Nekromanti Rollspel med bra basbyggande?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
En av de delar jag blivit mest förtjust i i Mutant År Noll är byggandet av Arken, basen för spelarnas utforskande av Zonen runtomkring. Den kan förbättras och förändras genom diverse projekt (som kräver olika resurser), och det är inte svårt att hitta inspiration för drama i Arken när olika fraktioner vill ha kontroll över olika delar av det som byggs. Det är lite samma procedur i Svärdets Sång, men jag har inte läst in mig alls lika mycket på det än.

Jag funderar på vad det finns för fler spel som har samma fokus på att bygga en bas eller ett "hem" för rollpersonerna. Något SF-lir som bygger rymdskepp? Något Cthulhu-spel där man förbättrar sin herrklubb med nya skinnfåtöljer? Jag är intresserad av allt, bara det innehåller basbyggande, då jag vill ha inspiration för att snickra ihop ett eget system för det hela till ett hemmabygge. Alla tips är välkomna!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag satt och letade efter det här strax efter att Mutant: År noll blivit släppt då jag också blev taggad på idén, men jag hittade inte särskilt mycket.

Leviathan, ett svenskt rollspel, har en ganska så väl utvecklad bas-byggnadsmekanik (tänk low sci-fi).

World of Darkness, speciellt Changeling-böckerna, rör vid ämnet lite grann, först och främst i formen av Merits där du kan uppgradera ditt hem ute i Arcadia.

A song of Ice and Fire-rollspelet låter dig bygga upp dina län som du styr när du spelar medlemmarna i en adelsfamilj. Detta inkluderar såklart din borg.

I Eon 3-boken Riddaren så kan du också skapa ett väldigt detaljerat län, men fortifikationer, honungsproduktion och allt annat möjligt.

Conspiracy X låter dig bygga en hembas för dina agenter.

-----------------------------------------------------------------------

Finns säkert en hel del andra fantasy settings/moduler där man kan bygga upp sitt gille/län/magikertorn, etc.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Redmarkets har awesome grejer med detta där man bygger samhället man utgår från.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Blades in the Dark verkar innehålla en hel del basbyggande. Finns/kommer diverse sci fi-moddar av det spelet som jag skulle gissa på innehåller liknande saker. Jag vet att man har ett rymdskepp i deras Star Wars-hack exempelvis.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ars Magica har väl det här tänket? Det var åratals sedan jag spelade det och har inte kvar böckerna, men jag har för mig att man både byggde sin bas och utökade området som man äventyrar i.

Jag tycker också det här är en alldelse förträfflig grej. Det ger spelarna möjlighet att påverka världen och känna sig delaktiga, det ger känslan av att bygga och skapa, det ger krokar till äventyr och konflikter. Ja, det är en riktigt cool grej i rollspel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
I Coriolis är rollpersonerna samlad kring ett rymdskepp som gruppen får bygga ihop. Jag har inte testat skeppsbygget i skarpt läge men det verkar bra.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Forbidden Lands (Svärdets Sång på svensk) har ju ett helt kapitel om basbyggande och en massa slumptabeller för saker som kan hända i/runtom spelarnas fäste. Finns regler för NPC-inboende och lite sådant också.

Tyvärr inte släppt riktigt än dock.
EDIT: Haha, min hjärna hoppade över hela meningen i OPs post där han nämner Svärdets Sång. Hoppsan! :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Hej och hå! Här hade det bara vällt in svar!

Mundo;n285835 said:
A song of Ice and Fire-rollspelet låter dig bygga upp dina län som du styr när du spelar medlemmarna i en adelsfamilj. Detta inkluderar såklart din borg.

I Eon 3-boken Riddaren så kan du också skapa ett väldigt detaljerat län, men fortifikationer, honungsproduktion och allt annat möjligt.
Riddaren är en av typ två Eon-böcker jag inte har. :/

Är AsoIaF-spelet bra i övrigt? Det känns dumt att inhandla hela spelet om det bara är den delen som är köpvärd.

God45;n285838 said:
Redmarkets har awesome grejer med detta där man bygger samhället man utgår från.
Hm... Får man det man behöver för att få en bra bild av systemet av Quickstart Guide?

Rymdhamster;n285839 said:
Blades in the Dark verkar innehålla en hel del basbyggande. Finns/kommer diverse sci fi-moddar av det spelet som jag skulle gissa på innehåller liknande saker. Jag vet att man har ett rymdskepp i deras Star Wars-hack exempelvis.
Coolt! Var hittar man de moddarna? Blades har jag varit sugen på rätt länge nu, så nu känns det helt plötsligt som ett tvunget köp.

Nässe;n285840 said:
Ars Magica har väl det här tänket? Det var åratals sedan jag spelade det och har inte kvar böckerna, men jag har för mig att man både byggde sin bas och utökade området som man äventyrar i.
luddwig;n285852 said:
I Coriolis är rollpersonerna samlad kring ett rymdskepp som gruppen får bygga ihop. Jag har inte testat skeppsbygget i skarpt läge men det verkar bra.
Det här är ju spel jag redan äger. Ska gräva i hyllan när jag kommer hem. Jag har inget minne av basbygge från de två spelen när jag läste dem senast, men Ars Magica har jag å andra sidan inte rört på minst fem år.

Kraetyz;n285857 said:
Forbidden Lands (Svärdets Sång på svensk) har ju ett helt kapitel om basbyggande och en massa slumptabeller för saker som kan hända i/runtom spelarnas fäste. Finns regler för NPC-inboende och lite sådant också.

Tyvärr inte släppt riktigt än dock.
EDIT: Haha, min hjärna hoppade över hela meningen i OPs post där han nämner Svärdets Sång. Hoppsan! :)
:) Är det stor skillnad mot reglerna i År Noll? Jag bara förutsatte att de flöt ihop så jag inte behövde börja med SS (olycklig förkortning) innan jag hoppade på något annat.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Khan;n285858 said:
:) Är det stor skillnad mot reglerna i År Noll? Jag bara förutsatte att de flöt ihop så jag inte behövde börja med SS (olycklig förkortning) innan jag hoppade på något annat.
Jag har tyvärr inte spelat År Noll :( Man väljer en bas från en äventyrsplats, sedan finns det en massa "moduler" man kan bygga som låter en utföra specifika handlingar och skiet. Regler för vakter och andra NPCer, försvar mot attacker, underhåll, och lite annat. Jag minns inte allt, skummade mesr igenom det.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Ars Magica har regler för hur ”basen” skapas men själva utvecklandet när man spelar är inte uppstyrt.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Khan;n285858 said:
Är AsoIaF-spelet bra i övrigt? Det känns dumt att inhandla hela spelet om det bara är den delen som är köpvärd.
Tänkte också rekommendera ASOIAF-rollspelet.
Jag gillade skapandet av karaktärer och "baser" (i spelet från Green Ronin), men jag är också ett rätt stort fan av böckerna och tv-serien... Blev lite meckigt att spela i min mening, men så körde vi bara ett väldigt kort provscenario när jag testade det för några år sen.

Fanns en quick start guide tidigare, men den verkar ha försvunnit från internetet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
MODERERING

Hej! Om DU planerar att skriva ett inlägg i den här tråden, ställ dig då följande fråga:

"Handlar det här inlägget om basbyggande?"

Om svaret är NEJ, skriv då inlägget i en annan tråd.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Kri;n285861 said:
Ars Magica har regler för hur ”basen” skapas men själva utvecklandet när man spelar är inte uppstyrt.
Jag skulle säga att i AM så är basens utveckling oftast skälet till att man är ute och äventyrar, medan i M0 så är basens utveckling något man gör vid sidan av äventyrandet. Själva äventyrandet i M0 handlar oftare om att avvärja hot mot basen eller att uppnå personliga mål. Och eftersom basutvecklingen i AM är baserad på äventyrande så beror även höjningar av relaterade värden på hur bra man lyckas med äventyrandet. Man kan t ex ha ett äventyr om att sluta ett förbund med några fairies i närheten för att få tillgång till en lämplig vis-källa,och lyckas man med det kanske man får en inkomst på 2 Herbam-vis per säsong som inte är vinter.

Om man expanderar frågan i originalposten något till att gälla organisationer i allmänhet (och inte bara en fysisk bas) så har jag för mig att Angel-rollspelet (alltså Buffy-spinoffen) hade regler för det - jag är dock lite osäker på i vilken grad utvecklande av organisationen/basen var ett moment i spelet eller om det mest var en bakgrundsfråga. Det jag kommer ihåg var i alla fall att man fick göra ett avvägande mellan oberoende och nytta, vilket även avspeglar tv-seriens utveckling från Angel Investigations på ett sunkigt kontor, till inflyttandet i ett f d hotell, till att de fick ta över LA-grenen av Wolfram & Hart i säsong 5.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Hans E Magnusson;n285950 said:
Hade inte Deds bok nått sånt också. Var länge sedan jag läste det.
Indeed länge sen! Om någon skulle undra var detta ett old-schooligt spel som jag gjorde hösten 2010 och släppte en beta till i jan 2011. Det hade ett enkelt system för baser. Detta byggde på att baserna hade värden i ett antal kategorier, och så kunde man göra/köpa saker med hjälp av dem. Baserna hade också något problem och någon gåta. Spelarna gjorde baserna och konstruerade äventyrsfrön som de sedan gav spelledaren, varpå denne sedan utvecklade detta till färdiga äventyr. Jag kasserade spelet då illustrationerna inte blev som jag hoppats, men flera av regel- och settingidéerna levde vidare i Whitehack, som kom två år senare. Jag gräver fortfarande upp idéer ur texten då och då. Det finns mycket som är kul, men som helhet skulle Deds bok också behövt göras lite längre. Jag skar texten för hårt, ser jag nu.

Hälsar

Christian
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Khan;n285858 said:
Coolt! Var hittar man de moddarna? Blades har jag varit sugen på rätt länge nu, så nu känns det helt plötsligt som ett tvunget köp.
Här är det som är tillgängliga just nu. resten är fortfarande under konstruktion.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Jag har spelat och spellett såväl Mutant år 0, Coriolis, Eon och nu Leviathan och det sistnämnda och Mutant är de spel där basen är grunden i spelet. I de övriga finns det med som en möjlig faktor men i Mutant och Leviathan är det en grundläggande del i spelet, grundstenen. Leviathan är mer dynamiskt för spelet medan Mutant skulle kunna spelas helt om basen och inget annat. Jag föredrar Leviathan av de båda alternativen.
 
Top