Nekromanti Rollspel med NLP-verktyg

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Jag gick en grundkurs i NLP (Neurolingvistisk programmering) för några år sedan kopplat till coachande ledarskap och har funderat på om dessa verktyg på något sätt kan förbättra inlevelsen i rollspelssammanhang.

En typisk NLP-övning handlar t.ex. om att föreställa sig en jobbig vardagssituation och genom att prova olika perspektiv (att se bilden framför sig i första person eller att backa ur bilden i tredjeperson så ökar eller minskar man känslan av situationen).

Jag tänker att man skulle prova något liknande i spelsammanhang. Under spelmöte så skulle man isåfall pause:a berättelsen och ställa frågor kring spelbordet som hur varje spelare ser sin rollperson (i första eller tredje person), i färg eller svartvitt, vilken känsla rollpersonen/spelaren har och om den förstärks eller tvärtom av att justera den inre bilden.

Någon som haft liknande idéer?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
I My Daughter, The Queen of France så repeterar Shakespear scener för att kunna analysera var någonstans det gick fel mellan han och hans dotter. Skådespelare får spela ut scenerna och från början börjar det väldigt restriktivt och sedan lägger Shakespear på fler och fler saker, som tal, omgivning och känslor, medan skådespelarna spelar om samma scener igen.

Äsch, nu när jag läste spelet igen så vill jag spela det. Det är fortfarande högt upp på min "spel jag måste testa"-lista.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Intressant, tack för tipset.

Tänker att man säkert kan ställa mer frågor till spelarna hur deras rollpersoner känner inför och efter slutstriden. Hur känns det när antagonisten är besegrad? Är det på liknande sätt även möjligt att skruva på obehaget i ett skräckrollspel. Känner man som spelare större obehag genom att försöka se scenen ur rollpersonens ögon till skillnad från att se det som i tredje person.

Jag lägger en egen tråd för följdfrågan...
 
Top