Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v27

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Jag har sett veckans 1987film. Det blev predator . Det finns mycket jag skulle kunna klaga på i den här filmen , men i stället så tänker jag ta fram tre possessiva saker, se det som en övning för mig till att vara mindre negativ.

1. Vi får veta jävligt lite om monstret.
det här är en väldigt possitiv sak i min bok, de säger aldrig var hen är ifrån eller varför den jagar människor.
Slutet avslöjar dock att det inte är mänskligt men vi vet endå inte om det är en alien, mutant eller sista invånaren från Atlantis

2. Arnold måste vara smart I den här filmen är hjältarna sämre än monstret på nästan alla sett, det gör att de måste ta till guerrilla tekniker och vara smarta. och jag gillar den aspekten.

3.Slutet
Jag satt hela filmen och hoppades att Arnold skulle dö i slutet, det hade varit awesome. Så slutets tvistande fram och tillbaka när man tror predator överlistar fällan bara för att gå i den riktiga, är det näst bästa,
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Lu-kaazh said:
1. Vi får veta jävligt lite om monstret.
det här är en väldigt possitiv sak i min bok, de säger aldrig var hen är ifrån eller varför den jagar människor.
Slutet avslöjar dock att det inte är mänskligt men vi vet endå inte om det är en alien, mutant eller sista invånaren från Atlantis

Det antyds väl:
Filmen börjar om jag inte missminner mig, med att vi får se någon slags farkost som närmar sig jorden från rymden, så det känns som att det antyds att det är rymdvarelser som det handlar om. Men det sägs ju förvisso aldrig rakt ut, vilket jag också gillar väldigt mycket =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lu-kaazh said:
3.Slutet
Jag satt hela filmen och hoppades att Arnold skulle dö i slutet, det hade varit awesome. Så slutets tvistande fram och tillbaka när man tror predator överlistar fällan bara för att gå i den riktiga, är det näst bästa,

Jag fick intrycket var att den riktiga fällan var den som predatorn överlistade, att syftet var att de vassa spikarna skulle drivas av en jättemotvikt och spetsa predatorn.

Men när predatorn sket i spikarna så använde Ahnold motvikten som improviserad fälla genom att själv trigga fällan och släppa motvikten i huvudet på predatorn.

Vilket också är rätt awesome.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag har sett District 9.

Den är om utomjordingar som kommer till moderna Jorden, men av någon anledning så blir de fast här. De intelligenta ledarna(?) träffar mänsklighetens representanter inte på och "räkorna" föses in i ett ghetto som snabbt blir en slum, där de sedan exploateras av mindre nogräknade människor. Där blir de kvar i 20 år.

När filmen börjar så ska en vapenleverantör(?!) sköta förflyttningen av utomjordingarna till ett nybyggt fångläger, och en nybefodrad man håller i förflyttningen (de behöver underskrifter). Givetvis går någonting fel.

Filmen kollar rätt mycket på rasism och apartheid - det här blir tydligare med att de placerar det i ett modernt Sydafrika. Huvudpersonen är ganska otrevlig, i en sån där "jag följde bara order"-anda till en början, småbyråkratisk, väldigt egocentrisk och smårasistisk sådär, men man märker att han ruckar sin synvinkel här och var fram till finalen. Karaktärsark, det uppskattas!

Sedan finns det utomjordingar, rymdskepp, konstiga åskgevär och en robot som en människa/utomjording kan köra. Alla pluspoäng för mig. Jag gillar även att utomjordingarna inte är av klyschiga "raah döda människor"-slaget (även om människorna i filmen ser dem som en blandning av det och småbarn) utan mer komplexa. Det finns egentligen bara ett problem - var är kvinnorna?

Betyg: 4 av 5. Korvfesten drar ner en del, och filmen kanske drar ut på finalen lite väl mycket (även om det är bra ur karaktärsark-synvinkeln).

Bechdel-testet: Storfail. Korvfest. Även omotiverat - behövde verkligen de två viktiga "räkorna" definieras som manliga? De kunde ha förökat sig med egna ägg eller nåt. Jag kan vara känsligare än vanligt för det här just nu, förstås. Läste en del av en riktigt korkad manga nyligen.
 
Top