Arvid A. C. said:Ifall du är beredd att improvisera och har verktygen för det så kommer det fungera, ingen tvekan om det.
Just det som är mitt problem; jag vet inte hur mycket av det jag i vanliga fall gillar i rollspel jag är beredd att släppa =)
Arvid A. C. said:[*]Det behöver egentligen inte vara snabbt för att vara intressant. Det behöver bara vara innehållsrikt.
Improvisationens stora förtjänst är att eftersom det inte finns en plan att följa så kommer spelarna alltid göra det de är intresserade av, de kommer alltid att vara i det de är intresserade av. Det är inget man behöver spendera tid med att ladda upp inför eller leta efter i spelet, för med rätt verktyg går man direkt till det. Detta kan innebära att även en dialog eller enkelt konstaterande, scener som går i ett lugnt tempo eller får blomma ut över tid, kan fånga åskådarna även dem.
Så länge det finns en rörelse så behöver den inte vara snabb för att vara behaglig.
Kräver dock ett mer förtätat sätt att spela än jag är van vid eller, för att vara krass, helt bekväm i (ännu?). Just innehållsrikedom... Jag vet inte, det känns lite främmande sådär.
Arvid A. C. said:[*]Du gör lite distinktioner här. Jag själv har nog slutat att tro på indie-trad och inlevelse i roll eller berättelse, egentligen. Vad är trad, egentligen? Vad är inte trad? Är trad helt definerat av att det är traditionellt? Då är det ju ingen mening att ens diskutera det, utvecklar man det så är det ju inte trad längre.
Så, vad får man inte ändra på, för då slutar det vara trad?
Jag tror inte att det finns något sådant. Det handlar bara om vilka delar av rollspel man är intresserad av, och kanske viljan att pröva nya saker.
Å andra sidan är det som att säga "det finns nog egentligen inget som heter socialism; hur vet man var den börjar, och stalinismen eller anarkismen börjar? Det handlar nog bara om vad man vill". Trad, liksom indie etc, är bekväma paket av förväntningar. Och på samma sätt som vi får så lov att acceptera att vi vet vad "rollspel" är, som skilt från brädspel och ren impro även om vi inte kan peka på den exakta gränsen. "Trad" är för mig ett förhållningssätt och en hoper förväntningar; ska jag spela "trad" förväntar jag mig att få styra min karaktär men inte så mycket annat, jag förväntar mig en spelledare som fixar äventyr och kampanjer, och jag förväntar mig nog ett regelsystem som främst pysslar med att försöka vara trovärdigt inom spelvärldens ramar. det kanske inte alltid stämmer till 100%, men det låter mig justera mig mentalt och känna mig beredd och redo för vad som komma skall.
Arvid A. C. said:[*]På samma sätt, min spelstil är väldigt driven, men jag skulle inte beskriva den som inlevelse i berättelsen. Jag utgår från min inlevelse i min karaktär, eller kanske båda! Skillnaden mot hur det var förr är att i spelgruppen så har vi en attityd av att utforska (med) karaktären istället för att försvara den, och vi skapar situationer där vårt utforskande driver spel. Det är väl en annan inställning till sin roll (i impron sa de åt oss att låna ut oss själva till våra roller, och samtidigt bejaka) men det är absolut en inlevelse i karaktären.
[/list]
Visst absolut finns det tekniker för att improvisera. Det är en förutsättning. Det blir ingen improvisation om man inte är trygg och införstådd i sina verktyg. Lästips:
- DeBracys lista är suverän. Alla punkter där är viktiga.
-
Jag har funderat en hel del på det där med att "utforska karaktären", den inlevelsen i karaktären som betyder att man "ser vart den tar vägen" snarare än agerar genom den på tradspelsvis. Jag har inget namn för det än, men jag tycker nog att det är olika sorters rollpersonsinlevelse och att det finns ett värde i att ha olika ord för dem egentligen. Och du vet mycket väl vilken jag menade =)