WRNU Rollspel.nu-monter på Bokmässan 2026

Ska man försöka prata ihop sig med några andra och dela monter? Gänget bakom Fandrake, tex? Eller Vildhallon eller något annat göteborgsförlag med rollspelstendenser? Delad glädje är halva priset.
 
Vad fint med så mycket engagemang! Frågan om hur vi ska organisera det här har berörts och det är en väldigt relevant fråga. Jag ser ett antal kategorier av sysslor som behöver utföras.

Finansiering
Att ha en monter kostar pengar, så ett första steg är att organisera en insamling och/eller ansökningar om stöd. Någon eller några behöver lägga tid på det.

Program
Vi vill ha ett eget program med programpunkter. Någon eller några behöver komma på vad det ska bestå av och ragga folk som kan genomföra dem.

Utformning av monter
En monter behöver planeras, ritas, formges och byggas (och rivas?). Kanske att det här också ingår en modell för den försäljning som eventuellt ska ske i montern. Någon eller några behöver fixa med det.

Bemanning
Mest folk behövs antagligen till att bemanna montern. Det innebär nog främst att sälja grejer och att prata med besökare om forumet. Att moderera programpunkter är väl också någon form av bemanning.

Ska vi börja med att inventera vilka kategorier vi vill hjälpa till i? Kanske skapa arbetsgrupper utefter det och även något sammanhållande "ledning" där samtliga grupper är representerade?
 
Vad fint med så mycket engagemang! Frågan om hur vi ska organisera det här har berörts och det är en väldigt relevant fråga. Jag ser ett antal kategorier av sysslor som behöver utföras.

Finansiering
Att ha en monter kostar pengar, så ett första steg är att organisera en insamling och/eller ansökningar om stöd. Någon eller några behöver lägga tid på det.

Program
Vi vill ha ett eget program med programpunkter. Någon eller några behöver komma på vad det ska bestå av och ragga folk som kan genomföra dem.

Utformning av monter
En monter behöver planeras, ritas, formges och byggas (och rivas?). Kanske att det här också ingår en modell för den försäljning som eventuellt ska ske i montern. Någon eller några behöver fixa med det.

Bemanning
Mest folk behövs antagligen till att bemanna montern. Det innebär nog främst att sälja grejer och att prata med besökare om forumet. Att moderera programpunkter är väl också någon form av bemanning.

Ska vi börja med att inventera vilka kategorier vi vill hjälpa till i? Kanske skapa arbetsgrupper utefter det och även något sammanhållande "ledning" där samtliga grupper är representerade?
Samarbeten
WRNU måste också upp på fantastikscenen och andra scener. Där ska folk prata om just rollspel / prata svensk rollspelshistoria / förklara varför klassiskt forum > moderna socmed.

Försäljning
Det finns en hel del aktiva spelförfattare på WRNU som borde kunna sälja en skvätt rollspel / äventyr / annat i en WRNU-monter. Om @krank skickar en låda Kutulu och Rotsystem, @wilper lite Daughters of Verona, @Genesis en skvätt indiespel, och så vidare kan vi nog ha en bra affär igång.
 
Hur funkar det med bemanning, får man ett visst antal biljetter per monter eller måste alla som ska vara där också köpa 'vanliga' biljetter?
Bra fråga! Jag lägger till följande syssla:

Budget
Närliggande finansiering, men vi behöver kolla hur mycket olika saker kostar och vad som ingår i vad. Det här är nog första steget.
 
Hur funkar det med bemanning, får man ett visst antal biljetter per monter eller måste alla som ska vara där också köpa 'vanliga' biljetter?
Det finns utställarpasserkort, men vet inte hur de är kopplade till monter etc. Men jag gissar att de är billigare än vanliga biljetter, och man får köpa dem om man har en monter. #killgissning
 
Ska man försöka prata ihop sig med några andra och dela monter? Gänget bakom Fandrake, tex? Eller Vildhallon eller något annat göteborgsförlag med rollspelstendenser? Delad glädje är halva priset.

Skulle det vara intressant med ett sammarbete med indierummet?

Vi har ju en historisk koppling till varandra, och indierummet är fullt av glada arrgangörer som gärna visar upp hobbyn?
 
Skulle det vara intressant med ett sammarbete med indierummet?

Vi har ju en historisk koppling till varandra, och indierummet är fullt av glada arrgangörer som gärna visar upp hobbyn?
Jag är visserligen jävig till c:a 400 000%, men jag är för.
 
Idén är så klart helt fantastisk, och en sak som kan finnas till försäljning är ju Rollspel.nu och då-boken (om den inte är helt slutsåld).

Om mässan inte hade varit i Göteborg, hade jag gärna volontärat lite i montern.
 
Nu börjar det närma sig. Har vi en plan? Har vi en projektgrupp?
 
Nej! Monterprogrammet måste reflektera vad wrnu ÄR. En evig diskussion. Ett evigt panelsamtal.

Upplägg:
Vi har panelsamtal med olika ämnen på vanligt manér som avhandlas 20-30 min
Det är aldrig paus mellan ämnena.
Paneldeltagarna byts ut pö om pö, aldrig alla på en gång, enligt ett schema. Ämne ett glider in i ämne 2 som glider in i ämne 3
Vem som helst i publiken kan ”tap in” och ta en paneldeltagares plats.

Theseus panelsamtal!
…och moderatorerna på plats live som trådbannar folk med grön-röd flagg…och i ena hörnet en bann-lista med bannade forumiter med @Vimes i topp👹👍
 
Nej, jag tappade det här helt, möjligen på grund av att jag insåg att det är väldigt dyrt med monter. Jag har inte styrt upp något och kommer nog inte kunna driva framöver heller, men stöttar gärna den som kan och vill göra det.
 
Detta låter superkul, har varit medarrangör en gång på bokmässan (tillsammans med Vildhallon förlag) och det var superkul.

Hjälper gärna till men såklart är det osäkert hur mycket tid som finns för det.

Den info jag kan hitta:
När: Torsdag 24 – söndag 27 september 2026.
Var: Svenska Mässan i Göteborg
Bokning: https://bokmassan.se/for-utstallare/boka-monter/ (det är öppet redan nu)

Desto tidigare man bokar en monter desto billigare verkar det vara.
https://bokmassan.se/for-utstallare/prislista/

"Med bokningar inför 2026 års mässa arbetar vi med en pristrappa, där det lönar sig att vara ute tidigt med sin bokning. Så här fungerar pristrappan:
1 oktober–28 februari, 2 200kr/m² 1 mars–30 juni 2 350 kr/m² 1 juli–23 september
2 550 kr/m²."
Det verkar finnas en budgetmonter:

Alternativ 2 – budgetmonter

I budgetalternativet ingår: 4 kvm golvyta, matta, ett bord (120 x 70 cm), en stol, monteravskiljande väggar samt utställarförsäkring. Försäkringsvillkor.
Antalet budgetmontrar är begränsat! Endast 1 budgetmonter per utställare. Placering av budgetalternativ sker från maj 2026.
Pris: 9 900 kr.
Priset är exklusive moms.

Alternativ 1 – monteryta

Boka minst 6 kvm. Monteravskiljande väggar ingår.
Pris:
2 200 kr/kvm. Expostart 5 500 kr plus obligatorisk utställarförsäkring 1 550 kr tillkommer. Försäkringsvillkor.
Priserna är exklusive moms.
 
Kan vi prata med Sverok om att samarbeta? Jag kan skicka ett mejl och se vad som händer. Kanske Ligan också?
 
Back
Top