Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v18

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v18. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days

Den här veckan blir det The Sixth Sense.

Sen fortsätter jag nog på ockult/skräcksvängen med typ The Green Mile, The Haunting och Sleepy Hollow.

etc. Sedan kanske ett komedispår med EdTV, 10 things, Runaway Bride och Wild Wild West?

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
200 Cigarettes
Analyze This
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
Astronaut's Wife, The
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Cruel Intentions
Edtv
Eyes Wide Shut
Green Mile, The
Haunting, The
Iron Giant, The
Magnolia
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
Sixth Sense, The
Sleepy Hollow
Star Wars Episode 1
Stir of Echoes
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Thirteenth Floor, The
Wild Wild West
Wing Commander


Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag... råkade se Jupiter Ascending igen. Jag har skrivit om den tidigare:

Första gången jag såg den på bio.
Andra gången jag såg den på bio.
Tredje gången jag såg den på bio.

Jag har också gjort en jämförelse mellan Jupiter Ascending och The Matrix.

Så... Jag vet inte vad som mer finns att säga riktigt. Det här var första gången jag såg den i 2d, och den funkade faktiskt helt OK trots att jag såg den på liten laptopskärm (dryga 13") och med dennas inbyggda högtalare. Hade den igång medan jag rättade prov...

Jag återkommer hela tiden till hur mycket jag gillar att det ändå är Jupiter, inte Caine, man uppenbart ska identifiera sig med, filmens "jag". Jag gillar att hon får ha fel och brister och jag ÄLSKAR hennes tafatta raggande på Caine. Lysande är vad det är. Sedan är det en del damsel-in-distressande i filmen, det sticker jag inte under stol med, men jag uppskattar att det åtminstone är ur damsellens perspektiv snarare än den som räddar henne.

BETYG: Samma som de tidigare gångerna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Rob Roy.


Robert "Roy" MacGregor (Liam Neeson) leder en klan i skotska högländerna mitt under The Clearances under 1700-talet, den tidsperiod då olönsamma klaner fördrevs in i fabrikerna eller iväg till Amerika för att göra plats för lönsamma får och inte fullt så lönsamma men klart underhållande lantgods för överklassen. För att livnära sig och klanen har han tagit på sig att skydda boskap åt earlen av Montrose (John Hurt). Men det räcker inte, så han tar ett lån genom Montroses kalfaktor Killearn (Brian Cox) för att finansiera en boskapsaffär. Londonadelsmannen Cunningham (Tim Roth) är djupt skuldsatt, och konspirerar med Killearn för att stjäla hela faderullan och skylla allt på MacGregors andreman Alan MacDonald (Eric Stoltz). Och det leder förstås till att Cunningham lär sig vad klanfejd innebär, men också att MacGregor lär sig konsekvenserna av det.

---

Själva huvudståryn lämnar inte så mycket utrymme för kvinnor, men det finns faktiskt några. Tjänsteflickan Betsy, som Cunningham har gjort på tjocken; MacGregors fru Mary (Jessica Lange) som inte har särskilt mycket agens i sig, men är en rätt vacker och välspelad roll; och klanens visa kvinna Morag (Shirley Henderson), som mest är ordförande i klanrådet och inte så mycket mer. Men Morag och Mary har en liten konversation som inte handlar om män, så det lyckas klara Bechdel med en hårsmån.

Rob Roy är på det hela en rätt osminkad och trovärdig men vacker film, om än rätt långsam. Men det är karaktärerna som skiljer filmen från alla andra – de är helt enkelt fantastiska, och det är karaktärsporträtten som gör att det finns plats för Mary MacGregor. Det finns knappt någon dålig roll alls, och Tim Roth och John Hurt äger filmen!

Och så finns det en sak att säga om filmen: slutfajten. Det finns många bra svärdsfajter i filmhistorien, men jag är väldigt nära att utse den i Rob Roy som den bästa nånsin!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag kommer för övrigt att försöka se Avatar också, ifall nån skulle vilja hänga med på ett senkommet minitema. Jag råkar veta att även Lukas sett Avatar och tänkte försöka locka tillbaks honom till filmklubben =)
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Som vanligt sist, nu har jag tittat på 'Elysium' (2013). Andra här har haft bättre analyser och mer att säga om den, så jag nöjer mig med mina intryck: vad som möjligen brister i story och trovärdighet tas igen i hur välgjord den är - det är riktigt snygg misär och skitighet i kontrast till det polerade Elysium. Matt Damon är ingen favorit men gör bra ifrån sig, Jodie Foster är riktigt bra.
Bäst tyckte jag det var när huvudskurken fick tillbaka ansiktet igen...
Ingen sci-fi klassiker, men bättre än jag trodde den om: 4/5, rent underhållningsvärde.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har sett Avatar från 2009.

En sak vill jag göra klart redan från början: detta är en makalöst snygg film. Effekterna har inte åldrats överhuvudtaget; snarare smäller den många moderna produktioner på fingrarna. En helt sjuk detaljrikedom, allt är väldesignat, och filmen utnyttjar 3D till max. Det här var första gången jag såg den i 3D, och det var verkligen makalöst. Just... wow.

Meeeeeeeen... sen har vi storyn.

OK, något slags sammanfattning då: Människor har åkt till en värld där alla växter och varelser sitter ihop i ett stort neuralt nätverk. Lite som en korsning mellan Nyarlathotep och Borgs, men eftersom det är träd och djur så tycker folk av nån anledning att det är sött och fint istället för horribelt och dystopiskt. Trots att den här "världsanden" håller sina humanoida slavar (ett slags blå indianer) i schack och vägrar låta dem utvecklas -- istället hålls de kvar i ett primitivt stadium där de tror att "världsanden" är en gudinna och så vidare. Mycket praktiskt med okunniga slavar.

Det är tur att de obehagliga macho-jordborna är ännu mer obehagliga, för annars skulle det här bli en rätt tråkig film. Fast de är ju obehagliga på ett mycket mer bekant vis -- macho, girighet, företag, yadda yadda. Huvudpersonen är en outbildad och ganska korkad före detta marinkårssoldat som blivit lam från midjan och neråt. Och eftersom vi alla vet att inget bygger ett stort och varmt hjärta så mycket som att vara outbildad, korkad och tränad att mörda så är han såklart väldigt God också. Han skickas in att infiltrera de blå indianerna. Han kärar ner sig i en av de blå indiankvinnorna, låter sig luras av deras mumbo-jumbo, och byter sida.

Storyn vinner egentligen bara pluspoäng på att forskarna i filmen får vara good guys.


Men alltså. Den vite mannen som tas upp som indian, lär sig deras kultur på ett par månader och blir deras hjälte... Är inte det jävligt otidsenligt? Exotifiering, rasism, white mans burden... Jag fattar ju att den här filmen är tänkt att vara världens mest genomskinliga propagandafilm mot skövlingen av regnskogen i sydamerika, men KOM IGEN -- nog borde man kunna göra en sån film utan att själv vara ett rasistiskt punghuvud?


BETYG: 4/5. Snygga effekter, fart och flärd, snygga effekter, hyfsat skådespeleri, snygga effekter och en DJUPT PROBLEMATISK story.


Damn, jag behöver VERKLIGEN se en teknikpositiv och helst naturfientlig scifi snart...
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag har som Krank spoilat sätt Avatar, och jag går på hans bete och återvänder för att få gnälla på den här filmen. Egentligen är det är den typen av film jag inte gillar att skriva om, jag föredrar att skriva om filmer som jag tycker är bra, eller har något possessivt jag vill lyfta fram. Det här är inte en sådan film.

Avatar handlar om människorna ifrån jorden har öppnat en gruvkoloni på planen Pandora som är en himla färgglad djungelplanet som befolkas av diverse stora farliga djur och de humanoida Na'vis.
Kolonin drivs av den fruktansvärt giriga Parker Selfridge (Giovanni Ribisi) med ett tajt samarbete med militärledaren Colonel Miles Quaritch (Stephen Lang). Och de är ute att gräva upp så mycket som möjligt av den otroligt idiotiskt döpta maguffinen unobtainium.
De har anlitat den enda människan i världen som inte har ett efternamn forskaren Grace (Sigourney Weaver) för att hon skall kunna med hjälp av sitt avatar-program agera missionär och lära vildarna hur man är civiliserad samtidigt som hon skall övertala dem att flytta så att Mr Selfridge skall kunna gräva upp mer av metallen som inte går att få tag i.

Vår huvudperson Jake Sully en EX marine som idag bara super och slåss på barer blir inblandad när hans bror går bort. Det visar sig att hans bror var inblandad i Avatar-programet och en avatar har skapats med en blandning av broderns och en Na'vis DNA. Eftersom Jake delar sin broders DNA så kan han styra den. Och gruvbolaget har inte slösat en massa pengar på något som ingen kan använda.

Sagt och gjort så flyger Jake den 5år långa resan till Pandora där han snabbt får chansen att träffa alla personer. Förutom att han blir gnälld på av Grace så, blir han anlitat av Quaritch för att spionera åt honom. Han får också träffa den coola piloten Trudy Chacon (Michelle Rodriguez).

Det dröjer inte länge fören Jake börjar bli interagerad i Na'vis kultur och börjar snart lära sig vilka som egentligen är de riktiga vildarna...


Jag såg den här filmen första gången 2009, Jag såg den bara någon dag efter premiären, och jag hade upplevt den otroligt hypen inför den här filmen att det kändes verkligen som man skulle få se något helt fantastisk,
Det var en otroligt besvikelse, 3D visade sig vara en otroligt dålig ide, och filmens story var så otroligt förutsägbar och tråkig att man blev helt tafatt. Jag har sedan dess spenderat åren med att gnälla över att jag inte gillar den här filmen.

Sedan för ett tag sedan så kände jag att tiden var mogen för att se den här filmen igen. Jag menar faktiskt ge den en chans att i 2D faktiskt få bli sedd med vettiga förväntningar. Att jag skulle njuta av det visuella och slappna av.
Det fungerade i typ en halvtimme, sedan blev jag uttråkad och var det i resten av filmen.

Jag vill inte säga att filmen åldrats dåligt, för den var ju inte värst bra med att börja med, men uppriktigt sagt så ser jag ingen anledning till varför man skall se den här filmen överhuvudtaget.

Filmen har verkligen tagit den lätta vägen i typ alla story beslut, Na'vis är verkligen de bästa, vackraste, smartaste och godaste varelserna som någonsin existerat, Människorna är ONDA, elaka och drivs bara av girighet.
Filmen är uppenbart en liknelse för koloniseringen och hanteringen av native american samtidigt som den också visar på vår skövling av regnskogen, och det är ingen smart liknelse, utan det hela är så övertydligt att det känns som man tittar på propaganda film. Alla de som gnäller över att Distrikt 9 var över tydlig i sin liknelse skall nog se om avatar först.

Och sedan det visuella, Det som brukar vara den räddande faktorn för många, fungerar inte riktigt för mig.
Jag skall inte ljuga, en del av datoreffekterna är jävligt snygga, Speciellt då Na'vis och buskaget. Men vissa andra saker ser himla datoranimerat ut. Som till exempel djuren som bara är med i någon scen och i skenet av facklor.
Designen på Pandora är så överdriven att det känns som taget ur ett dålig barnbok. Det är bara för mycket.

Sedan rasismen i filmen, den är så fullständigt absurd att jag inte kan förstå hur det kan vara acceptabelt på 2000talet, Hur kan konceptet den vita mannen som snabbt lärt sig urinvånarnas kultur medans han har målat Na'vis motsvarighet till ett blackface (de riktiga Na'vis inser ju direkt att de är en människor i en Avatarer, så på vilket sätt är det vettig att sätta sina missionärer i dem?), hur denna mannen lyckas att att vara en bättre Na'vi än de riktiga Na'vis och med det räddar dem alla. Vi ser bokstavligen de riktiga Na'vis i chock och hur de tittar på denna fantastiska vita man i blackface i vördnad..






Och när jag Sedan inser att James Cameron jobbar på att göra fyra uppföljare till den här filmen och att han får finansiering till det, då suckar jag djupt och känner för att sluta titta på film helt och hållet.
Den här filmen förolämpar mig, inte för att den är dålig, men för att så många människor väljer att försvara den, och uppmuntrar Hollywood att det är mer sådant här vi vill ha.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Lukas;n89678 said:
av den otroligt idiotiskt döpta maguffinen unobtainium.
UNOBTAINIUM

Ville bara se till att ingen missa't.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Lukas;n89678 said:
Vår huvudperson Jake Sully en EX marine som idag bara super och slåss på barer blir inblandad när hans bror går bort.
Super och slåss? Är det nåt de lagt med i typ nån specialutgåva? Jag försökte ju hitta den längre versionen, men mina... öh, källor hade bara originalversionen i 3D och jag vägrade se den i 2D.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
krank;n89683 said:
Super och slåss? Är det nåt de lagt med i typ nån specialutgåva? Jag försökte ju hitta den längre versionen, men mina... öh, källor hade bara originalversionen i 3D och jag vägrade se den i 2D.

Ja jag såg en specialutgåva,
Antligen det eller så kom jag in sent till filmen när jag såg den på bio.
För jag såg ett intro på jorden som jag är väldigt säker jag inte såg i bio versionen.

om något mer än det var tillagt kan jag inte svara på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Lukas;n89684 said:
Ja jag såg en specialutgåva,
Antligen det eller så kom jag in sent till filmen när jag såg den på bio.
För jag såg ett intro på jorden som jag är väldigt säker jag inte såg i bio versionen.

om något mer än det var tillagt kan jag inte svara på.
Det kan stämma. Har hört ryktas om ett sådant intro. Får väl leta rätt på det one of these days.

Låter inte som att det gör den redan ganska obehaglige huvudpersonen speciellt mycket mer sympatisk, hursomhelst.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har nu sett The Sixth Sense.

Först och främst, bara så alla är medvetna om det: Alla människor som spoilar filmer, oavsett filmernas ålder, är dynghögar som inte kan föra sig i möblerade rum, okej? Att spoila en film vars hela grej är en schysst twist är som att bajsa i någons favoritfotölj.

Och ja, det gäller även gammal film. Det finns spoilertaggar och man kan göra spoilervarningar och man kan höra sig för bland folk i närheten om de sett filmen. Okej?

Turligt nog var det ingen som spoilade The Sixth Sense för mig när jag ursprungligen såg den, och det är jag jävligt tacksam för -- en oväntad twist är som en liten present, något fint man får och som bör skattas och prisas högt. Jag älskar att bli överraskad av en schysst, genomtänkt plot twist.

(Och det här var första och sista gången M Night Shyamalan lyckades med en...)

Plotten i korthet: Bruce Willis spelar barnpsykolog. Han kallas in för att snacka med en pojke som har det väldigt jobbigt. Det är lite kusligt kring honom.

Mer än så får ni inte. Se filmen, plattfötter.

Nå: Skådespeleriet är magnifikt. Willis visar att han inte bara kan vara skojjig eller actionhjälte, men det verkliga stjärnskottet är Haley Joel Osment, som visar att barnskådespelare faktiskt kan vara riktigt jävla imponerande och kompetenta. Holy schmoley vad bra han är. Helt lysande.

Den här filmen kan ses ur några olika perspektiv. Den här gången såg jag det ur Coles (ungens) perspektiv, och filmen handlade således om barn som är med om jobbiga saker de inte kan berätta för någon om, och om de försvarsmekanismer de skapar sig när de tvingas växa upp alldeles för snabbt för att överleva. Det är en riktigt bra story, faktiskt. Även om jag rekommenderar att man ser filmen (ospoilad) ur Malcolms perspektiv första gången.

BETYG: Mycket stark 4/5. Det är inte en film man ser om dagen efter, det är det inte. Men den är riktigt, riktigt bra. Den har åldrats med mycket värdighet.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag har sett Stardust. Det är inte första gången då jag såg den på bio när den först kom. Den här filmen är jäkligt gullig, det är väl det bästa ordet jag har för att beskriva den. Fartfylld, schysst dialog, jäkligt snygga miljöer och ganska rolig emellanåt. Kanske inte vad man skulle kalla ett filmiskt mästerverk men det är en väldigt bra film. Bechdel fixar den vid flera tillfällen.

Sen är Claire Danes en av mina absoluta favoritskådisar också. Det hjälper såklart :)

4/5
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har sett Tomm Moores nya film, Song of the Sea:


Den är fantastisk. Liksom i min recension av Moores tidigare film, Secret of Keels, har jag bara beröm att ösa över en filmskapare som på det här viset utnyttjar animationsmediet tills dess yttersta, och gör en ohämmat impressionistisk, söt och färgsprakande tolkning av verkligheten. Om något lämnar mig lite besviken är det att den här filmen inte riktigt leker med geometri och spatial rymd på samma sätt som Secret of Kells gjorde, dess scenografi är helt enkelt inte lika surrealistisk, och det är väl lite på gott och ont, men jag saknar några av de riktigt innovativa greppen som Secret of Kells hade. (Å andra sidan är undervattensscenerna i Song of the Sea helt trollbindande, och animationerna är bättre än i Kells så detta är inte odelat negativt, vill jag betona). Jag kan även tycka att designen av bikaraktärer tog ut svängarna mer i Secret of Kells, medan den är lite hit-or-miss i Song of the Sea (Macha är dock helt fantastisk).

Men i stort är det här en ännu bättre film (vilket i sig är imponerande givet hur sjukt bra Secret of Kells är). Karaktärsporträtten är intressanta (i synnerhet huvudpersonens resa är mycket djupare än i Secret of Kells), musiken fenomenal, detaljrikedomen enastående och berättelsen medryckande. Jag gillar hur det är väldigt lite fokus på våld i Tom Moores filmer; Ursula K Le Guin would approve. Jag gillar även hur det den här gången inte finns någon riktig antagonist (något jag nyss även hyllat The Croods för); i Kells fanns vikingarna som ett sorts environmental threath av stor kaliber (och det funkade förvisso, den visuella skildringen av vikingarna var helt otrolig), men den här gången är konflikten direkt sekundär till stämningen och karaktärsutvecklingen.

Om man ska anstränga sig för att hitta saker att kritisera så gillar jag inte att både Song of the Sea och Secret of Kells reproducerar mönstret med den manlige, mundane hjälten och hans kvinnliga, mystiska kompanjon; det är en ganska trött trope som vi sett om och om och om igen i anime. Jag hoppas Moore prövar något annorlunda i framtida filmer.

All in all är det här den vackraste animerade filmen sedan Mononoke-hime, och en av de bästa någonsin. Det är för mig helt obegripligt om den inte får en svensk release och dubb.
 
Top