WRNU Rollspel.nu-monter på Bokmässan 2026

Ska man försöka prata ihop sig med några andra och dela monter? Gänget bakom Fandrake, tex? Eller Vildhallon eller något annat göteborgsförlag med rollspelstendenser? Delad glädje är halva priset.

Vad fint med så mycket engagemang! Frågan om hur vi ska organisera det här har berörts och det är en väldigt relevant fråga. Jag ser ett antal kategorier av sysslor som behöver utföras.

Finansiering
Att ha en monter kostar pengar, så ett första steg är att organisera en insamling och/eller ansökningar om stöd. Någon eller några behöver lägga tid på det.

Program
Vi vill ha ett eget program med programpunkter. Någon eller några behöver komma på vad det ska bestå av och ragga folk som kan genomföra dem.

Utformning av monter
En monter behöver planeras, ritas, formges och byggas (och rivas?). Kanske att det här också ingår en modell för den försäljning som eventuellt ska ske i montern. Någon eller några behöver fixa med det.

Bemanning
Mest folk behövs antagligen till att bemanna montern. Det innebär nog främst att sälja grejer och att prata med besökare om forumet. Att moderera programpunkter är väl också någon form av bemanning.

Ska vi börja med att inventera vilka kategorier vi vill hjälpa till i? Kanske skapa arbetsgrupper utefter det och även något sammanhållande "ledning" där samtliga grupper är representerade?

Vad fint med så mycket engagemang! Frågan om hur vi ska organisera det här har berörts och det är en väldigt relevant fråga. Jag ser ett antal kategorier av sysslor som behöver utföras.

Finansiering
Att ha en monter kostar pengar, så ett första steg är att organisera en insamling och/eller ansökningar om stöd. Någon eller några behöver lägga tid på det.

Program
Vi vill ha ett eget program med programpunkter. Någon eller några behöver komma på vad det ska bestå av och ragga folk som kan genomföra dem.

Utformning av monter
En monter behöver planeras, ritas, formges och byggas (och rivas?). Kanske att det här också ingår en modell för den försäljning som eventuellt ska ske i montern. Någon eller några behöver fixa med det.

Bemanning
Mest folk behövs antagligen till att bemanna montern. Det innebär nog främst att sälja grejer och att prata med besökare om forumet. Att moderera programpunkter är väl också någon form av bemanning.

Ska vi börja med att inventera vilka kategorier vi vill hjälpa till i? Kanske skapa arbetsgrupper utefter det och även något sammanhållande "ledning" där samtliga grupper är representerade?
Samarbeten
WRNU måste också upp på fantastikscenen och andra scener. Där ska folk prata om just rollspel / prata svensk rollspelshistoria / förklara varför klassiskt forum > moderna socmed.

Försäljning
Det finns en hel del aktiva spelförfattare på WRNU som borde kunna sälja en skvätt rollspel / äventyr / annat i en WRNU-monter. Om @krank skickar en låda Kutulu och Rotsystem, @wilper lite Daughters of Verona, @Genesis en skvätt indiespel, och så vidare kan vi nog ha en bra affär igång.

Hur funkar det med bemanning, får man ett visst antal biljetter per monter eller måste alla som ska vara där också köpa 'vanliga' biljetter?
Det finns utställarpasserkort, men vet inte hur de är kopplade till monter etc. Men jag gissar att de är billigare än vanliga biljetter, och man får köpa dem om man har en monter. #killgissning

Ska man försöka prata ihop sig med några andra och dela monter? Gänget bakom Fandrake, tex? Eller Vildhallon eller något annat göteborgsförlag med rollspelstendenser? Delad glädje är halva priset.

Skulle det vara intressant med ett sammarbete med indierummet?

Vi har ju en historisk koppling till varandra, och indierummet är fullt av glada arrgangörer som gärna visar upp hobbyn?

Skulle det vara intressant med ett sammarbete med indierummet?

Vi har ju en historisk koppling till varandra, och indierummet är fullt av glada arrgangörer som gärna visar upp hobbyn?
Jag är visserligen jävig till c:a 400 000%, men jag är för.

Idén är så klart helt fantastisk, och en sak som kan finnas till försäljning är ju Rollspel.nu och då-boken (om den inte är helt slutsåld).

Om mässan inte hade varit i Göteborg, hade jag gärna volontärat lite i montern.

Back