Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v31

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Jag har sett Körkarlen från 1921. Den handlar om en man som som blir ihjälslagen på nyårsafton närmast tolvslaget och på grund av detta kommer han bli tvungen att hämta alla människors själar inom hela nästa år. Något som självklart inte är kul, särskilt inte när det känns som oändlig tid då det är ganska många människor som dör.

Filmen överlag tyckte jag var bra, här finns ett fattigdomselände men även en del negativt om spritdjävulen och vad människor gör mot varandra. Jag kan även inte låta bli att tänka att Selma(som skrev boken, filmen baseras på) måste ha baserat den iaf lite på Dickens, då förlåtelse finns med som tema likaså. Ljudet är gediget creppy genom stora mängder av filmen och ja den är sevärd.

7 av 10 på imdb
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,337
Location
Malmö
Jag har sett Pacific Rim.

Jätterobotar slåss mot jättemonster. Som Godzilla alltså, fast med jätterobotar också. Känner man genren så finns det givetvis bättre exempel (som filmen också refererar till) - Getter Robo och Mazinger t ex (se: huvudet sätts på).

Filmen är lite av ett kärleksbrev till genren. Har man sett allt i genren (Godzilla-filmer, Mazinger, Getter Robo, Ultraman o s v) så finns det säkert filmer med mer monster-smash-action i (har hört att Godzilla: Final Wars ska ha en hel hög t ex) men i regel har dessa byggts under flera avsnitt, serier, filmer o s v - de har ett rätt rejält försprång. Pacific Rim, å andra sidan, har lite över 2 timmar på sig att etablera värld, ha robotstrider och någon form av avslutning. En 6 avsnitt alltså. Halvvägs till att piloter vanligtvis börjar bli okej och en fjärdedel av vägen till ny robot alltså. :gremwink:

Bechdel-test: Nein. Korvfest. Mer korvfest än genren kan vara (ej inklusive Godzilla-filmer, vilka bland de jag sett varit extremt korvfest).

Är det bättre än Evangelion? Eh, ursprungsserien har inte ens samma fokus (och tämligen korta, hitta-enda-svagheten-strider) och kan inte jämföra med nya alls. Bättre än Getter? Nej, men då snackar vi Getter som helhet - återigen en orättvis jämförelse (det finns en ohemul mängd volymer med Getter Robo/Mazinger).

Filmen utannonseras som jätterobotar mot jättemonster. Det är det du får. Så filmen skiljer sig från Transformer-filmerna såtillvida att du får se på vad filmen säger sig handla om. Exactly as it says on the tin. Om ens klagomål handlar om varför människorna inte använder sig av nukes/railguns/orbital cannons så har man missat något. :gremwink:

Betyg: 5 av 5.

Blir det en film till så ska det visst vara biomekaniska kaiju (drifting är ju två-vägs, minns ni?)

Edit: En grej som slog mig efteråt är att kaiju nog faktiskt jagar folk som kan drift:a - för att de är hot, får man förmoda? :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,337
Location
Malmö
Fler filmer:

Indiana Jones and the Temple of Doom
Skrikig prinsessa, jobbig unge. Trevlig skurk. Banal handling som tar evigheter att komma igång. Svagaste Indy-filmen av alla fyra.

Betyg: 2 av 5.

Indiana Jones and the Last Crusade
Den tredje filmen. Båtar är uppenbarligen gjorda av explodium. Intressant kvinnlig karaktär. Sean Connery är awesome som Dr Henry Jones. Nazisterna är tillbaka. Delvis ser man att de försöker repetera formeln för första filmen - men det funkar. De har till och med en tank-mot-häst-jakt med. Allt som kan tänkas för en äventyrsmatiné-film alltså. Antagligen den bästa Indy-filmen, även om första filmen har ett grymt stark skurk-kabinett.

Betyg: 5 av 5.

Båda failar bechdel-testet. Kooooorvfeeest.

Personlig rating av Indy-filmerna: 3(5/5) >= 1(5/5) > 4(4/5) > 2(2/5).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,660
Location
Rissne
Max Raven said:
Blir det en film till så ska det visst vara biomekaniska kaiju (drifting är ju två-vägs, minns ni?)
JAAAAAAAAAAAAA
 
Top