Nekromanti Rollspel med älvor?

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
  • älvor
  • magi
  • inte för mörk stämning
  • helst inte nutid eller framtid
  • nybörjarvänligt
  • in English please
  • under vatten (??? bizarrokrav)
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Earthdawn har ju Windlings som ju är lite "älviga" så att säga.

Magi -check, det är ju ett fantasy spel.

Inte för mörkt -nädå, här snackar vi episka krigare som slåss mot onda horrors/demoner så hur mörkt det ska vara kan man ju anpassa. DU kan nog spela rätt glättigt.

ej nutid eller framtid -check. Earthdawn utspelar sig för länge länge sedan, typ 8000 år eller så.. mellan två istider om jag inte missminner mig.

Nybörjarvänligt? hyfsat iallafall.

English -check. tror inte det finns något material utom visst fanmade som finns på någon obskyr hemsida någonstans på ett annat språk än engelska.

Men under vatten får hon nog ge avkall på--
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Castle Falkenstein är en liten favorit, om än hejdlöst out of print. Det är ångfantasy (korsa Sagan om Ringen med En världsomsegling under havet och Fången på Zenda, så har du det) och kan vara precis så mörkt eller matinéaktigt som man vill. Det är enkelt, funkar skitbra med nybörjare, har ett rätt intressant magisystem, älvor, dueller i gryningen, drakar, dvärgar (som är världens ballaste!), och spelkort.

Medan vi ändå talar out of print så kanske vi skulle rekommendera Decipher's Lord of the Rings medan vi ändå håller på. Hejjans opedagogiskt, men har man väl sammanställt hur det funkar så funkar det tokbra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Köp spelet Faery's Tale av Patrick Sweeney, Sandy Antunes, Christina Stiles och Robin Laws (Firefly games). Ett litet tajt nybörjarspel i en liten bok. Är EXAKT det du frågar efter... (kanske inte under vatten, men i alla fall).

Mer HÄR!

rävarna kanske tycker det är för enkelt och gulligt, men det kan du ju skita i. Det är bra.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Arfert said:
Köp spelet Faery's Tale av Patrick Sweeney, Sandy Antunes, Christina Stiles och Robin Laws (Firefly games).
Verkar som ett trevligt litet spel och eftersom det dessutom är billigt och lättillgängligt via nätet ska jag nog inhandla det. De gamla rävarna kan nog mycket riktigt sätta sig pa tvären.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Krille said:
Castle Falkenstein är en liten favorit, om än hejdlöst out of print.
Da kan jag glädja dig med detta:
Because you asked for it - THE FULL SIZED CASTLE FALKENSTEIN CORE RULEBOOK IS COMING BACK! The award-winning original Victorian fantasy rpg has been scheduled for republication in a pocket edition, but the swashbuckling alternate 19th century background, innovative playing-card based systems and new, simplified LARP rules just won't fit in one pocket. Instead we will be re-releasing the original book (soft-bound only) and publishing a new dedicated LARP book a little farther down the line. Look for the Castle Falkenstein core book in January, but as usual we will post the date the reprint begins and the shipping date on the web site when we know them.
Januari, det är ju idag! Fast det kanske är värt att vänta pa kortbaserade utgavan? Världens ballaste dvärgar maste ju bara ses :gremsmile:
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
mateyasu said:
Earthdawn har ju Windlings som ju är lite "älviga" så att säga.
Tärningssystemet verkar onödigt jobbigt, typ sla 1T8+1T6 etc. Detta fran Wikipedia fick mig dock att ga igang:
Magic in Earthdawn

Earthdawn's magic system is highly varied but the essential idea is that every player character (called Adepts) has some access to magic, used to perform abilities attained through their Disciplines.

One of the most innovative ideas in Earthdawn is how magical items work. At first, most magical items work exactly like a mundane item of the same type. As a character searches for information about the item's history, performs certain tasks relating to that history, and spends legend points (the Earthdawn equivalent of experience points) to activate the item, he unlocks some of the magic in the item. As the character learns more about the item and its history, he can unlock more and more power within the item.

Each magical item, therefore, is unique by virtue of its history and the scope of its powers. For example, one magical broadsword may have only 4 magical ranks and only increases the damage of the blade. On the other hand the legendary sword Purifier, has 10 magical ranks and grants its wielder numerous powers.
Verkar bade kul för spelarna och kan tänka mig ge bra hookar för kampanjer. Jag ska pa spelkonvent imorgon och Earthdawn borde finnas i butikssortimentet sa jag ska dit och bläddra!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Den där texten har funnits på hemsidan så länge att det säkert är januari 2002 de snackar om. Men en CF-bok på Ebay kostar inte så våldsamt mycket. Se upp med skicket, dock, eftersom bindningen är ökänt usel och lösa sidor är mer regel än undantag.
 
Top