Nekromanti Rollspel med "staying power"

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Ram said:
Nej, jag tror inte det, men jag är egentligen mest ute efter det som ger mest staying power for the buck. Jag själv lutar mest åt möjlighet att variera.
Då säger jag värld+system. Solar System + Trakorien hade jag kunnat gotta mig åt i, säg, tre eoner. Eller Burning Wheel + Old World. Eller Noir + Ulvriket.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
soda said:
Tycker du, Ram, att 'staying power' är något eftersträvansvärt?
Bra fråga... Först tänkte jag "duh, såklart knäcko", men en sekunds eftertanke senare så är jag inte lika hundra. Om man har ett par spel med hög staying power så finns det risk att marknaden blir lite smal.

Men ja, jag tycker att staying power betyder att spelet är såpass genomabetat att man vill spela det länge och det är i mångt och mycket det som jag vill ha i ett spel. Jag har inte alltför mycket till övers för smala spel eller spel utan djup.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
soda said:
Måns said:
Då säger jag värld+system. Solar System + Trakorien hade jag kunnat gotta mig åt i, säg, tre eoner. Eller Burning Wheel + Old World. Eller Noir + Ulvriket.
Mmm. Korvsockerkaka..... :gremwink:
...

Varför skulle det vara det? Jag antar att Måns vill spela de världar han tycker är bäst med de system som han tycker är bäst och att de passar där.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Nightowl said:
Fast var inte Ram ute efter spel med staying power för en spelare/spelgrupp, inte staying power som fenomen på spelmarknaden?
Jo, det är han i första hand.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Ram said:
Men ja, jag tycker att staying power betyder att spelet är såpass genomabetat att man vill spela det länge och det är i mångt och mycket det som jag vill ha i ett spel. Jag har inte alltför mycket till övers för smala spel eller spel utan djup.
Byt ut "genomarbetat" till "ändamålsenligt" så är det helt rätt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
lite OT: har inten aning om vad som fick Riotminds ta beslutet, men om jag spekulerar så kanske det som knockat dem en massa jobb utan vettigt betalt (nåt som förmodligen gäller hela svenska rollspelsbranschen)... finns ju en gräns hur länge man orkar hålla på att ge ut en massa böcker, speciellt om man har ett "liv" vid sidan av rollspelsskapandet. Om man inte håller det på en lägre, mer långsam "hobbynivå" då (som jag till exempel).
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Måns said:
Ram said:
Men ja, jag tycker att staying power betyder att spelet är såpass genomabetat att man vill spela det länge och det är i mångt och mycket det som jag vill ha i ett spel. Jag har inte alltför mycket till övers för smala spel eller spel utan djup.
Byt ut "genomarbetat" till "ändamålsenligt" så är det helt rätt.
Jag är mer inne på "komplett" i dag... :gremgrin:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Om världen är tillräckligt bred och intressant så anser jag att spelet har lång stayingpower. För mig är det också viktigt att reglerna till spelet är bra, är de inte det så kommer spelet inte att vara så länga.

Purgatory, håller i princip med Ymir.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Ram said:
Vad är det som ger spel "staying power" för dig? Vad tror du är anleningen att andra spel får/har staying power?
För mig är spel med "staying power" saker som utvecklas. Det här gäller för övrigt även för datorspel också. Som jag sade i Dimfrosts Teronetråd så kan detta betyda spel som ständigt utvecklas via spelmakaren, som släpper moduler. Det kan också utvecklas via spelledare via orakel eller liknande resurser som andra spelledare kan ta del av. Det kan utvecklas via spelsystemet, antingen via världsskapande eller att karaktären ständigt blir bättre.

Att springa omkring i dungeons och röja skulle bli tröttsamt i längden, men DnD klarar sig bland annat för att rollpersonen ständigt utvecklas och blir mer komplex. Ett spel kan också utvecklas via spelgruppen, som antingen gör husregler eller som samberättar fram en värld. Om man har lagt ner en massa arbete på ett visst rollspel, så blir det svårare att bara lägga det ifrån sig.

Ett spel som inte utvecklas är för mig dött.

/Han som gillar spel där andra kan skapa och dela med sig till andra (vanligtvis är det scenarion till traditionella spel)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med. Bredd och med en grundkvalitet. Bra skrivet helt enkelt. enbart bredd räcker inte.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Han said:
Ett spel som inte utvecklas är för mig dött.
Det beror på hur komplett det var från början. Antag att ett spel innehåller:
* Bra regler
* En tillräckligt stor sammanhängande värld som är väl beskriven i vissa delar, övergripande beskriven i vissa delar och konceptuellt beskriven ("denna landsända har mängder med udda fenomen som till exempel"...) i vissa
* Beskrivningar av ett stort antal relevanta aktörer (organsiationer, personer etc.) och lösa eller hårda relationer.
* Lagom detaljerade beskrivningar av ett antal platser (städer, byar, "äventyrsplatser") och bra stöd för att skapa nya som är i linje med världen.
* Regler för handel, sjöslag, gruvdrift, länsskötsel och/eller allt annat man kan tänaks vilja ha.

Jag skulle kunna spela det spelet för alltid.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Ymir said:
Staying Power = Bredd. Thus, Vampire, Eon.

Inte Dogs in the Vineyard.

Så enkelt är det.

- Ymir, tycker
Vad är Bredd då? Många splatbooks? Komplett regelsystem? Komplett värld med många möjligheter?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Ram said:
Han said:
Ett spel som inte utvecklas är för mig dött.
Det beror på hur komplett det var från början. Antag att ett spel innehåller:
* Bra regler
* En tillräckligt stor sammanhängande värld som är väl beskriven i vissa delar, övergripande beskriven i vissa delar och konceptuellt beskriven ("denna landsända har mängder med udda fenomen som till exempel"...) i vissa
* Beskrivningar av ett stort antal relevanta aktörer (organsiationer, personer etc.) och lösa eller hårda relationer.
* Lagom detaljerade beskrivningar av ett antal platser (städer, byar, "äventyrsplatser") och bra stöd för att skapa nya som är i linje med världen.
* Regler för handel, sjöslag, gruvdrift, länsskötsel och/eller allt annat man kan tänaks vilja ha.

Jag skulle kunna spela det spelet för alltid.
Som jag försökte få fram så kan ett spel utvecklas på ett annat sätt än bara att någon (spelmakare som spelledare) utvecklar moduler. Det går att utveckla ett spel i spelgruppen. Vilka premisser som skapar detta beror på spelgrupp. Jag skulle antagligen inte gå igång på det ovan då en del saker inte är viktiga för mig.

Men visst, bredd är en faktor som antagligen bör stå på egna ben.

/Han som inte tänkte på det, då han inte är intresserad av sådant
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att världen möjliggör ett mycket stort,gärna typ oändligt, antal olika stämningar, konflikter och situationer. Det gör inte spel som är skräddarsydda för en mycket specifik spelstil, ett mycket specifikt tema eller en mycket nischad setting.

Så, jag antar att 'komplett värld med många möjligheter' är den definition som ligger närmast till hands.

- Ymir, antar
 
Top