Nekromanti Rollspel med resurshantering?

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Spelleder lite sci-fi åt min grupp.
Önskar nu tips av er på bra rollspel, gärna scifi men inte nödvändigt, som erbjuder ett gärna ganska omfattande system för resurshantering.
Jag behöver inspiration och vill låta mina spelare kunna bygga och skapa, allt från på gruppnivå och utrusta/bygga ut sitt rymdskepp, träna soldater till att hantera hela kolonier.

Så tipsa mig gärna så jag har något att läsa och kan inspireras av!
Tack på förhand!

Även andra spännande system som t.ex. Svavelvinters skuggspel är intressant!

Jag skulle vilja liksom erbjuda möjligheten för spelarna att genom att hantera större delar av sin fraktion, kunna "zooma in" på sina karaktär och spela äventyr likt avsnitt ur en tv-serie.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
På det gamla forumet så skrev jag ett frö till en setting där man spelade diverse halvhögdjur i ett galaktiskt imperium.

Då kom jag fram till att jag, om jag faktiskt skrev spelet, skulle använda Cortex Plus Drama, tillsammans med tillägget Kingdoms från Cortex Plus Hacker's Guide.

Genom Cortex Plus Drama får man rollpersoner som har relationer till varandra och omgivningen, och som man sedan använder för att skapa äventyr. Cortex Plus ger dessutom möjlighet att skapa Resurser som spelvärden, vilket i teorin skulle kunna omfatta kolonier, rymdskepp och arméer.

Kingdoms-tillägget gör ungefär samma sak med relationer, men hanterar kungariken eller motsvarande istället för rollpersoner. Jag tänkte mig att det då skulle användas för adelshus i det galaktiska imperiet, och de här adelshusen kan sedan i sin tur användas för något liknande Svavelvinters skuggspel, eller som "rollpersoner" rakt av.

För att bygga det här skulle man behöva en Cortex Plus Hacker's Guide och inte så mycket mer, även om det nu utgångna Smallville RPG (Cortex Plus Drama-systemet används i det) dessutom innehåller en klase tips om hur man gör om relationskartan till äventyr som efterliknar tv-serie-avsnitt.

Jag skulle länka till inlägget på gamla forumet om det inte vore vilse i flytten. Peta på mig när det kommer upp så länkar jag gärna.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Om man redan sitter på den är ju "Riddaren" till Eon ett praktexempel på avancerat basbyggande och resurshantering. Annars tror jag väl att Leviathan ska ha något liknande också?
Johan Eriksson said:
Även om det likt "Riddaren" inte är fantasy så finns ju HarnManor (dock tror jag det främst klumpar ihop det i pengar/silver, men var ett tag sen jag läste den modulen).
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
GURPS Spaceships har en del resurs hantering så som delta-v och rymdhandel som funkar trevligt och är hyffsat simpelt, det går att bolta på ganska många andra regelsystem utöver GURPS egna som ju inte i grund direkt är top notch.

/Luna Lovegood
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Torchbearer bryr sig ganska mycket om resurshantering, har jag förstått (har bara bläddrat lite och snackar med andra om det). Fast, där handlar det mer om hur länge en fackla brinner ...

Mutant: År Noll handlar mycket om att bygga upp en bosättning. Men, det är inte släppt än ...

Det finns dock många spel som behandlar styrandet av ett rike. Pathfinders Kingmaker-kampanj, Pendragon, A Song of Ice and Fire.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Låter som om Burning Empire är ditt spel- finns regler för allt från att bygga fabriker, leda fältslag till att uppfinna och bygga egna vapen. Väldigt kul spel (om man kastar ut meta-reglerna och spelar det som ett vanligt rollspel...)

Edit: Mitt första inlägg på nya formuet, yeah!!!
 
Top