Antonius Block: Du spelar ju schack, inte sant?
Döden: Hur vet du det?
Antonius Block: Åh, jag har ju sett det på målningar och hört det i visorna.
Döden: Ja, jag är verkligen en ganska skicklig schackspelare.
Antonius Block: Du kan ändå inte vara skickligare än jag.
Döden: Varför vill du spela schack med mig?
Antonius Block: Det är min sak.
Döden: Det har du rätt i.
Jag har sett
Det Sjunde Inseglet, en gammal klassisk Bergman-rulle.
Antonius Block är en återvändande riddare från korstågen med döden i hälarna. Sverige plågas av den digra döden, pesten, och döden skonar ingen. Filmen är lite av en resa genom pestens medeltid - desperation, rädsla och maktlöshet finns invävt i världen.
Den här filmen var inte riktigt vad jag väntade mig, men å andra sidan var mina förväntningar luddiga. Liknelser med den mer moderna filmen Black Death känns givet, men Det Sjunde Inseglet känns mer period-troget och mindre flum med häxor än Black Death - trots(?) att Inseglet filosoferar om tro, liv och döden. Delvis är det kanske det svartvita nattsvarta som hjälper till en del i Inseglets favör här för mig. Oavsett vilket tycker jag Antonius och Jöns är riktigt bra - men kunde inte med riktigt den synske gycklaren t ex.
Filmen är hur som helst väl värd att se.
Betyg: 4 av 5. Jag kanske skulle ge den högre betyg om jag såg den en gång till. (Black Death är en stark 3:a).
Bechdel-test: Nej. Kvinnoporträttet här är också väldigt sunkigt här och var - å andra sidan finns det mer än en sorts kvinna, vilket är ett plus (jämför Stolthet och Fördom). Människoförakt kanske?