Rollspel med regler för andra världar och dimensioner?

Christoffer

It's all pig.
Så gammel d&d har ju ofta snackat om mythic underworld/otherworld länge och det är ju allt som oftast bara just att saker är mer eller mindre weird i underjorden, det är inte som ovan jord, endel av verkligheten är satt ur spel. Endel av min prepp för Ars Magica rörde just Ars Magicas take på hur magi och tro influerar geografin och påverarkar magi och rörelser, i böckerna för andra utgåvan om Mythic places finns regler för att skapa sådana platser och hur de påverkar karaktärer och varelser där runt om osv. Men detta är ju också en rätt vanlig sak i fantasylitteraturen, att finna sig på en annan plats som inte är endel av vår värld, och hur man tar sig dit/därifrån/hur den påverkar en när man är där blir något som inte är helt lätt. Så, vad finns det för rollspel som har regler för sådant här? Jag tänker nu både på spel med fasta sådana världar som vi kan ta oss till och från, antar det borde finnas ett arcadia i varenda älv-rollspel tex, men kanske primärt på spel där vad detta är för plats inte är definierad utan vi har regler för att skapa dem och hur de påverkar oss. Sorcerer är ett utmärkt exempel där Sorcerer & Sword har regler för detta och såklart kopplar det till humanity. Men vad finns det för andra spel?

Jag vet att det finns ett helt supplement till Numenéra med parallella världar och minst sagt udda universum/dimensioner som heter "into the outside" flera av dessa är riktigt märkliga. Till exempel en dimension där man är levande ljud. Här vet jag att det finns regler specifikt för hur man spelar kring detta

Back