Nekromanti Rollspel med dinosaurier?

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Tittade lite på Jurassic Park här om dagen och tanken slog mig att det kanske skulle gå att göra ett rollspel på temat? Alltså, en spelvärld där den moderna människan lever i mindre bosättningar (kanske mindre städer?), omgiven av förhistorisk djungel med köttätande jätte ödlor, enorma insekter, häftiga växter. Allt sånt där man tyckte var coolt när man var 10 år :gremwink:

Jag vet inte.. låter det som ett intressant koncept för ett rollspel, och vad tycker ni skulle passa eller vara coolt i ett sådant rollspel? Finns det något rollspel redan som utspelar sig i en sån här miljö? Vad för slags äventyr skulle vara coola?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,826
Jag älskar Dinosaurier så det här låter episkt!

Borde ju finnas nåt spel redan kan man ju tycka.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,016
Location
Ludvika
1) Jag tycker att det är en skitcool idé. Så cool att jag sedan ett antal veckor funderat över hur jag ska stoppa in dinosaurier i Mutanter och Manicker (dock inte som huvudtema). Dinosaurier ÄR coolt, och de borde göras fler rollspel om och med dem!

2) Serien Terra Nova kan kanske ge lite ytterligare inspiration då det handlar just om människor som lever i en mindre bosättning omgiven av förhistorisk djungel med köttätande jätteödlor. Gick bara en säsong tyvärr, och effekterna är inte jättebra, men jag tyckte den var mycket charmig!

3) Jag tror att äventyren bör fokusera på bosättningens problem med dinosarierna mer som bakgrund och hinder.
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Intressant. Så det fanns faktikst ett rollspel åtminstonde om temat. Föga förvånande faktikst, jag hade förväntat mig minst 2-3 stycken om man tittar på den internationella marknaden. På den svenska är det dock rätt tomt antar jag?

Ja dinosaurier är coolt. Och jag tror också att dem passar bäst som bakgrunds hinder. En T-rex i varje äventyr gör det ju inte så spännande. Vrål i djungeln och stora fotspår är mycket mer skrämmande. Visserligen kan jag tänka mig att dinosaurier har revir såsom många andra djur så att dinosaurier i sig kanske inte är ovanligt men dem riktigt saftiga bestarna träffar man inte på så ofta... Ett möte med en T-rex eller Spinosaurus borde väll liknas med att bege sig in i en svalvelluktande svedd grotta för att träffa en drake i ett vanligt fantasy spel.

Om äventyren ska handla om själva bosättningen krävs dock nån lite med strukturerad sådan för att det ska bli intressant tror jag. Större invånadantal gör det lättare för kriminallitet, konspiration och dolda agendor att slå rot. Givetvis skulle uppdrag kunna handla mycket om mer kollonins överlevnad också.
Kanske man tappat kontakten med en utpost där man bedriver gruvdrift - givetvis viktig för kolonin. Eller så kanske man behöver resa mellan olika koloner av en eller flera anledningar - givetvis farligt.

Jag kan tänka mig faktikst, att det borde finnas flera kolonier i en sån här spelvärld. Där vissa har det rätt bra ställt med höga staket och hög militär närvaro medans andra har det lite tjärvare... kanske till och med så att nån bosättning är stor nog för att kallas för en stad? Jag vet inte riktigt, hotet måste ju finnas där för att det ska bli spännande dock.

Terra Nova känner jag till. Sett några DVD:er när jag varit och hyrt film med flickvännen.Men det finnas bara en säsong alltså? Trodde det fanns mer bara att vi var sega med att få hit dem. Aja, Jag ska spana in det inom en snar framtid. Tack för tippset.

Vad för typ av story borde man ha för att mixa den moderna människan med dinosaurier förresten? Det lär ju bli cheesy hur som helst, men till skillnad från Jurassic Park är det ju lite tuffare om det inte bara är en liten Ö det handlar om.

[EDIT; jag stavar som en kråka. Ursäkta mig]
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Det ett svensk-utvecklat projekt, dock på engelska, under titeln DINOBLAST. Inte riktigt vad du är ute efter tror jag, det är nog för mycket pulp och action. Men kan vara värt att kolla in, så du vet vad du inte vill ha =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Det finns ju Dinosaur Planet: Broncosaurus Rex som handlar om sydstats soldater som åker ut i rymden och hittar en planet med dinosaurier.

Det suger men det finns :gremtongue:
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Ja nu poppar det upp lite fler rollspel. Tänkte väll att nån borde gjort något. Fast jag tycker inget helt passar in på min vision. Såg att nått av spelen hade en post apokalyptisk approach.. det är lite cheesy (men det blir det nog oavsett), men jag gillar det lite ändå. Känns ändå troligare än en ny planet eller nån slags dimentional/time slip.

Flera av spelen verkade se på dinosaurier som något man fångar in och använder sig av dock. Det är inte riktigt min vision - även om jag kan tänka mig att man kanske använder sig av växtätande mindre ödlor som nån slags nyttodjur ser jag verkligen inte användningen för en T-Rex med pansar rustning och kanoner. Hehe.. det var en intressant läsning dock. Jag känner mer och mer för att göra något med detta men jag behöver nog sortera och tänka på detta ett bra tag för just nu vet jag inte riktigt vad jag vill ha.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,644
Location
Rissne
Rifts har dinosaurier.

...huruvida de har cyberimplantat minns jag inte, men jag blir oerhört förvånad om inte vampyrcyborger rider på dem.
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Dino rider.. hehe.. det hade jag glömt bort. Om du seriöst vill spela något i den settingen tycker jag tidigare nämnda rollspele Dino Blast låter som det lutar åt det håller? :gremwink:
 
Top