Nekromanti Rollspel med brottsundersökningar och rättegångar

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Någon som har tips på rollspel som har fokus på brottsutredningar i samma stil som t.ex. Perry Mason, Murder she wrote, Primal Fear och The killing of a mockingbird?

Är ute efter dels den undersökande brottsutredningen men även mekanik kring rättegångar. Det betyder också att fokus ligger på relativt jordnära detektivhistoria, inte Cthulhu, Fantasy eller superhjältar.

Har kanske nämnt det tidigare, men är fortfarande väldigt förvånad över att en så otroligt uppskattad genre inom böcker, datorspel, film och tv är närmast obefintlig inom rollspel. Kan någon se en anledning till varför? Borde inte ett Rollspel med utgångspunkt i detta kunna öppna dörren till en större publik som flitigt konsumerar övriga medier inom brottsundersökning och rättegångar?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Kanske något av Gumshoe-spelen kan vara intressanta då? Det enda jag kan på rak arm är ju Trail of Cthulhu, men det finns andra spel med samma regelmotor, och den är ju byggd just för detektivliknande spel. Fokus på att tolka ledtrådarna och sätta dem i ett sammanhang, snarare än att hitta dem.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag har letat efter ett sådant spel men inte hittat något bra. Är inte så förtjust i Gumshoe själv. Hade gärna velat ha någonstans förhörs mekanik, efter som ett där en sån stor del i detektiv arbete.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Guran89;n275240 said:
Kanske något av Gumshoe-spelen kan vara intressanta då? Det enda jag kan på rak arm är ju Trail of Cthulhu, men det finns andra spel med samma regelmotor, och den är ju byggd just för detektivliknande spel. Fokus på att tolka ledtrådarna och sätta dem i ett sammanhang, snarare än att hitta dem.
Visst skulle ToC funka som mekanik för undersökningar, men jag tänker mer på ett färdigt spel där man inte lånar mekaniker från andra spel. Vet inte om Gumshoe har ett färdigt spel för detta?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Rotsystem är visserligen cyberpunk, men jag tror att mekanikerna på SL-sidan och på spelarsidan för att skapa och spela just den sortens äventyr borde funka även i andra miljöer. Det är inte så mycket poäng-och-tärningsslagsmekanik, men däremot konkreta arbetssätt som SL kan använda för att skapa ett mordmysterium med tidslinjer och ledtrådar, tips på hur man genomför förhör och på hur man motstår förhör, etc.

Jag är själv rätt oförtjust i just mekaniska lösningar, men gillar genren väldigt mycket.

Tyvärr betyder ju det att det inte är ett helt färdigt spel heller, utan att det behöver moddas för nya miljöer.... Men nån gång har jag ju tänkt att jag ska försöka göra om alla Agatha Christie-romanerna till spelbara äventyr, och då lär jag ju bygga systemet på samma motor som Rotsystem har...
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Henke;n275244 said:
Visst skulle ToC funka som mekanik för undersökningar, men jag tänker mer på ett färdigt spel där man inte lånar mekaniker från andra spel. Vet inte om Gumshoe har ett färdigt spel för detta?
Hm. Jag hittar bara Gumshoe-spel med settings som innehåller någon typ av fantastik. Inget rent detektivmässigt, tyvärr. https://en.wikipedia.org/wiki/Gumshoe_System#Products
Kanske Cthulhu Confidential och bara plocka bort det Lovecraftianska?
 

LordMarlowe

Veteran
Joined
15 May 2013
Messages
100
Location
Göteborg
Enklast om du vill ha något rent polisaktigt är att titta på Mutant City Blues och plocka bort superkrafterna!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
krank;n275245 said:
Rotsystem är visserligen cyberpunk, men jag tror att mekanikerna på SL-sidan och på spelarsidan för att skapa och spela just den sortens äventyr borde funka även i andra miljöer. Det är inte så mycket poäng-och-tärningsslagsmekanik, men däremot konkreta arbetssätt som SL kan använda för att skapa ett mordmysterium med tidslinjer och ledtrådar, tips på hur man genomför förhör och på hur man motstår förhör, etc.

Jag är själv rätt oförtjust i just mekaniska lösningar, men gillar genren väldigt mycket.

Tyvärr betyder ju det att det inte är ett helt färdigt spel heller, utan att det behöver moddas för nya miljöer.... Men nån gång har jag ju tänkt att jag ska försöka göra om alla Agatha Christie-romanerna till spelbara äventyr, och då lär jag ju bygga systemet på samma motor som Rotsystem har...
Det där spelet skulle kunna bli en framtida storsäljare! Det är nog egentligen inte så mycket detaljerad mekanik jag är ute efter utan mer precis som du skriver, hur man sätter ihop en bra mordhistoria. Gärna i både nutid och tidigare epoker.

Med andra ord så är det kanske snarare äventyr som framhäver en bra mordhistoria som jag är ute efter, men gärna att det utspelar sig i vår värld (inte cyberpunk, fantasy, skräck). Återigen som du skriver. Med utgångspunkt i Agatha Christie, John Dickson Carr och Edgar Allan Poe men gärna även mer nutida författare som P.D. James (Svarta Tornet m.fl), Caroline Graham (Morden i Midsummer, Barnaby etc)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Guran89;n275246 said:
Hm. Jag hittar bara Gumshoe-spel med settings som innehåller någon typ av fantastik. Inget rent detektivmässigt, tyvärr. https://en.wikipedia.org/wiki/Gumshoe_System#Products
Kanske Cthulhu Confidential och bara plocka bort det Lovecraftianska?
Du har definitivt en poäng här som jag själv tänkt en del på. De allra flesta Cthulhu-äventyr skulle enkelt gå att göra till ett vanligt mordmysterium genom att bara dölja det mest övernaturliga och låta varje monster egentligen vara en "vanlig" människa. Det intressanta här är för mig att balansera mellan naturligt och övernaturligt när seriemördaren svamlar om sina röster i huvudet osv. När galenskaperna fogar samman skräck och verklighet...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
De olika Cthulhu-spelen tycker jag är klart bäst på att skapa bra mysterier. Överlag skulle jag låna mekaniker eller rena scenarion från dem. Analoga miljöer underlättar i mina ögon men det diskuterades ju en del i en av Chock-trådarna.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,306
Sedan en tid tillbaka har jag skrivit på just ett sådant här spel, arbetsnamn Nordic Noir.
Ska simulera typisk skandinavisk kriminalfilm. Man kämpar med att lösa fall och att få styr på sitt kaotiska privatliv. För det mesta regnar det. Ni fattar
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Trail of Cthulhu har allt du behöver när det gäller brottsutredningar. Men håller relativt tunt när det kommer till rättegångar. Kan inte komma på något system som gör det bättre dock. Möjligen Red Markets förhandlings-system.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Henke;n275231 said:
Har kanske nämnt det tidigare, men är fortfarande väldigt förvånad över att en så otroligt uppskattad genre inom böcker, datorspel, film och tv är närmast obefintlig inom rollspel.
Jag är inte så förvånad. Att lösa brott finns det ju många rollspel för, men rättegångar är komplicerade, väldigt komplicerade till och med. Och till skillnad från utredningsäventyr, där man kan typ "wing it" och ändå få det att verka någorlunda realistiskt, så är barriären för att ens inlevelse ska knäckas mycket tunnare i ett domstolsscenario.

Jag skulle känna mig nervös som fan om någon sa till mig att rollspela en försvarsadvokat i en faktiskt domstol, och jag följde ändå slaviskt Ally Mcbeal i min ungdom.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Mundo;n275656 said:
Jag är inte så förvånad. Att lösa brott finns det ju många rollspel för, men rättegångar är komplicerade, väldigt komplicerade till och med. Och till skillnad från utredningsäventyr, där man kan typ "wing it" och ändå få det att verka någorlunda realistiskt, så är barriären för att ens inlevelse ska knäckas mycket tunnare i ett domstolsscenario.

Jag skulle känna mig nervös som fan om någon sa till mig att rollspela en försvarsadvokat i en faktiskt domstol, och jag följde ändå slaviskt Ally Mcbeal i min ungdom.
Fast även spel som går ut på att lösa brott utan Cthulhu, Cyberpunk eller Fantasy tycker jag är svåra att hitta.

Själva mekaniken för rättegång rent mekaniskt borde ju inte vara några problem? RP får ett varierande antal bonuspoäng t.ex. för varje bevisföremål, varje konstaterat motiv och varje vittne man lyckas använda sig av + att det behöver finnas ett slumpmoment.
Exempel: Mordvapnet med fingeravtryck från den misstänkte ger 3 poäng, Vittne som ger den misstänkte ett alibi ger -4 poäng. Det konstaterade motivet att den misstänkte skulle få ärva offret ger 1 poäng. Summan blir alltså 1 poäng dit det adderas 1T4 slump. Ett lågt resultat ger ett frikännande och ett högt fällande.

Själva rollspelandet behöver nog guide:as utifrån en mall för ungefär hur en rättegång fortskrider där man även definierar spelarnas roller (Som minst behöver väl SL spela vittnen och en spelare vara advokat, men det borde gå att utöka med domare, försvarsadvokat och roterande spelare för vittnen). Genomförandet skulle även kunna summeras kort utifrån vilka bevis som förs fram om man inte vill agera ut scenen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Henke;n275667 said:
Fast även spel som går ut på att lösa brott utan Cthulhu, Cyberpunk eller Fantasy tycker jag är svåra att hitta.
Det gäller väl inte bara brottslösande? Rollspel i allmänhet tenderar att innehålla element av fantastik. Dels av tradition, misstänker jag, men också för att många av utövarna/spelskaparna inte upplever att fantastiken tar bort något från upplevelsen - som bäst tillför den något, som sämst är den neutral. Om man ändå ska göra ett mysterielösarrollspel (eller ett actionrollspel) i nutid - varför inte ha med lite near-future-scifi-tech, eller lite magi, eller ockultism, eller monster...

Ett av få exempel jag kan komma på är väl typ Western, och även där känner jag att det inte mått dåligt av lite fantastik-element... =) (Med förbehåll för att jag inte läst Western, bara läst om det)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
krank;n275672 said:
Ett av få exempel jag kan komma på är väl typ Western, och även där känner jag att det inte mått dåligt av lite fantastik-element... =)
Sedan v3 är Det Övernaturliga ett officiellt inslag i Western :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Henke;n275667 said:
Fast även spel som går ut på att lösa brott utan Cthulhu, Cyberpunk eller Fantasy tycker jag är svåra att hitta.
Både ja och nej. Det är otroligt lätt att ignorera de få övernaturliga delar som brukar beskrivas i flera historiska rollspel, tex. Western och Viking (mest välkänt för svenskar, kanntro). Men sådana som är helt utan övernaturligheter eller annat knasigt saknas nog. Jag kan i alla fall inte komma på ett enda i ärlighetens namn. Varför finns inget i stil med I Rosens Namn, till exempel? Eller som bara handlar om historia utan tillägg?

Det är lite synd säger jag som tycker att det nordiska trettonhundratalet borde funka fenomenalt som en underbar äventyrsplats helt utan övernaturligheter. När Albrecht av Mecklenburg stred mot Margareta och i spelet om hur Kalmarunionen bildades behövs liksom inga enhörningar eller Gandalf-hattar. Det räcker bra med allt det drama som hände på riktigt som backdrop. Och det finns tonvis med äventyrsuppslag hela århundradet igenom.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Henke;n275231 said:
Någon som har tips på rollspel som har fokus på brottsutredningar i samma stil som t.ex. Perry Mason, Murder she wrote, Primal Fear och The killing of a mockingbird?

Är ute efter dels den undersökande brottsutredningen men även mekanik kring rättegångar.
Mer ett samberättande partyspel, och inte ett rollspel, men The Murder of Mr. Crow spelar ut slutscenen i ett Sherlock Holmes-scenario, där detektiven samlat alla i ett rum och sedan avslöjar vem mördaren är.
Har fantasik-element, men fan-spelet Woodperry Murder visar hur lätt det är att bara lägga det i en annan miljö - i detta fall efterkrigstiden. Det finns även en pod-cast där de diskuterar spelet och vissa tyckte det var bättre än storspel A Penny for your Thoughts och Fiasco. Spelet tar dock bara en timme att spela.

Spelet är byggt utifrån fisktanks-modellen som är perfekt för att skapa mysterier.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Faktiskt två intressanta diskussioner här

1) Att det finns få renodlat historiska spel tror jag beror på att dessa "lider av" att många upplever ett implicit krav på historisk korrekthet. Det kravet är egentligen bara en chimär men jag känner personligen av det. Och inte bara historiska skeenden utan kläder, språkbruk, vapen o.s.v. Det är väl historikern i mig men jag har svårt att frigöra mig från sådana tankar. Och om jag inte ska bry mig om det historiskt korrekta och slänga in lite vad som kan ju lika gärna spela ett fantasyspel. Denna tröskeln gör också att de spel som finns blir mindre populära. (Men visst kom det ett nytt nu om Göteborg på 1600-talet som jag tyckte lät lovande?)

2) Rättegångar är precis som alla komplexa sociala situationer svåra att göra riktigt intressanta i rollspel. SL måste bolla alltför många olika agendor och rörliga faktorer för att avgöra utgången, viktiga situationer uppstår som inte innehåller spelare etc. Det samma gäller exempelvis spel som rör underrättelseverksamhet eller hovintriger. Allt där "motståndarna" är lika aktiva och dynamiska som spelarna blir knepigt. Detta går att göra bra men kräver mycket bookeeping av SL (Det går att lösa på andra vis men då tappar man ofta den osäkerhet som är genrens kärna). Sedan kan man hitta olika mekaniker för att hantera exempelvis en rättegång (som Henke skriver). Western har alltid haft system för det, Warhammer 2nd likaså. Speciellt om rättegångar är ett återkommande inslag där utfallet är viktigt (skurk A sitter i fängelse/kom undan) kan det vara vettigt att göra på det viset.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
krank;n275672 said:
Det gäller väl inte bara brottslösande? Rollspel i allmänhet tenderar att innehålla element av fantastik. Dels av tradition, misstänker jag, men också för att många av utövarna/spelskaparna inte upplever att fantastiken tar bort något från upplevelsen - som bäst tillför den något, som sämst är den neutral. Om man ändå ska göra ett mysterielösarrollspel (eller ett actionrollspel) i nutid - varför inte ha med lite near-future-scifi-tech, eller lite magi, eller ockultism, eller monster...

Ett av få exempel jag kan komma på är väl typ Western, och även där känner jag att det inte mått dåligt av lite fantastik-element... =) (Med förbehåll för att jag inte läst Western, bara läst om det)
Det handlar nog om att jag gärna vill renodla och att jag inte vill ha storyn för plottrig. För mig skulle det bara bli tramsigt om karaktärerna i Game of Thrones försökte lösa "Miss Marple"-gåtor eller om Buck Rogers extraknäckte som CSI :)
 
Top