Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v15

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
300

Zack Snyder har mer eller mindre tagit Frank Millers album 300 och gjort om den till film, och gav därigenom upphov till en hel klase internetmemer. Det finns lite grejer i filmen, huvudsakligen om drottning Gorgo, som inte finns i seriealbumet, men i övrigt är det nästan ruta för ruta, som om Frank Millers seriebok egentligen råkade vara en storyboard för Zack Snyder.

Det finns lite ståry, huvudsakligen ett mischmasch av oneliners från ungefär alla grekernas myter om Sparta inklusive dem som inte är om Leonidas. Det finns nån form av skådespelande, mest i form av Lena Headys plågade ansikte och Gerard Butlers spottskrikande. Resten är yta och testosteron och blod och våld.

Men vilken fantastisk yta det är! Vilken underbar orgie i testosteron och blod och våld det är! Det är läderkalsonger och stenhårda magrutor och avhuggna ben och armar i slow motion och perser genomborrade av spjut. Det är motljus från ungefär alla håll och skarpa silhuetter när perserna drivs över klippan i slow motion. Det är pathos när David Wenham berättar om hur modiga de 300 är och hur meningslösa persernas angrepp är. Det är degenererade missfoster i kubik: om det inte är en ståtlig gudakung eller en modig spartan eller pliktfylld atenare så är det förvridet, missbildat, gömt bakom mask eller insvept i slöjor.

Faktum är att det är så mycket testosteron och manlighet att man måste avgiftas:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VTlGYS6rAfA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/VTlGYS6rAfA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Men man måste bara älska det!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Okej, det blev tydligen 7 filmer på 7 dagar för mig den här veckan. Det tackar jag filmklubben för! Det betyder att jag sett mer film den här veckan än jag gjorde andra halvåret 2012, tror jag.

Prince Caspian

Välkomna till dagens kristendomslektion. Idag ska vi lära oss:
- Det är inte folket eller något råd som bestämmer vem som ska vara Rätt och Bra härskare, utan att man antingen har rätt föräldrar eller råkar känna gud Aslan.
- Det spelar ingen jävla roll vad man gör: Rätt svar i alla sammanhang är att sitta på arslet och förlita sig på gud Aslan som kommer att dyka upp som en gubbe i lådan i sista akten och Ordna Allting (tm)

Den här filmen är snygg som fan. Effekterna är apsnygga, det är ofta svårt att se vad som är effekt och inte. Mycket trovärdiga miljöer, så att säga. Helt OK skådespeleri, snygg scenografi. Den är också bra på att manipulera känslor, jag blev också rörd på slutet. Inte för att det krävs mycket för att göra mig rörd, men ändå.


Men... Den är skitlång och större delen av filmen är jättetråkig. Jag fick ta flera pauser för att lyckas ta mig igenom den, inte bara den där mitt-i-filmenpausen jag nästan alltid tar. Och jag kan köpa nästan vilka "brott" som helst, men att en film är tråkig accepterar jag inte. Och den rätt gräsliga kristna moralen hjälper den inte heller. Och ja, jag vet att sagda kristna moral kommer från boken. Det skiter jag i.

Betyg: 2/5.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Stackars Dennis (1977)
(Original: Jabberwocky)

Det här är Terry Gilliams första egna film med Michael Palin i huvudrollen. Även om det inte är riktiga Monty Python så känns det som det vore så.
Ordet Jabberwocky kommer från ett nonsenspoem i Lewis Carrolls Alice i Underlandet och handlar om et hemskt monster.

Handling: det är den mörkaste medeltiden och landet är hemsökt av dte hemska monstret Jabberwocky, dock inte i den gudsförgätna landsända där huvudpersonern Dennis Tunnbindare bor. Dennis är lärling till sin far, den riktiga tunnbindaren. Dennis är fullständigt inkompetent - han är en sån där person som bara behöver komma i närheten av saker för att de ska gå sönder. Han är dessutom förblindad av kärlek till Griselda Fiskpinne, den smällfeta dottern till Fiskbonden och som knappt är medveten om Dennis existens.
Dennis far dör och på sin dödsbädd förbannar han sin odugliga son och önskar honom ogjord. Utan en far som föder honom bestämmer Dennis sig för att söka lyckan i staden.

Samtidigt i staden har kungen beslutat att hålla en dödlig turnering. Vinnaren av turneringen får det ärofyllda uppdraget att döda Jabberwockyn - och skulle det lyckas får riddaren prinsessans hand och halva kungariket.
Dock är kungens rådgivare lite skeptisk till idén att ha en turnering där man slåss tills döden skiljer en åt - hittills har 3/4 av kungarikets riddare dött och för varje ny tonerrond dör ytterligare en riddare.

Väl framme lyckas inte Dennis ta sig in i Staden, utan görs till åtlöje av stadsvakterna (som har vissa likheter med Wilhelm) - men efter ett tag lyckas han smita in genom en bakdörr.
Väl inne i staden lyckas han orsaka stor förödelsen utan få vare sig mat eller arbete som tack för mödan.
På sina irrfärder lyckas han av misstag komma in i prinsessans gemak och hon blir givetvis blixtförälskad i vad hon tror är "riddar Dennis" - tyvärr är hennes kärlek inte besvarad eftersom han är förälskad i den feta Griselda.

Han lyckas även bekanta sig med en väpnare till en av riddarna som deltar i tornerspelen, t.o.m. den riddare som vinner turneringen - och väpnaren som inte alls vill ut på farliga uppdrag lyckas lura Dennis att ta hans plats...

Omdöme: även om den inte är lika bra som "Monty Pythons Life of Brian - Ett herrans liv" eller "Monty Pythons galna värld" (The Holy Grail) så är det fortfarande en mycket underhålande film och ett måste för alla Monty Python-fans.

Betyg: :t6b-4: :t6r-4: på en skala mellan :t6b-1: :t6r-1: och :t6b-6: :t6r-6: .

Sedan har jag lyckats se en dröse andra filmer:

Justice League: The New Frontier, en tecknad film som utspelar sig på 1950-talet och berättar hur blixten, martian manhunter och gröna lyktan anslöt sig till lagens väktare. det är en hemsk film som stinker av USA-prpaganda och "The American Way" - se den inte.

Den onda cirkeln är en typisk college-film. 4 mobbade tjejer upptäcker att de har övernaturliga förmågor och att de genom häxritualer kan få sina önskningar uppfyllda. De använder sina nya krafter till själviska önskningar och får sen reda på att de som använder övernaturiga krafter på andra kommer att få trefalt igen själva - och givetvis går allt åt helsefyr.

Terminators har ingenting med Terminatorfilmerna att göra, utan den är producerad av The Asylum
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Åtta filmer. Jag var tvungen att tvätta bort Caspian från min hjärna, och valde att göra det med X-men.

Det är en film om, tja... Mutanten Rogue som kan stjäla folks livskraft och Wolverine som har läkeförmåga, som snubblar in i en konflikt mellan mutantgruppen X-men som styrs av den självgode Charles Xavier och den "onda" terroristgruppen som styrs av den fanatiska Magneto. Det handlar bland annat om "mutantregistreringslagstiftning", dvs lagstiftning som syftar till att skapa ett register över alla mutanter och deras krafter. Både Rogue och Wolverine hoppar med i X-men för de verkar mycket trevliga. Sen blir det en massa snyggt superhjälteslåss.

Jag är fortfarande inte jätteförtjust i vad de gjort med figuren Rogue (som i serien är en stenhård sydstatsbrutta) eller med Sabretooth (som i serien är slug och har en relation till Wolverine). Men i övrigt är filmen helt OK, och jag stör mig mindre på ändringarna i de figurerna numera.

Moraliskt och ideologiskt har naturligtvis Magneto rätt. Människan är underlägsen och utdaterad och borde bytas ut av den nya versionen. Däremot agerar han rent utsagt stolligt; om människan ändå kommer ersättas är det väl bättre att fokusera på att skydda mutanter än på att i onödan antagonisera människorna. Framför allt när man vet att X-men finns. Hans plan om att göra världsledare till mutanter är asbra, men han borde ha testat mackapären mer och sett till så den funkade på riktigt.

Nå; jag ger nog den här en fyra av fem i betyg, faktiskt. Den är riktigt, riktigt bra.

När jag kollar upp filmen Bechdelmässigt verker det finnas viss förvirring. I en scen är Mystique utklädd till Bobby "Iceman", och har en konversation med Rogue. I konversationen NÄMNS en man, men det är osäkert om den kan sägas vara "om" en man. Jag tänker säga "tentative pass".
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag har precis sett American Splendor från 2003.

Filmen bygger på serietidningen med samma namn och är en självbiografisk historia av och med Harvey Peakar som jobbar i ett arkiv, lyssnar på jazz och surar sig igenom merparten av 30 år. Han hinner gifta sig, ha testikelcancer och vara bisittare i Letterman också.

Jag såg filmen på nån festival när den var ny, men har inte sett den sen dess.

Paul Giamatti spelar Harvey, samtidigt som den verklige Harvey lägger voice-over. I början säger han saker som "här ser vi skådisen som spelar mig i flmen" och såna saker.
Den här metagreppen fungerar inte lika bra som de gjorde för tio år sen - det känns nästan trist när alla skådisar ersätts med sina verkliga motsvarigheter i en scen.

I alla fall så känner jag igen mig själv i Harvey Peakar på ett helt annat sett än jag gjorde år 2003, å andra sidan så är jag 31 har ett jobb som inte kommer att leda nånstans och är lite taskigt betalt, men det är tillräckligt säkert för att jag rent teoretiskt skulle kunna jobba kvar till pension. Jag har också blivit en mycket surare person på tio år. Jag går runt och grubblar och mumlar och blir arg i köer på ett snarlikt maner. Jag känner mig lite som en samma typ av kuf helt enkelt.

På det hela taget så gillar jag den här filmen fortfarande och jag kan rekommendera den till nästan alla.
4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Moraliskt och ideologiskt har naturligtvis Magneto rätt. Människan är underlägsen och utdaterad och borde bytas ut av den nya versionen. Däremot agerar han rent utsagt stolligt; om människan ändå kommer ersättas är det väl bättre att fokusera på att skydda mutanter än på att i onödan antagonisera människorna. Framför allt när man vet att X-men finns. Hans plan om att göra världsledare till mutanter är asbra, men han borde ha testat mackapären mer och sett till så den funkade på riktigt.
För klohänder och en oförmåga att röra folk är extremt överlägsna drag och folk med dem är framtiden! Bullshit. Vad vi ser från mutanterna är att de är minst lika våldsamma som människorna utan några egentliga fördelar utom att de är bättre på att döda folk.

Vet ni vem som har rätt? Senator Kelly har rätt. Cyclops kanske inte ska få flyga med kommersiella flygbolag eftersom han kan nysa, tappa glasögonen och döda alla. Det kanske vore bra att veta vem som kan bli mutanter så att de inte exploderar mitt i ett varuhus eller en skola, eller så att de inte lägger sina pojkvänner i en koma. Så registrering är en vettig åtgärd och Magneto tok överreagerar pga sin dåliga barndom.

Jag förstår undertexten (de är gay! Mutanter är en metafor för att vara gay!) men om man ser på det utan subtexten? Är jag för registrering.... Och antimagnetiska Sentinels när vi ändå är igång.

Där är en sak till som jag sett rörande de här filmerna, inte för att jag anklagar dig för det här Krank men jag har sett det här på andra ställen. Jag tror filmerna och serierna hade varit bättre om man mer använde det som en metafor för homosexualitet och inte någon allmän "Folk som känner sig utstötta" metafor. För nu är det en massa "Jag hade en lång svart rock och lyssnade på Marilyn Manson så jag blev mobbad och alla var elaka till mig i skolan. Magneto har rätt! Döda människorna!" vilket bara är patetiskt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
God45 said:
Vet ni vem som har rätt? Senator Kelly har rätt.
Jag vet att du tycker det. Jag undrar dock varför Kelly inte kräver registrering av alla som är väldigt bra på kampsport, eller av nagelfilar, eller av alkohol, eller nån annan av de miljoner saker som dödar fler människor än vad mutanter gör.

För om problemet vore "folk som har/är X har större kapacitet att döda folk än de i sin omgivning" så finns det större problem än mutanter.


God45 said:
Där är en sak till som jag sett rörande de här filmerna, inte för att jag anklagar dig för det här Krank men jag har sett det här på andra ställen. Jag tror filmerna och serierna hade varit bättre om man mer använde det som en metafor för homosexualitet och inte någon allmän "Folk som känner sig utstötta" metafor. För nu är det en massa "Jag hade en lång svart rock och lyssnade på Marilyn Manson så jag blev mobbad och alla var elaka till mig i skolan. Magneto har rätt! Döda människorna!" vilket bara är patetiskt.
Tja, det står dig fritt att tycka att det är patetiskt. Jag reserverar min rätt att tycka att din åsikt är fascistisk.

//Krank, hade lång svart rock och lyssnade på marilyn manson i gymnasiet, och var mobbad i stort sett hela sin skoltid.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Tja, det står dig fritt att tycka att det är patetiskt. Jag reserverar min rätt att tycka att din åsikt är fascistisk.

//Krank, hade lång svart rock och lyssnade på marilyn manson i gymnasiet, och var mobbad i stort sett hela sin skoltid.
Shit, sorry. Det var inte menat som en personlig förolämpning eller något (jag visste inte det om dig). Jag refererade mest till en personlighets typ som inte klarar av att lägga högstadiet efter sig och fortsätter ha den mentaliteten med sig hela livet och se sig själv som ett offer.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
krank said:
God45 said:
Vet ni vem som har rätt? Senator Kelly har rätt.
Jag vet att du tycker det. Jag undrar dock varför Kelly inte kräver registrering av alla som är väldigt bra på kampsport, eller av nagelfilar, eller av alkohol, eller nån annan av de miljoner saker som dödar fler människor än vad mutanter gör.

För om problemet vore "folk som har/är X har större kapacitet att döda folk än de i sin omgivning" så finns det större problem än mutanter.
Fast jag tycker att genen X har möjlighet att ge bra mycket destruktiva krafter till en enskild person än sakerna du nämner.
Frågan är väl hur mycket makt vi vill ge till en enskild mäktig person och hur mycket vi vill ha en statlig kontroll på honom.

//Lukas som hade levt i rädsla om det fanns möjlighet att hans granne kunde spränga skallen av mig bara för att löv från mitt träd föll på hans tomt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Fast jag tycker att genen X har möjlighet att ge bra mycket destruktiva krafter till en enskild person än sakerna du nämner.
Frågan är väl hur mycket makt vi vill ge till en enskild mäktig person och hur mycket vi vill ha en statlig kontroll på honom.

//Lukas som hade levt i rädsla om det fanns möjlighet att hans granne kunde spränga skallen av mig bara för att löv från mitt träd föll på hans tomt.
Glöm inte att X-men har två, inte en utan två, medlemar som kan döda alla på planeten.

Plus, vi har poliser som hanterar folk med knivar och skjutvapen men de har inte en chans mot mutanter som Magneto. Så därför behöver vi verktyg eller individer som klarar av att hantera mutant brottslingar på samma sätt som polisen hanterar mänskliga brottslingar. Lösningen är alltså Sentinels eller mänskliga meta-människor som arbetar som poliser.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
God45 said:
Så därför behöver vi verktyg eller individer som klarar av att hantera mutant brottslingar på samma sätt som polisen hanterar mänskliga brottslingar. Lösningen är alltså Sentinels eller mänskliga meta-människor som arbetar som poliser.
Amerikanska regeringen har i flera omgångar haft anställda superteams. Det tror jag inte är en dålig väg att gå. Bättre väg än att automatiskt anse att alla som är mutanter är "problem" eller "risker". Sentineler är däremot per definition inflexibla monster; jag ser inte hur problemet blir mindre av att vi skapar varelser som är mäktiga nog att plocka ner supervarelser - och som har artificiell intelligens kombinerat med inflexibelt regelverk.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
krank said:
God45 said:
Så därför behöver vi verktyg eller individer som klarar av att hantera mutant brottslingar på samma sätt som polisen hanterar mänskliga brottslingar. Lösningen är alltså Sentinels eller mänskliga meta-människor som arbetar som poliser.
Amerikanska regeringen har i flera omgångar haft anställda superteams. Det tror jag inte är en dålig väg att gå. Bättre väg än att automatiskt anse att alla som är mutanter är "problem" eller "risker". Sentineler är däremot per definition inflexibla monster; jag ser inte hur problemet blir mindre av att vi skapar varelser som är mäktiga nog att plocka ner supervarelser - och som har artificiell intelligens kombinerat med inflexibelt regelverk.
Du har en bra poäng. Sentinel Squad O*N*E typen som har piloter är nog den bästa varianten att gå med för då slipper vi lita på en AI.

Sedan ska ju varken statliga superteam eller Sentinels användas annat än vid gripande av mutant brottslingar, i strider mot para-militära mutant styrkor eller vid upplopp vid mutant demonstrationer och grejer.
 
Top