Nekromanti Rollspel.nu-blogg

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Hej

Jag har ett förslag.

Skulle det inte kunna finnas en blogg här på rollspel.nu där det varje vecka (eller dag) finns en gästbloggar. Självklart någon reggad användare. Jag tycker att det skulle kunna bli riktigt intressant.

Intresse? Jag kan vara först ut! :gremwhistle:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Mer personliga reflerktioner på ett mer genomtänkt och strukturerat sätt än ett inlägg. Den skulle vara mer levande än en artikel.

Ja, mer bloggig helt enkelt. Mycket egna reflektioner om rollspel och allt som hör till det.

Exempelämnen:

Djupimmersion i Karlstad
Rollspelspappan
Gothrock och en öl på Sjuttonde tunnan
Jag köpte inte allt
Rävsvansar överallt
Örebro 2090
Boxen en var trasig
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
En blogg behöver heller inte ställa några frågor som kanske är hör ett inlägg till.

Spännande läsning som kretsar kring rollspel och en rollspelares vardag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Jag har funderat på något liknande - en grej jag skulle gilla vore om alla användare hade möjlighet att blogga här, och att man sedan varje vecka/dag kunde välja ut en blogg, typ "i rampljuset"...

//Krank, som har en blogg, men där skriver han bara på engelska, och om andra saker än rollspel
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag skulle gärna läsa en sån blogg, men inte skriva. Frågan är om det skulle skrivas så mycket med tanke på att det inte görs så många inlägg på det vanliga forumet. Men visst jag skulle gärna läsa om rollspel. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Det låter skönt! Så kan man lägga upp det på startsidan så man får en ny artikel att läsa varje vecka.

Jag skulle lätt vara med.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Jag kan tänka mig att det skulle vara riktigt intressant. Om man tittar på till exempel rpg.net så har de kolumnister som skriver, oftast mycket intressant. Det skulle vara kul att se en svensk motsvarighet.

EDIT: Svaret var menat till trådstarten, men eftersom jag använda snabbsvarrutan och kör plattvisning hamnade det fel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
När sidan är "hel" igen. Så finns det en hel del artiklar & sådan som är skrivna av folk härifrån.. Tyvärr så funkar inte huvudsidan ännu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Jag är helt säker på att jag skulle skriva, antagligen flera gånger i veckan i varje fall.

Om någon skulle läsa det jag skrev vore en helt annan sak.

Jag skulle kunna blogga om... Djupimmersionismen, hur det går med utvecklandet av Evolutionens Barn, hur det går till när jag förbereder äventyr och korta spelrapportsliknande gnällinlägg...

Hm.

Det vore helt sjukt kul med en bloggfunktion. Om inte Gardener hittar ett sätt eller känner för att lägga till en sådan funktion får jag nästan fixa en sådan tjänst själv...
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
En enkel sak är ju att öppna ett bloggforum här, där nya trådar modereras. Sen skulle man ju kunna visa dom trådarna på Portal-sidan, istf trådarna i Rollspel.nu-forumet, vilket ändå känns lite dumt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag skulle vilja ha det mer blogglikt. Kanske till coh med att texten korrades av någon/några. En blogg ska vara lite långsammare än ett forum, tycker jag.

Ja, en blogg ska vara en blogg och inte en chatt eller forum, helt enkelt.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Tanken med att ha modererat forum var just att det bara publiceras när någon har godkänt det. Då är det ju fullt möjligt att personen som är ansvarig för det kan gå in och redigera texten.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Ja, en blogg kanske kan bli en del administration kring som inte gäller för ett forum?

Jag vet inte. Men jag gillar min bloggidé. :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Gardener said:
Tanken med att ha modererat forum var just att det bara publiceras när någon har godkänt det. Då är det ju fullt möjligt att personen som är ansvarig för det kan gå in och redigera texten.
Så kan man väl ha i vanliga bloggsystem också, vad jag vet? Jag har för mig att det ska gå i de vanligare iaf, om man t.ex tar Wordpress som exempel.

Jag vet dessutom att det sika finnas minst en rätt OK joomlamodul nånstans som gör att användarna kan skriva bloggar ungefär som just i WP.

//Krank, som fortfarande gillar sin blogg-für-alle-rollspelare-idé
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag vet dessutom att det sika finnas minst en rätt OK joomlamodul nånstans som gör att användarna kan skriva bloggar ungefär som just i WP."

Ja, jag hade fått för mig att den nya versionen av forumet skulle innehålla just möjligheten för alla användare att blogga. Precis som det ser ut på Rpglab.net om jag inte missminner mig. Det vore nog en vettig funktion, fast jag har ingen aningen om hur mycket bandbredd som det skulle äta.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Nej, bloggning finns inte inbyggt i forumet. Däremot går det att installera användarbloggning när artikelsystemet kommer.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Så kan man väl ha i vanliga bloggsystem också, vad jag vet? Jag har för mig att det ska gå i de vanligare iaf, om man t.ex tar Wordpress som exempel.
Jag påpekade möjligheten att utnyttja det befintliga forumsystemet för att få en bloggliknande funktion utan att göra någon kodning eller installera något nytt.

Att installera nya saker eller modda forumet ligger steget efter att få upp resten av webbplatsen. Och jag erbjöd ett förslag på att åstadkomma den efterfrågade funktionen på ett snabbt och enkelt sätt.

Jag vet dessutom att det sika finnas minst en rätt OK joomlamodul nånstans som gör att användarna kan skriva bloggar ungefär som just i WP.
Med tanke på att jag kodat Mamblog, som är största (användar-)bloggsystemet till Joomla, så är jag en smula medveten om det själv också. =]
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Vill bara tillfoga att...

...undertecknad faktiskt föreslog för tidningen Fenix (svensk rollspelstidning om rollspel, brädspel, dataspel, lite mer dataspel, paintball och hur man tapetserar en grottliknande miljö hemma) att man skulle börja med KOLUMNISTER.

Strax därpå började forumiter skicka beundrarpost till mig.

Jag föreslog också tex Gunilla Jonsson, Rising eller Erik Granström som bra personer att fråga.

Då började forumiter skapa trådar i stil med: "Varför kan inte Basenanji få ta över världen- då kanske den går att rädda trots allt?" eller "Om Basenanji ensam får sätta på 50% av den kvinnliga befolkningen kanske det finns en gnutta chans att det föds någon som kan rädda världen!".

Eftersom jag inte bara har mycket goda idéer utan dessutom äger en ödmjukhet utan like, tyckte jag att det var lite småjobbigt med all denna uppståndelse och lät tråden självdö.

Nu känner jag hur det för allmänhetens bästa, är dags att borsta bort dammet från denna super-mega-ultar-super-laser-turbo-idé och helt enkelt inrätta kolumnister som bloggar på förstasidan på rollspel.nu. Rising kan få börja. Som straff för det där varulvsspelet som gick helt åt helvete.

Gardeners bortförklaringar kan du lägga i "Förpackninar av plast, plastlaminat och annat gojs som du aldrig trodde att du behövde lägga i grovsoprummet".

Så, då var det klart! Nu: dags att göra något åt världsfreden!

/Basenanji, dyrt älskad
 
Top