Rollspel nu och då

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Framför allt verkar den dominerande principen vara att ta ett "vanligt" rollspel och skala bort allt som ger djup och väcker inspiration, så att det ska bli så enkelt som möjligt för nybörjarna. Och dessutom är det lite standard att köra på väldigt lågt produktionsvärde med simpla bilder.

Jag tror att det viktigaste är att få folk taggade på att skapa en säregen rollperson och att utforska en spännande värld. "Enkla regler" och "nybörjarvänligt" är grymt överskattade grejer.
Man kanske borde licensiera något grymt populärt IP och dra igång en galet framgångsrik KS-kampanj som drar in över 40 miljoner och attraherar en betydande mängd icke-spelare?

Bara en tanke... Nått tecknat kanske? DuckTales?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Man kanske borde licensiera något grymt populärt IP och dra igång en galet framgångsrik KS-kampanj som drar in över 40 miljoner och attraherar en betydande mängd icke-spelare?

Bara en tanke... Nått tecknat kanske? DuckTales?
Harry Potter, Naruto, eller One Piece tror jag skulle kunna dra absurda summor. Nästan helt oavsett regelverk. Bara de var hyfsat snygga.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Tycker framförallt rollspel idag oftare är mycket mer fokuserade, exempelvis när det kommer till färdighetslistor. Sånt bidrar till att etablera vad det är man gör i det rollspelet.

Det är en utveckling jag gillar, för även om jag gillar att man kan spela alla sorters äventyr i ett rollspel (jag ogillar att byta rollspel bara för att jag vill spela ett annat äventyr) så tycker jag gruppen av rollpersoner behöver en någorlunda gemensam grund att stå på.
"Generic" rollspel (som ska funka i allt från fantasy till sci-fi till spionthrillers) tycker jag inte funkar alls.

De bästa rollspelen är där regelmotorn är anpassad till och aktivt stödjer den specifika världen och den specifika spelstilen rollspelet ifråga är avsett för.

På ett plan är detta självklart. Spelar du grisodling måste ju spelmotorn hålla RP på mattan och inte tillåta superheroics. Men det gäller ju även färdighetslistor eller ännu mer subtila saker.

Ett exempel från utanför rollspelens värld: Gloomhaven.

Ett brädspel som på ett ytterst elegant sätt gör att när du spelar barbar, ja då vill och kan du göra "barbariga" saker som att rusa fram och yxa ihjäl allt. Spelar du tjuv, ja då vill du använda initiativ och tajming till din fördel och alltid ha en storvuxen kompis med dig. Osv.

Generella spel kan per definition inte åstadkomma detta. Energin du sparar på att inte byta regler är inte värt uppoffringen i spelkvalitet.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Ett brädspel som på ett ytterst elegant sätt gör att när du spelar barbar, ja då vill och kan du göra "barbariga" saker som att rusa fram och yxa ihjäl allt. Spelar du tjuv, ja då vill du använda initiativ och tajming till din fördel och alltid ha en storvuxen kompis med dig. Osv.
På bekostnad av frihet i karaktärsskapandet. Vill jag spela barbar? Ja då gäller det att jag vill rusa fram och yxa ihjäl saker. Gudarna förbjude att jag skulle ha ett originellt karaktärskoncept.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,473
Location
Helsingborg
På bekostnad av frihet i karaktärsskapandet. Vill jag spela barbar? Ja då gäller det att jag vill rusa fram och yxa ihjäl saker. Gudarna förbjude att jag skulle ha ett originellt karaktärskoncept.
Det är väl inget som säger att du inte får ta tjuven och sedan rollgestalta den som en barbar?

Tror du missar Caps poäng lite. :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
På bekostnad av frihet i karaktärsskapandet. Vill jag spela barbar? Ja då gäller det att jag vill rusa fram och yxa ihjäl saker. Gudarna förbjude att jag skulle ha ett originellt karaktärskoncept.
Om du vill yxa ihjäl saker väljer du kanske att spela barbar, och hoppas då att spelet på snillrika och eleganta sätt låter dig göra just det framgångsrikt (dvs utan en massa knökiga och detaljerade regler).

I detta sammanhang betyder ju "förbud mot originellt karaktärskoncept" att du vill ha fullständigt generiska regler så att ingen har specialförmågor/bonusar för sin valda klass. Se då min förra post:

"Generic" rollspel (som ska funka i allt från fantasy till sci-fi till spionthrillers etc) tycker jag inte funkar alls.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
I detta sammanhang betyder ju "förbud mot originellt karaktärskoncept" att du vill ha fullständigt generiska regler så att ingen har specialförmågor/bonusar för sin valda klass. Se då min förra post:
Inte alls. Det här är samma "allt eller inget"-mentalitet igen som jag inte förstår. Ett spel kan fortfarande ha fokus, och ändå ha frihet i karaktärsskapandet. Det måste inte vara superlåst eller helt generiskt, man måste inte ha låsta klasser för att ha specialförmågor.
 
Top