Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v20

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v20. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes

Den här veckan blir det The Green Mile.

Sen fortsätter jag nog på ockult/skräcksvängen med typ The Haunting och Sleepy Hollow.

etc. Sedan kanske ett komedispår med EdTV, 10 things, Runaway Bride och Wild Wild West?

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
200 Cigarettes
Analyze This
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
Astronaut's Wife, The
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Cruel Intentions
Edtv
Eyes Wide Shut
Green Mile, The
Haunting, The
Iron Giant, The
Magnolia
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
Sleepy Hollow
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Thirteenth Floor, The
Wild Wild West
Wing Commander


Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II

Som ni kanske ser har jag fuskat och lagt till fler filmer. Det får ni överleva =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Då jag var ledig idag, och lovat mig själv att bara göra saker jag ville göra, så har jag sett Jupiter Ascending igen (don't judge me!). Den här gången i 3D, eftersom jag fått tag på den i sådant format.

3D funkar jättemycket bättre i mitt vardagsrum än på bio. Alla gånger jag såg JA på bio så var det något knas med 3d-grejen. Saker var lite förskjutna, mycket skuggning (alltså att jag "ser dubbelt"). Det beror, tror jag, på att 3d ofta är inställt på att funka på ett visst avstånd från skärmen och en viss vinkel. I hemmet är det mycket lättare att uppnå rätt avstånd/vinkel.

Så jag blev nöjd.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Kom just hem från att ha sett Galne Gunnar: Arga Leken Börjar Nu.

Vi har alltså väntat i 30 år på att få en ny Galne Gunnarfilm efter den tredje (Galne Gunnar: Bortom Åskbollen). Värt väntan?

Riktigt bra, var den. Först och främst en högoktanig actionmastodont - hela filmen är i princip en enda lång actionscen/biljakt med ett par små pauser för att hämta andan. Och den har definitivt en av mina favoritegenskaper: den saknar känsla för moderation. mycket är överdrivet, kitchigt, groteskt. Monumentalt stora sandstormar, blinda gängmedlemmar som spelar elgitarr som sprutar eld, motorsågar, muskelbilar ombyggda till bandvagnar och körda av vråltokar som är iklädda domarperuker gjorda av ammobälten... Ja, ni fattar. Skitbra.

Sedan är den också politiskt intressant. Jag inte säker, men kan det vara så att den har fler namngivna kvinnor än namngivna män? I dunno, men kvinnorna var ganska många, namngivna, olika från varandra och så vidare. Dessutom kan plotten definitivt tolkas som en kamp mot patriarkatet: Immortan Joe äger sina kvinnor och behandlar dem som avelsdjur och objekt, Furiosa befriar dem. Max och en annan snubbe är allierad. Ska inte spoila för mycket, men det verkar definitivt som att de där pinsamma MRA-snubbarnas farhågor angående feminism i filmen riskerar att ha blivit uppfyllda. Huvudpersonen i filmen är helt klart Furiosa även om perspektivet ofta är via Max. Jävligt bra är det.

Jag gillar att striderna aldrig blev catfights. Här slåss det ordentligt, oavsett könen på de inblandade. Jag gillar att våldet är så våldigt; mer som Galne Gunnar 1 och Galne Gunnar 2: Gatukrigarn än den mer barnvänliga och lite mesiga trean (två grabbar ändrar, en man kommer ut i all ära men ettan och tvåan är bra mycket groteskare i sina våldsskildringar. Som jag minns dem.)

Hursomhaver, filmen fixar såklart Bechdel like it aint no thang och visar att man faktiskt inte bara har gamla fina Alien att hänvisa till när man ska snacka kickass-kvinnor i actionfilmer. Och att det faktiskt går att ha kvinns med utan att sexualisera dem. Och en manlig och en kvinnlig protagonist utan att ha en jävla kärlekshistoria.

Fan vad bra den var.

BETYG: 5/5
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
krank;n91588 said:
Kom just hem från att ha sett Galne Gunnar: Arga Leken Börjar Nu.
Åhh jag dör av avundsjuka. Vill också se den genast-genast, men måste vänta en vecka till innan tid finns :(
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag läste Galne Gunnar och fick en helt annan bild i huvudet under några fruktansvärda sekunder...sedan kopplade jag rätt igen.:)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag har sett The Lego Movie tillräckligt många gånger för att kunna nästan hela dialogen utantill. Det är väl en helt okej film. Välgjord med välskrivna karaktärer och dialog. Fixar bechdel också. 3/5
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vill så jävla gärna se nya Mad Max, trots att jag inte ens sett de gamla filmerna, feminist-diskussionen kring den har gjort mig så taggad att det rentav står och väger mot Zhang Yimous nya film. Tyvärr har jag bara råd att se en film på bio dock, och at the end of the day så är Zhang Yimou Zhang Yimou, och kommer att vinna. Så Mad Max får vänta. Men gaah vad fet den verkar. Och då gillar jag inte ens postapokalyps, och hatar remakes/reimageinings av gamla slitna franchises (utom Friday the 13th, någon guilty pleasure måste man ju ha).
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Ymir;n91608 said:
Jag vill så jävla gärna se nya Mad Max, trots att jag inte ens sett de gamla filmerna, feminist-diskussionen kring den har gjort mig så taggad att det rentav står och väger mot Zhang Yimous nya film. Tyvärr har jag bara råd att se en film på bio dock, och at the end of the day så är Zhang Yimou Zhang Yimou, och kommer att vinna. Så Mad Max får vänta. Men gaah vad fet den verkar. Och då gillar jag inte ens postapokalyps, och hatar remakes/reimageinings av gamla slitna franchises (utom Friday the 13th, någon guilty pleasure måste man ju ha).
När den typen av film får 5 klappor av fem i SVT:s morgonsoffa kan den inte vara annat än riktigt awesome.
 

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
Mad Max - fantastisk rulle. Nu är det bara hoppas på att George Miller börjar göra rollspel också...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Mad Max: Fury Road dåra:
Till skillnad från alla filmer som har försökt härma Mad Max 2: The Road Warrior under årens lopp vågar den här rullen tänka själv och ta ut nya svängar.

Imerator Furiosa kör sin dödsmetalls truck and trailer genom öknen, på flykt från de tre makterna döden, livet och bränslet.
Mad Max hamnar i hennes väg och väljer att hjälpa henne - tillsammans har de sönder saker.

Allt nytt den här filmen gör kommer att vara med i alla andra actionfilmer i tio års tid.

Fem av Fem!
 

Hobblin

Veteran
Joined
4 Jul 2010
Messages
13
Location
Göteborg, Sverige
krank;n91588 said:
Huvudpersonen i filmen är helt klart Furiosa även om perspektivet ofta är via Max.
En intressant kommentar jag hört om filmen i just det avseendet är att de andra filmerna berättas av andra personer och är historier om Max... men den här filmen berättas av Max :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Northmen: A Viking Saga.


Asbjörn (Tom Hopper) leder ett vikingatåg då deras skepp mosas mot Skottland av en storm. Bara ett fåtal överlever stormen och de få som är kvar blir påhoppade av kung Duncaighs (Danny Keogh) män. Kungens män har egentligen inte där att göra, för de är eskort åt fröken Inghean (Charlie Murphy), kungens dotter som är på väg till bröllopet lite mot sin vilja. Så när Asbjörn med flera spöat skiten ur kungens män så får de den smarta idén att ta dottern som gisslan för att köpa fri lejd söderut till Danelagen. Kruxet är att kungen är en sån där skitsur kung som inte vill verka svag och därför inte tänker lösa sin dotter fri. Han skickar därför Hjorr (Ed Skrein) och Bovarr (Anatole Taubman) och deras hårda legoknektar från Karpaterna efter vikingarna med order att befria dottern eller döda henne.

---

Om ni minns så tittade jag på Viking: The Darkest Day någon gång i vintras och gav den inte särskilt gott betyg. Det här är lite samma story – folk bakom fiendens linje med något viktigt som jagas genom fientligt land mot ett mål långt borta. Den har till och med en skotsk kvinna som börjar som fånge och slutar som allierad. Men den kan göras bra, som till exempel Centurion visar (som också har snarlik ståry).

Northmen: A Viking Saga håller tempot uppe genom hela filmen och överraskar i stort sett hela tiden. Den har lite mer budget än Viking: The Darkest Day och produktionsvärdet syns faktiskt – det finns en bit långskeppskuliss, det är snyggare vapen, den har specialeffekter (inte många, men ändå) och kostym som inte är säckväv. Fajtkoreografin är riktigt stöddig på sina håll, men lite standard-Hollywoodfäktning på andra håll. Fajterna är faktiskt bäst när vikingarna tar till alla möjliga fula tricks och improviserade vapen, och tråkigast när det är klinga mot klinga, man mot man.

Skådespelandet är väl sisådär. Det funkar, men inte så mycket mer. Bechdel är det inte mycket bevänt med heller – det finns exakt en kvinnlig talroll, och den går till filmens MacGuffin, men Inghean har i alla fall agens efter ungefär halva filmen då hon inser att hon bara är handelsvara för sin far.

Musiken låter lite som någon som försöker efterhärma Jerry Goldsmith men bara har budget för schysst synthmjukvara men inte en riktig orkester. Det funkar, men det är inte fantastiskt bra. Men en kul detalj är att Amon Amarth lånar ut sin låt Warriors of the North till credits, och att sångaren Johan Hegg är med i filmen som Valli.

Så är filmen bra? Tja, den är okej. Jag lämnar filmen med ett positivt intryck, men det kan bero på att förväntningarna var så låga, och försöker jag se på filmen objektivt så är det bara att konstatera att den inte är världens bästa. Men den roade mig och överraskade mig i två timmar, så jag kan definitivt tänka mig att se om den nån gång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har sett, som utlovat, The Green Mile.

Om den finns givetvis väldigt mycket att säga. Det mest triviala är väl att den är väldigt lång: tre timmar närmare bestämt. Som två vanliga filmer, eller typ 4-5 tv-serieavsnitt. På den tiden hinner man med väldigt mycket, även om man -- som i det här fallet -- heller inte stressar utan envetet berättar en ganska komplex historia med flera sidoplots och händelser som egentligen inte tillför så mycket till huvudberättelsen utom att göra den mer levande.

Handling: I ungefär nutid finns en ramhandling om en gammal gubbe som berättar alltihop för en gammal tant. I grunden handlar det hela om fyra fängelseplitar på death row på 30-talet, och en mycket speciell fånge i form av den gigantiske svarte mannen John Coffee. Jag ska nog inte beskriva så jättemycket om plotten i stort utom att lova den skeptiske att ja, det finns element av det fantastiska i den här filmen. Annars hade jag nog inte sett om den.

The Green Mile är som sagt komplex. Den berör såna saker som dödsstraffets vara och icke vara, hur dödsstraffet påverkar de som ska verkställa det, hur vanligt det är med psykisk funktionsnedsättning och liknande bland de som dös för brott, klassfrågor, rasism både hos otrevliga och hos i övrigt sympatiska karaktärer, hur man handskas med arbetskamrater man tvingas jobba med men som inte verkar kunna bete sig i möblerade rum...

När jag och mina kamrater först såg den så gav den också upphov till en livlig diskussion som senare skulle komma att beröras i tv-serien The 4400: Om man nu har läkekrafter, kan det överhuvudtaget vara moraliskt att inte spendera varje timme av varje dag med att hela? Typ så.

Specialeffekterna har åldrats väl och är för den delen inte så många. Skådespeleriet är mycket, mycket bra överlag. Från alla inblandade. Öht är den extremt bra ur rent hantverksperspektiv.

Bechdel? Jag blir osäker, men jag tror det. Jag tror att två namngivna fruar byter ett par ord med varandra vid ett tillfälle. Men det är en mycket manlig film.

Det enda jag egentligen kan säga mot den är att dess längd gör det väldigt svårt för mig att se om den. Tre timmar är en betydande tidsinvestering, trots allt.

BETYG: 5/5
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Det bästa med Mad Max rullen är som sagt ovan Furiosa, hon är karaktären som bär storyn med sin kraft och sitt mod. Bra jävla film tycker jag, även om jag som alltid hade kunnat uppskatta lite mer lugn mellan all action.

4/5
// Chef precis tillbaka från bion
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
krank;n91945 said:
Jag har sett, som utlovat, The Green Mile.

The Green Mile är som sagt komplex. Den berör såna saker som dödsstraffets vara och icke vara, hur dödsstraffet påverkar de som ska verkställa det, hur vanligt det är med psykisk funktionsnedsättning och liknande bland de som dös för brott, klassfrågor, rasism både hos otrevliga och hos i övrigt sympatiska karaktärer, hur man handskas med arbetskamrater man tvingas jobba med men som inte verkar kunna bete sig i möblerade rum...


BETYG: 5/5
+ Den otrevligaste avrättningsscenen i mannaminne. Den gamla hederliga kula-i-huvudet bör övervägas om man nu ska ha dödsstraff. :confused:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Hobblin;n91843 said:
En intressant kommentar jag hört om filmen i just det avseendet är att de andra filmerna berättas av andra personer och är historier om Max... men den här filmen berättas av Max :)
Mja, det är IOFS sant att narratorerna i 2an och 3an pratar mycket om honom, och det får det att låta som Max' berättelser. Men i inget av de fallen har han några egentliga stakes i handlingen, allting drivs framåt av andras önskningar. Det är bara ettan som är helt och hållet Max' story, i de övriga är han mest katalysatorn.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Bolongo;n91978 said:
Mja, det är IOFS sant att narratorerna i 2an och 3an pratar mycket om honom, och det får det att låta som Max' berättelser. Men i inget av de fallen har han några egentliga stakes i handlingen, allting drivs framåt av andras önskningar. Det är bara ettan som är helt och hållet Max' story, i de övriga är han mest katalysatorn.
Skilj på "berättelser om Max" och "Max berättelse". De tidigare kräver på intet sätt att Max har några insattser (även om en berättelse om Max även skulle kunna vara Max berättelse).
 
Top