Nekromanti Rollspel med temat Konspirationer

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Hej!

Jag letar efter lite olika rollspel som har som tema konspirationer. Jag letar inte efter spel med en särskild metaplot utan spel som är särskilt ämnade för konspirationer och som kanske ha regler för hur konspirationen fungerar. När jag säger konspirationer tänk mer på JFK, New World Order, CIA mind control, False flag operations, 9/11, HAARP, oljebolagen och andra konspirationer som inte handlar om utomjordningar utan om pengar, makt och teknologi. Undviker gärna övernaturliga konspirationer också. Men har ni några sådana exempel så länka dem gärna ändå.

Jag söker inspiration för mitt eget spel där jag vill kunna bygga SL verktyg för att göra intressanta, engagerade och underhållande konspirations historier att spela kring så ju mer desto bättre.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Tenebris, mitt nästa spel handlar mycket om konspirationer och "wheels within wheels". Spelet är inte släppt än i tryck, men det finns en gratisversion som kallas Tenebris - Fälthandbok att ladda ner på www.tenebris.se . I nuläget finns inte så jättemycket av konspirationerna i Fälthandbok, men det kommer.

Det rör sig om till viss del övernaturliga konspirationer, men de flesta konspirationer är mundana.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag har också saknat den här sortens spel. Jag tror att konspirationer är i princip samma sak som mordmysterier, så vilket spel som helst som handlar om att lösa mordmyterier borde funka. Det finns i huvudsak två approacher här.

Den ena är där SL har en färdig lösning som spelarna ska försöka gissa genom att söka ledtrådar. Det här är problemlösning och klurarspel, men har nackdelen att det ofta blir mycket felaktiga gissningar och spår som inte leder någonstans, så sett som berättelse tenderar det att bli ganska otillfredsställande.

Den andra metoden är att hitta på mysteriet (konspirationen) efter hand. Här kan man jobba så att man ser till att svaren finns där rollpersonerna letar och deras slutledningar tenderar att vara korrekta. Man kan också få till riktigt snygga vändningar med oväntade lösningar tvärtemot vad alla trodde, på ett mer konsekvent sätt. Resultatet är att berättelsen om hur konspirationen nystas upp antagligen blir mer spännande och dramatisk. Nackdelen är att spelarna inte själva "klurar ut" mysteriet utan hittar på det efter hand, vilket sabbar nöjet för vissa spelare.

För den senare spelstilen, som jag föredrar, har jag skrivit Nerver av stål för noir-deckarspel. Jag har funderat på att hacka det till ett konspirationsspel. Får se hur det blir med det. För den första typen av spel bör du kolla på Gumshoe-spel. Trail of Cthulhu kanske är rätt grej att kolla på?
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Genesis;n112624 said:
Jag har också saknat den här sortens spel. Jag tror att konspirationer är i princip samma sak som mordmysterier, så vilket spel som helst som handlar om att lösa mordmyterier borde funka. Det finns i huvudsak två approacher här.

Den ena är där SL har en färdig lösning som spelarna ska försöka gissa genom att söka ledtrådar. Det här är problemlösning och klurarspel, men har nackdelen att det ofta blir mycket felaktiga gissningar och spår som inte leder någonstans, så sett som berättelse tenderar det att bli ganska otillfredsställande.

Den andra metoden är att hitta på mysteriet (konspirationen) efter hand. Här kan man jobba så att man ser till att svaren finns där rollpersonerna letar och deras slutledningar tenderar att vara korrekta. Man kan också få till riktigt snygga vändningar med oväntade lösningar tvärtemot vad alla trodde, på ett mer konsekvent sätt. Resultatet är att berättelsen om hur konspirationen nystas upp antagligen blir mer spännande och dramatisk. Nackdelen är att spelarna inte själva "klurar ut" mysteriet utan hittar på det efter hand, vilket sabbar nöjet för vissa spelare.

För den senare spelstilen, som jag föredrar, har jag skrivit Nerver av stål för noir-deckarspel. Jag har funderat på att hacka det till ett konspirationsspel. Får se hur det blir med det. För den första typen av spel bör du kolla på Gumshoe-spel. Trail of Cthulhu kanske är rätt grej att kolla på?
Jag skulle vilja utforska ett sätt att blanda in karaktärsskapande i konspirationsskapandet för att se till att de alltid är länkade. Jag hade en tanke att kanske låta spelarna välja/skapa så kallade 'Life choices' de tillför en passiv bonus till karaktären(läs motivation för spelaren) men det valet blandar in dem i konspirationen. Då jag tänkte detta skulle vara mer av en verktygslåda så kanske det skulle vara så att spelarnas lista även finns i spelledarens handbok där det står hur detta valet blandar in dem i konspirationen. Det var lite sådana saker jag sökte efter främst, men tror inte det finns något sådant direkt. Iallafall inte som jag kommer att tänka på.

För jag har haft samma besvär som du skriver. Men jag skulle vilja ta in mer av metod 1 där det finns en mer etablerad lösning än att komma på en allt eftersom. Detta är likt hur metaploten i Conspiracy X fungerar, problemet är att spelet är byggt att passa till denna metaplot, det är inte riktigt det jag vill att mitt spel ska åstakomma.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Delta Green är ju i grund och botten ett cthulhu spel, men det är rätt bra beskrivningar av olika organisationer som konspirera mot varandra, särskilt i modulen Countdown. Det är inte så svårt att ta bort det övernaturliga och behålla resten, eller bara ha som inspirationskälla.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Conspiracy X är det enda jag kommer att tänka på som direkt är konspirationer. Men Call of Cthulhu och Noir är väl ganska konspirationstäta även om det inte direkt är mekanikstöd för det.

Jag är mer en kampanj-spelare/spelledare, och inte så mycket för "täta äventyr". För mig är en konspiration primärt en motor som skapar agendor för eller mot. Att spelarna inte lyckas komma på sanningen betyder bara att konspirationen finns kvar för senare användande.

Min tankegång är än så länge lite åt detta håll.
1. Skapa konspirationen, eller konspirationerna, på övergripande nivå.
2. Spelarna skapar sina rollpersoner.
3. Se vilka kontaktytor rollpersonerna skulle kunna ha mot någon konspiration och skapa mer detaljer runt någon aspekt av konspirationen i rollpersonernas närhet.
4. Planera speltillfällena runt helt andra saker. Konspirationen är en krydda, om inte spelarna själva snubblar så pass djupt in i den att det själv har växt till ett huvudfokus.

Bara för att någon har försvunnit i CoC behöver inte betyda att mythosen är inblandat, och en kult kan vara en grupp vanliga galningar. :wink: Eller som på den tiden då jag städade bårhuset på Karolinska, och en morgon kände en stark "närvaro" :eek: Visade sig ha en väldigt naturlig anledning. :) Eller så var det något spöke som var smart nog att täcka sina spår genom att ge mig en förklaring :confused: :p
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Lupus Maximus;n112646 said:
Conspiracy X är det enda jag kommer att tänka på som direkt är konspirationer. Men Call of Cthulhu och Noir är väl ganska konspirationstäta även om det inte direkt är mekanikstöd för det.

Jag är mer en kampanj-spelare/spelledare, och inte så mycket för "täta äventyr". För mig är en konspiration primärt en motor som skapar agendor för eller mot. Att spelarna inte lyckas komma på sanningen betyder bara att konspirationen finns kvar för senare användande.

Min tankegång är än så länge lite åt detta håll.
1. Skapa konspirationen, eller konspirationerna, på övergripande nivå.
2. Spelarna skapar sina rollpersoner.
3. Se vilka kontaktytor rollpersonerna skulle kunna ha mot någon konspiration och skapa mer detaljer runt någon aspekt av konspirationen i rollpersonernas närhet.
4. Planera speltillfällena runt helt andra saker. Konspirationen är en krydda, om inte spelarna själva snubblar så pass djupt in i den att det själv har växt till ett huvudfokus.

Bara för att någon har försvunnit i CoC behöver inte betyda att mythosen är inblandat, och en kult kan vara en grupp vanliga galningar. :wink: Eller som på den tiden då jag städade bårhuset på Karolinska, och en morgon kände en stark "närvaro" :eek: Visade sig ha en väldigt naturlig anledning. :) Eller så var det något spöke som var smart nog att täcka sina spår genom att ge mig en förklaring :confused: :p

Jag gillar ditt förslag, då kan man om man verkligen vill göra konspirationen till en viktigt del av det man vill berätta göra att kontaktpersonen de verkligen behöver för att fortsätta plötsligt försvunnit. Men man bör väl känna sin spelgrupp tillräckligt väl för att vara säker på att de snappar och följer den tråden. Annars blir det besvär. Den här typen av konspirations historia passar mitt spel väldigt bra till då konspiration är det sekundära temat i spelet. Det primära håller jag hemligt ett tag till. ;)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Night's Black Agents bygger regelmekaniskt på konspirationer. De har till och med en "Conspyramid" - en struktur för konspiration hänger samman (i formen av en pyramid, därav ordvitsen).
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Big Marco;n112652 said:
Night's Black Agents bygger regelmekaniskt på konspirationer. De har till och med en "Conspyramid" - en struktur för konspiration hänger samman (i formen av en pyramid, därav ordvitsen).
Precis sådant jag söker. Tack. Det ska kollas upp noggrant.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Genesis;n112624 said:
Jag har också saknat den här sortens spel. Jag tror att konspirationer är i princip samma sak som mordmysterier, så vilket spel som helst som handlar om att lösa mordmyterier borde funka. Det finns i huvudsak två approacher här.

Den ena är där SL har en färdig lösning som spelarna ska försöka gissa genom att söka ledtrådar. Det här är problemlösning och klurarspel, men har nackdelen att det ofta blir mycket felaktiga gissningar och spår som inte leder någonstans, så sett som berättelse tenderar det att bli ganska otillfredsställande.

Den andra metoden är att hitta på mysteriet (konspirationen) efter hand. Här kan man jobba så att man ser till att svaren finns där rollpersonerna letar och deras slutledningar tenderar att vara korrekta. Man kan också få till riktigt snygga vändningar med oväntade lösningar tvärtemot vad alla trodde, på ett mer konsekvent sätt. Resultatet är att berättelsen om hur konspirationen nystas upp antagligen blir mer spännande och dramatisk. Nackdelen är att spelarna inte själva "klurar ut" mysteriet utan hittar på det efter hand, vilket sabbar nöjet för vissa spelare.'
Jag vill påstå att det är en fråga om perspektiv.

Genesis;n112624 said:
För den senare spelstilen, som jag föredrar, har jag skrivit Nerver av stål för noir-deckarspel. Jag har funderat på att hacka det till ett konspirationsspel. Får se hur det blir med det. För den första typen av spel bör du kolla på Gumshoe-spel. Trail of Cthulhu kanske är rätt grej att kolla på?
Just ja, jag har ju tänkt fråga om det går att få tag på någonstans länge och väl nu. Finns det!?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
RasmusL;n112687 said:
Just ja, jag har ju tänkt fråga om det går att få tag på någonstans länge och väl nu. Finns det!?
Äh, finns och finns. Vill man få pappren man behöver under spel så kan man få dem av mig om man ber snällt. Men reglerna får man komma ihåg själv, eller fråga mig så förklarar jag. De finns inte nedskrivna i dagsläget.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Genesis;n112692 said:
Äh, finns och finns. Vill man få pappren man behöver under spel så kan man få dem av mig om man ber snällt. Men reglerna får man komma ihåg själv, eller fråga mig så förklarar jag. De finns inte nedskrivna i dagsläget.



Snälla Simon, du som skriver så fantastiska spel, kan du tänka dig att sprida lite ljus i det mörka Roslagen och dela med dig av det vi behöver för att spela Nerver av Stål? Reglerna minns jag!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Du vill ha Nights Black Agents som har regler för att bygga konspirationer,
 
Top