje person (i alla fall huvudperson) har under inledningen verkligen droppar av "karaktär". Som om någon tagit en hink med karaktär och hällt den över varje replik. Dvs alldeles för mycket. Dialogen känns ofta krystad och "skohornad" för att klämma in så mycket karaktärsdefinition (jag värgrar kalla det karaktärsbyggande i det här fallet) som bara går på så kort tid som möjligt. Och här får det mest alla att kännas väldigt stereotypa snarare än intressanta. Och inte ens på det där roliga stereotypa sättet där karaktärerna verkligen lever upp till stereotypen, utan det blir mer som om nån scenarbetere tejpat fast en A4 med ordet "DINOSAURIE" på bröstet för att ge skådisarna något att agera mot framför grönskärmen, fast här är det huvudpersonerna det gäller. Det gör att jag i många fall känner mer för birollerna som skymtar förbi här och där, för deras karaktärer etableras istället av vad de gör och hur de skådesspelar istället, vilket i jämförelse känns som rena oscarsmaterialet. Det värsta är att det är just i början. Efter att alla roller väl är etablerade så övergår det till att vara rätt bra actionfilmsdialog.

Och det här gäller egentligen grundpremisserna också. De pressar in massor av snack om genmodifiering och publiksiffror och grejer för att sätta scenen, och jag förstår varför de gör det. Det är bara inte det bästa sättet att göra det på. Jag känner att väldigt mycket av all den är expositionen eller vad man kallar det hade kunnat klippas bort helt och hållet för att den inte behövs. Mycket är alldeles för övertydligt. Det känns lite som att de tog en manusförfattare som är skitbra på action, och sen sa åt denne att dessutom lägga in den här bakgrundsinformationen. Det är lite hafsigt gjort, det är övertydligt, det känns rätt framtvingat.

Det andra som jag tycker sänker filmen lite, men som jag lätt hade kunnat ha överseende med, är effekterna som känns väldigt CGI. Jag hade velat se lite mer animatronics, en bättre blanding mellan de två för att ge dinosarna lite mer närvaro i filmen. Men det är verkligen inte jättedåligt! Vi snackar inte librarianfilmerna här. Det är rätt bra CGI, men den hade behövt lite hjälp för att sälja in sig ordentligt. Hade det inte varit för dialogskrivandet hade jag nog inte ens tagit upp det.

Men det är vad som hindrar filmen från att vara bra. Det som i alla fall gör filmen cool och underhållande i alla fall är action. Det är vad det här är. Action i stora drag. En del rätt nyskapande scener för serien, en del som bara är så over the top hel jäkla fantastiskt att jag nästan satt och applåderade ett par gånger. Det här är en underhållande actionfilm.

Och faktum är att den hade en del idéer i sig som har gjort att jag sitter och hoppas på en femte film. Varför? Undervattensdinosaurier! Jag vill ha nån slags hajen 3, fast gjort bra och med dinosaurier. Massor av dinosaurier. Och inte bara undervattensdinosarurier så klart, men fler sånna. Säg kanske något slags aliensliknande historia där en grupp soldater eller något slåss mot velociraptorer i en vattenparksdelen där de springer i glastunnlar under vattnet och måste ut och simma, och nån ubåt, och glas skjuts sönder, och folk drunknar, blir uppätna, dinosaurier överallt, massor av WOW, vattendinoasurier som börjar trasha anläggningen utifrån och nån stor explotion på slutet!

Jurassic World får 4/5 i betyg av mig. Betyget skulle antagligens junka till 3/5 om jag såg den igen.
 
Top