Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2014 v52

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v.51. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Såg "Safety Not Guaranteed".

Filmens premiss är lite underlig, det handlar om tre individer som jobbar för en tidning och ska skriva ett reportage om en person som hävdar att han ska iväg på en tidsresa, och uppmanar folk att ta med sig "egna vapen". Filmen är otroligt charmig, har ässat sin cast och skulle nog överlag klassas som feel good. Det var en otroligt positivt överraskning som rekommenderas varmt.

4/5
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Emperor and the White Snake aka Sorcerer and the White Snake aka ???????. Folk verkar ha lite svårt att bestämma sig för hur de ska översätta det där.


Jag har ingen aning om varför den kopia jag fick tag på heter "Emperor and the white snake", för det finns inte en enda kejsare i den. Det finns ormdemonerna Susu (Huang Shengyi) och Qingqing (Charlene Choi), musdemoner, kattdemoner, rävdemoner, fladdermusdemoner, en is-harpya (Vivian Hsu), en massa munkar under ledning av abbot Fahai (Jet Li) och en läkare, Xu Xian (Raymond Lam). Men ingen kejsare.

Ståryn är parallell och skithäftig. Å ena sidan är abbot Fahai och hans lärlling Neng Ren (Wen Zhang) ute och jagar demoner, som till exempel is-harpyan i början, men demonjägandet är faktiskt biståryn till huvudståryn, om hur Susu råkar bli tokkär i Xu Xian efter hennes syster Qingqings busstreck som höll på att ta livet av honom. Och som det brukar gå i folksagor så är kärlek mellan demoner och människor sällan en bra sak.

För in i deras kärlek stövlar nämligen Fahai in som en högfärdig buffel som tror att han vet allt, och sabbar allt på ren princip eftersom demoner automagiskt är chaotic evil och han är minsann awful good. Och det leder till katastrof och fanskap och allmänt lidande. Fahai stövlar in som en annan rättfärdig jävel, vilket ställer Susu inför ett omöjligt val som leder till ett läskigt misstag från Xu Xian, som sedan gör ett tokstort misstag för att rätta till det, som leder till att Fahai gör ett dumt val till, som i sin tur pressar Susu och Qingqing till ett redigt uruselt val... rent klantiga val rakt igenom! Däri ligger också mycket av ståryns häftighet.

Emperor and the White Snake är väldigt mycket CGI och en hel del men inte fullt så mycket wire-fu. Ibland är CGIn väldigt bra gjord, ibland är den rent urkass, och slutfajten är bara tv-spels-grafik – snygg tv-spels-grafik förvisso, men på det stora hela rätt meh rent storymässigt. Det blev så överhäftans häftigt att man slutade bry sig.

Skådespelandet är det inte något större fel på. Jet Li trivs i sin roll, men gör den rätt rutinartat. Huan Shengyi och Raymond Lam gör sina roller med bravur, men min favorit blev väldigt snabbt Charlene Choi som är så förbaskat trevligt busig.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Såg just 'Dracula Untold'(2014) och försöker nu i efterhand förklara felet med den - för mig själv.
Den har många saker att gilla i sig: det visuella, detaljerna, miljöerna. Historien i sig är det ju tyvärr inte så mycket att göra åt, har man minsta koll på Dracula vet man redan och annars fattar man efter halva filmen. Personerna i storyn är lite för bleka och ointressanta för ett bra drama, fel stämning för en saga, för lite medkänsla för skräck och actionscenerna är för ensidiga.
En prequel för att huvudhistorien gjorts för många gånger (och för bra för att upprepa igen), och den lider av att den måste hålla sig inom ramen för vad den ska vara - en inledning till det redan gjorda. På gränsen till tråkig men med vacker yta och en del roliga ideér, 3/5.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Först såg jag 'Alex Cross'(2012), sedan 'Ultramarines' (2010).
Den första är i mycket en en formelfilm: en begåvad snut (i Detroit) som får ett fall med en psykopatisk betalmördare vilken även har en personlig agenda, det hela blir personligt (även för huvudpersonen) och uppgörelse/hämnd blir snutens nya drivkraft. Å ena sidan känns det så typiskt med den egodrivna psykmördaren med alla specialprylar, planer och som lämnar ledtrådar, å andra sidan blir psykologpolisen satt i ett tungt moraliskt dilemma och det personliga känns faktiskt just det. Tyvärr kände jag inte speciellt för huvudpersonen och hans hämnd, det blev mera av ett pilotavsnitt än en film. Hyfsad kvalitet, men slarvigt byggd - 3/5.
Den andra är då en animerad film med Warhammer 40k spacemarines, Ultramarines alltså. Rätt seg, rörig på fel sätt och den gör inte 40k-världen riktig rättvisa. Må vara att de är människor (typ...) i pansar, men jag hade helst sett dem lite mera übermench än så.
Storyn var ok men inte mer, 2/5 tycker jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Jag har sett Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl. Jag kommer att se de andra också, vad det lider.

Jag ids inte skriva speciellt långt, men ett par saker vill jag säga:

- Först, det är uppfriskande att se den snygge hjälten i en kraftigt beskärd sekundär roll. Faktum är att den här filmen inte handlar om Will överhuvudtaget, utan om Jack och Elisabeth. Det tycker jag om. Elisabeth måste visserligen räddas vid tillfälle, men det måste Wil också, flera gånger.

- Sedan är det såklart en fräsig effektäventyrshistoria med lagoma vändningar, högt tempo och snygga effekter. Jag gillar ju sånt.

- Jag tror att filmen fixar Bechdeltestet när Elisabeth och Anamaria pratar om vem som kommer ikapp vem och så. Jag gillar Anamaria också; kvinna och svart och pirat och ingen gör minsta grej alls av att hon är svart och bara litegrann av att hon är kvinna. Och hon får ta plats som en färggrann karaktär som inte främst utgår från sitt kön egentligen. Hon har motivationer som är helt fria från kärlek och omhändertagande och grejer.

- Det finns problematiska saker; till exempel en arab-pirat-zombie som kastar bomber och en standardiserad tyst-svart-hotfull karaktär.


Överlag tyckte jag om den här filmen.

BETYG. 4/5
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Efter tre dagars julfirande har idag jag och sambon glott på jädrans mycket film så här kommer lite allt möjligt.

Braveheart

Handlar ju som ni säkert vet om när William Wallace tillsammans med sina skotska landsmän gör uppror mot de okupperande Engelsmännen.

Det här är en film som man kan se på två sätt, det första är att se det som för vad den är nämligen en spelfilm som har tagit ganska mycket friheter och avvikt i från historien men är dock jävligt bra! Denna filmen är awesome och en av de filmer som har snyggast stridsscener någonsin.

Andra sättet att se den på är att göra så som många gör, nämligen att dissa den för att den avviker ganska kraftigt mot vad som egentligen hände och hur William Wallace egentligen var som person. Och visst detta är ingen riktig avbildning men vem bryr sig som jag sa tidigare så är den awesome.

5/5 en klassiker som ni säkert alla har sätt

Oblivion

Tom Cruise spelar huvudrollen i denna scifi om en man som bor tillsammans med sin tjej uppe i ett högt torn. Dagarna spenderar han med att reparera drones som vaktar det numera postapokalyptiska jorden.

Ok den här filmen är snygg som fan, det är inte det numera allt för vanliga "skitiga" scifin utan här är allt snyggt och skeppen är vackra.
Filmmusiken är också riktigt bra.

MEN den här filmen har ett massivt problem, den är förutsägbar som fan! Det hade varit fine om det inte vore för att den försöker vara motsatsen, den lägger liksom upp filmen som att det är massa oväntade twistar, men i och med att det inte är oväntat så faller allt.

2/5

Hangover 3

Den här filmen försöker knyta ihop det som hände i de första två filmerna och lyckas väl, men det är inte särskilt kul. Avsaknaden av en bakfylla gör att den bara blir en dussinkomedi.
Några kul skämt finns det ju dock, men denna kan man skippa.

2/5

Ultimate Avengers

Handlingen i denna film är väldigt lik den i den liveaction Avengers som kom från några år sedan.
Captain America blir återupplivad och får leda Avengers som består av Iron Man, Black Widow, Giant Man och Wasp. Även Tor och Hulk är med.
Sedan slåss de mot Chitaurerna.

Den gör ju ungefär samma handling som den andra filmen men på långt under halva tiden, det gör att filmen saknar djup och det finns jättelite tid kvar till slutstriden.
Och varför har Tor en jättekonstig hammare?

2/5
 

Purjolök

Veteran
Joined
21 Sep 2014
Messages
10
Taskiga julen åt min filmtid, men nu jävlar har jag sett litet film igen.

Först ut är The Hobbit: The Battle of the Five Armies, som var litet sisådär.

Att filmen börjar med klimaxet från förra filmens händelser och knyter ihop detta på några minuter känns ju jävligt dumt. När man precis värmt sätet är filmens huvudintresse borta. Sen blir Thorin sugen på guld och blir himla bitter, vilket leder till trubbel. Okej story, men inget som gör mig särskilt upprymd längre.

Alla skådisar är ju tillbaka och kan väl sina karaktärer som handsken nu. Richard Armitage är väldigt bra som Thorin, och Martin Freeman stjäl de mesta scener åter igen som Bilbo. McKellen skulle kunna spela en awesome Gandalf i sömnen nu. Lee Pace gör grymt bra ifrån sig som Thranduil. Kändes väldigt älvig.

Musiken var bra och så. Snygga miljöer, men allt känns ju litet som att Jackson ville pröva nya kameror och ha coola scener. Några skumma tunnelmaskar flydde in i filmen från Tremors och försvinner omedelbart efteråt. wtf

Och Tauriel är en fruktansvärt frånstötande och patetisk karaktär. Kvinnorna, när de väl dyker upp, har i LOTR-världen varit bland de starkaste karaktärerna, så varför i helvete ska vi ha in en Disney-alv i mixen för att få in en pinsam kärlekshistoria med den snygga dvärgen. Tvi fan, säger jag bara.

En tredje film behövdes knappast. 5/10

Sedan kör vi vidare med As Above, So Below. Mycket bra found-footage-skräck. Håller liv i filmen bra trots vad den är. Se den gärna om du är klaustrofobisk för extra hyperventilation (Obs: Du bör nog egentligen inte se den om du har klaustrofobi).

Scarlett leder en liten expedition ner i Paris katakomber i jakt på De vises sten, vilket går litet sådär. Bra upplägg och sund, lättförståelig logik till situationen när den väl blir knasig. Ett par irriterande val görs i story-riktning, men de går att överse för det mesta.

Nästan alla karaktärerna får en bra presentation, och har sitt eget tillägg till gruppen. Jag fann att jag gillade alla karaktärerna, och inte bara den oerhört envisa Scarlett (Ross från RPPR nämnde att hon var precis som en PC, och det får jag lov att hålla med om) som drar filmens handling med sig. Skådisarna gör alla ett bra jobb, och karaktärerna känns äkta. Extra bra är Perdita Weeks som huvudrollen Scarlett. Sen kan man ju tycka att det var jävligt osmart att visa hur en av karaktärerna dör i trailern, då expeditionen endast har 6 medlemmar.

Himla ball skräck. 8/10. Snudd på 9, men en del irriterande tropes visar sina fula nyllen och suger iväg en del underhållning.

Näst har vi The Babadook.

Jennifer Kent imponerar med sin första film som regissör (som hon även skrev). Babadook handlar om en mamma och hennes struliga barn, som bor själv efter att hennes man dött i en bilolycka för många år sedan. Pojken sköter sig oerhört dåligt i skolan, och tar med sig vapen överallt för att slåss mot påhittade monster. Mamman och sonen sover dåligt, och läser böcker på nätterna för att få tankarna på annat än pojkens mardrömmar. En natt läser de boken "The Babadook," som mamman snabbt lägger undan efter att han läst en del av dennes störande innehåll. Efter att ha kastat ut boken, återvänder den, redigerad med nya, hotande sidor. Är det någon som följer den lilla familjen? Är det bara den odugliga sonen som försöker dra med sin mor i sin fantasi? Är det modern som långsamt blir galen efter åren av kaos och få sömntimmar med sin stökiga son? Storyn är smart, fräsch och läskig som fan.

Skådespeleriet är i högsta klass, med Essie Davis och Noah Wiseman i huvudrollerna som mor och son. Davis ger en oerhört genuin och tragisk insats som en mor på gränsen till att smälla av, och Wiseman är imponerande som dysfunktionell pojkspoling.

Musiken är cool och filmen är snyggt inspelad.

Fy sjutton vilken bra film. 10 tärningar av 10. Troligen min favoritfilm från i år.

Sist ut, kastar jag fram en nya-zeeländsk skräckkomedi (himla inte med ögonen, jag vet hur det brukar gå med dessa) vid namn Housebound.

Kylie är en bråkstaka som tvingas till inneboende hos sin mor efter att hon åkt ditt för ett försök att stjäla pengar från en automat. Hon surar och gör livet trist för hennes mor och dennes nya man, tills hon istället tvingas ge sin uppmärksamhet till den där typen som verkar vara efter henne. Kan något verkligen hemsöka huset, eller håller Kylie på att tappa vettet i sin nya bosättning? Filmen är väldigt rolig och har en del spännande svängar här och där.

Det är egentligen bara Kylie som är särskilt väl beskriven i denna, och det funkar till filmens fördel, då de andra karaktärerna kan gå runt och vara sina udda jag. Bra skådisar som gör sitt jobb.

Mycket underhållande. 8/10.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jag har sett Hulk vs Thor och Hulk vs Wolverine
I den första så slåss Hulk egentligen mot hela asgård. Banner blir teleporterad ifrån jorden till asgård där Loke använder amora för att separera Banner ifrån Hulk och låta Loke styra Hulk för att döda Thor.
Filmen är väl ok, Hulk är badass och smashar allt. Det är kul :)

2/5

I Hulk vs Wolverine så ska Wolverine leta efter Hulk som har länsat en stad, han möter Banner men verkar inte veta att han är Hulk. Banner blir Hulk, dem slåss, Wolverine har ingen chans. Sen kommer flera individer ifrån vapen x och söver och kidnappar dem båda.

Så resten av filmen så slåss Wolverine mot vapen x gänget( deathstrike, Deadpool, Sabretooth, Omega red) och givetvis blir det lite mer Hulk smashande också.

Jag tillhör en av de få(?) som inte alls gillar Deadpool. Han är bara irriterande så när han dök upp blev det genast massa tråkiga skämt. Men den här filmen är dock bättre när det kommer till fightsen vilket är väl det man vill se i en vs film.
3/5
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Från DVD-högen: 'Lockout' (2011), Guy Pearce, Maggie Grace m.fl.
Sci-Fi/actionrulle med standardupplägg: via utpressning tvingas anti-hjälten (Pearce) ta sig in i högsäkerhetsfängelset för att rädda USA:s presidentens dotter. Jag erkänner att jag tyckte om den, trots förutsägbarheten och brist på riktig originalitet. Dels för referenserna, man tänker på 'Flykten från N.Y.', Star Wars, Outland och kanske flera filmer. Dels för att det flyter på bra, med anti-hjälten som förvisso är kompetent men mänsklig och logiska gupp tar inte för mycket plats. Presidentdottern får inte alltför mycket att göra på egen hand, men jag skulle nog ha stört mig på en kickande/skjutande 'tuff brud'. På det hela taget gillade jag detaljer som stod ut och slutresultatet är ok, så 3/5.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Jag såg de två första Hobbitfilmerna, fast i fel ordning. Jag tyckte de var ok. Antagligen för att jag hade extremt lågt ställda förväntningar, jag hade lite förväntat mig en train wreck i stil med Episode I-III, men så var det ju inte. Visst, vättekungen och "striden" i vätteriket är bland det sämsta jag varit med om och forsränningen med tunnor var väl sådär, Beorn hel ointressant och stenjättarna bedrövliga. Men där emellan finns det många bra grejer: Bilbo är extremt mycket mer likable än Frodo, jag gillar Radagast och Gandalfs sidoquest (de borde få en egen film där de åker kaninsläde och röker pipa i tre timmar!), gåtleken med Gollum var en lyckad scen och jag gillar Laketown, Smaug gillar jag fram till han blir en dum klåpare som dvärgarna lyckas lura med en extremt avancerad plan som kokas ihop on the fly. dvärgarna är faktiskt rätt okej för det mesta (speciellt Oakenshield), och Turiel (?) funkar utmärkt. Hade det inte varit för de pajiga "actionscenerna" som lider av exakt samma problem som SW-prequelfilmernas (det händer för mycket och för osannolika grejer för att man ska bli engagerad) så hade det här faktiskt varit bra, nu är det mest bättre än jag vågat hoppas. Ska gå och se del tre i helgen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Jag såg också den andra filmen: Pirates of the Caribbean: Dead man's chest.

Det är... Tja, äventyrsbiten är ju såklart uppskruvad till max, den som ogillar orealistiska cgi-actionscener ska undvika den här filmen. Men det gör ju inte jag, så jag tyckte mest det var kul.

Mindre kul är rasismen... Nån på Disney satt antagligen och tänkt "hm, okej, vi vill ha med kannibaler alltså. Hur ska vi göra för att det blir så smakfullt som möjligt... äh ba' skoja, nu går vi all in". Det och voodoo-damen är ju definitivt genrestaplar men herregud nog måste man kunna sköta det lite snyggare på den här sidan millennieskiftet.

Elisabeth fick mycket mindre roll här, men hon är fortfarande bra. Will fick lite större roll, och han är fortfarande så tråkig att klockorna stannar. Det var kul att se Skarsgård som Wills farsa dock.

BETYG: 3/5
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eftersom jag inte ska vara sämre än Purjolök och kanske som bekant är skräckfilmsnörd såg jag direkt The Babadook.

Jag håller i stort med Purjot; det här är en bra skräckfilm med fenomenalt skådespeleri, och jag älskar hur den vågar dissa ett av filmvärldens absolut största tabun ("mammor får inte vara dåliga"). Men på något sätt kan jag inte hjälpa att känna att slice-of-life-bitarna med mammans trötthet och ungens problem etc är så jävla bra gjorda...att jag undrar om inte hela filmen bara blivit ännu bättre om den varit ett rent sossporr-drama, och fokuserat helt på dem, och skurit bort hela skräckelementet. För skräckelementet är, som vanligt, en smula half-assed och levererar inte riktigt, och lyckas aldrig generera några genuint läskiga scener, om än lite intressanta psykologiska bitar. Men slutet är iallafall med skräckfilmsmått mätt väldigt annorlunda, och det är förbannat jävla skönt - hade filmen slutat som alla andra skräckfilmer någonsin (dvs med att de dör/blir galna eller att monstret återkommer i en fejkad cliffhanger) hade det förstört dess premisser helt.

Men australiensisk skräckfilm fortsätter alltså att imponera, och en -kvinnlig- skräckfilmsregissör? Det här är definitivt nån vars karriär jag kommer följa med intresse.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag har sett Captain America: The First Avenger följt av Captain America: The Winter Soldier.

Den första är helt okej underhållning och introducerar Cap, Red Skull och Hydra (samt Tesserakten, som var viktig i första Avengers). Den lider tyvärr lite för min del av att det är en Origin story som jag redan har koll på (och introt lurade mig till att tro att det skulle bli mer modern day än det blev). Det sagt, om man gillar tidig superhjälte under Andra Världskriget så är det här bra grejer. Red Skull kör benhårt på övermänniska-grejen, med t o m ett litet tal om att han och cap är mer än människor (sedan fortsätter han i sedvanlig psykopatanda med att försöka utplåna alla större städer).

Helt ok, 3 av 5.

Winter Soldier är å andra sidan en riktigt bra film. Efter händelserna i Avengers har SHIELD börjat mecka på automatiserade Helicarriers som ska kunna eliminera massvis med folk snabbt (av någon anledning). Någonting är galet, Fury kommer det på spåren, spionthriller + superhjälte-action blir resultatet. Det finns också ett trevligt underliggande budskap om att offra frihet för "säkerhet" som iofs kanske är lite sent. Black Widow är med, en Falcon dyker upp och är cool, Cap har ångest över förlorade år... Alla bra grejer. Jag har sett något om att tredje Avengers-filmen kunde vara Civil War. Winter Soldier visar att det kunde fungera utmärkt.

Bra film, fullödiga huvudpersoner, bra balans av action och spänning. 5 av 5.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Crossing Over (2009) med Harrison Ford, Ray Liotta m.fl., regi: Wayne Cramer.
En film bestående av en mängd historier med människor som träffar varandra i olika sammanhang men med samma grund: medborgarskap i USA, illegala invandrare och Green Cards. Dessa personer och händelser tvinnas in i varandra, man kan inte säga att det blir något odelat lyckligt slut för nån (fast några landar på den ljusa sidan). Som jag känner det, visar filmen upp hur saker fungerar i USA på gott och ont, en kritik mot hårdhäntheten och en viss förklaring till varför. Allt med vanliga människors val och tillkortakommanden, moral och normer granskas. Den har väl sina brister men främst får den hjärta och hjärna att gå några extra varv, så 5/5. En notering var att Ford har åldrats så att man nästan kan bortse från att det är han.
 
Top