Nekromanti Rollspel man spelar skurk i

Räknar vi spel där man kan spela skurk men inte måste, då tror jag de flesta system kan nämnas. Mina egna favoriter inom DnD-paradigmet, t ex, har spelbara genuint onda alignment, klasser och grupper.

In Nomine Satanis spelade man djävlar i.
 
Jag räknar med Exalted eftersom varje tilläggsbok för olika Exalted-typer är rätt nära ett eget spel -- skillnaden mellan Solars och Abyssal är ungefär som skillnaden mellan varulvar och vampyrer i World of Darkness, så även om de finns i samma värld kan man räkna dem som åtminstone delvis separata spel. Samma uppdelning finns inte D&D.
 
Re: Vad är "Cugels Saga"?

Cugel's Saga

I korthet, en komisk pikareskroman om en man med mycket få beundransvärda egenskaper annat än ett välsmort munläder som färdas över den bisarra döende jorden och omväxlande bedrar och blir bedragen av dess invånare.
 
Jag räknar med Exalted eftersom varje tilläggsbok för olika Exalted-typer är rätt nära ett eget spel -- skillnaden mellan Solars och Abyssal är ungefär som skillnaden mellan varulvar och vampyrer i World of Darkness, så även om de finns i samma värld kan man räkna dem som åtminstone delvis separata spel. Samma uppdelning finns inte D&D.
Aha. Jag har inte spelat Exalted, men det du säger låter precis som att man i DnD exempelvis kan spela en grupp änglar i Himlen eller en grupp djävlar i Helvetet.
 
Generisk skurkroll vet jag inte. Men i Vampire (både :the Requiem och :the Masquerade) är du definitivt tänkt att ha en tvivelaktig moral och du livnär dig på människor så du är ju näppeligen en "good guy" :gremsmirk:

Fast det är kanske redan folk som påpekat detta redan i tråden?

Egentligen kan du ju spela skurk i vilket spel som helst beroende på hur du väljer att lägga upp kampanjen. Men om det gäller att du genom ren speldesign är tänkt att spela skurk så se mitt svar ovan :gremsmile:

C.
 
Nightlife

Nightlife var spelet som Vampire plankade rakt av och kompletterade med angst.
 
My Life With Master

Har jag missuppfattat helt, eller går inte My life... ut på att bli hjälte i slutet och göra upp med sin Master?

Och tar man upp Kult, kan man inte också lägga till valfritt dunge-rollspel, för hur mycket skurk är man inte när man ger sig ned i gångar och kör massmord på stackars orcher. (Vilket är summan för övrigt av Power kill).
 
Re: My Life With Master

Har jag missuppfattat helt, eller går inte My life... ut på att bli hjälte i slutet och göra upp med sin Master?

Jag vet inte om jag skulle gå så långt. Visst går det ut på att i slutänden göra upp med sin Mästare, men fram tills dess spelar man onekligen en skurk, om än en patetiskt, krälande och rätt ovillig sådan. Om rollpersonen har tur kan den efter slutstriden kalla sig för hjälte och återanpassa sig till samhället. Mer normalt är att han blir dödad eller tar livet av sig för att han är så ynklig.

/tobias
 
Dark MERP

Bara som ett kuriosum: När ICE ramlade överstyr på 1990-talet höll jag på att skissa på en Evil Servant-modul, i vilken spelarrollerna var Saurons underhuggare och skulle arbeta för att förbereda saker och ting för mästarens återkomst. Det blev dock bara diverse anteckningar i en brevväxling mellan mig och Jessica Ney-Grimm. Hon tyckte att jag var alltför "bauhaus" och ville ha med "gothic".

Jodå, spelarrollerna skulle vara lesser wraiths, corporeal undead och andra hemskheter. Det skulle teoretiskt ha gått att spela en kampanj som strcäkte sig över sekler.
 
Re: Dark MERP

Hon tyckte att jag var alltför "bauhaus" och ville ha med "gothic".

Tvåtusen kulturpoäng för den meningen! :gremgrin:

Jag vill minnas att det publicerades ett MERP-äventyr (dvs SRR-äventyr) i Sinkadus som gick ut på att spela två high level-figurer som jobbade för den mörka sidan. Var det möjligen en biprodukt?

SoR känns annars som en lite trickig värld att spela ond i, eftersom ondingarna är just... onda, och därmed rätt förtappade (till skillnad från tex Vermacht-soldater eller andra som mest råkat hamna på fel sida). Men det går kanske att skruva till så att det funkar.
 
Re: Dark MERP

Jag vill minnas att det publicerades ett MERP-äventyr (dvs SRR-äventyr) i Sinkadus som gick ut på att spela två high level-figurer som jobbade för den mörka sidan. Var det möjligen en biprodukt?

Det var där idén föddes. När vi gjorde SRR såg jag just den potentialen och skrev en artikel i ämnet. Däremot kunde jag inte skriva direkt för ICE förrän efter att jag lämnat Ä-spel; det fanns inte tid förrän då.

Tanken var att man som ond underhuggare skulle tjäna statuspoäng från Sauron eller Häxmästaren genom att förverkliga diverse dolska planer. Samtidigt var det rätt mycket "knivhugg i ryggen" på den onda sidan, så det gällde att balansera rätt. Rätt så mycket elakt hemligagentspel.

Men mina anteckningar har sedan länge gått förlorade och kan knappast rekonstrueras.
 
Parabellum, Agressio o Neotech

Två svenska rollspel jag kom att tänka på är två spel som aldrig blev speciellt lanserade.

Parabellum och Agressio. Just Agressio promotades som ett spel med bakgrund som påminde om att spela rollpersoner i gränslandet mellan onda och goda. Jämför med filmerna The Killer, A Better Tomorrow 1&2 samt The Replacement Killers.

Neotech kan väl oxå vara ett spel att nämna då de flesta rollpersoner man skapar i spelet har flugit in och ut på fängelser och är allmänt kriminella innan man påbörjar kampanjen.
 
Re: Dark MERP

Mycket intressant och hur tufft som helst. Är själv väldigt fäst vid äventyret "Par i svart" (har för mig att det hette det) och håller faktiskt på med en kampanj inspirerad av det.

Det är en kampanj med två primära spelgrupper - en som är tjänare åt Sauron, den andra en tjänare åt Kung Bard uppe i Dale. Den utspelar sig några år efter Bilbo i Mörkmårdens närhet.

Dock håller jag det till en början på en mänsklig nivå. Tro mig, alla kommer vara hjältar (samt mörka hjältar) men ingen är Gast eller liknande. Den kommer utspela sig under några år med dels ett äventyr och en taktikfas där man kan placera ut spioner, flytta trupper och sabba för den andra sidan på olika sätt. Det blir lite som stratego då båda sidor kommer få en hexagonkarta över området där de kan upprätta högsäten och placera ut sitt manskap. Det är mycket viktigt med agenter och spejare för att ha insikti fiendens rörelser.

Dock så var det intressant att lägga det på en annan nivå. Du nämnde om en typ av poäng man skulla samla in åt Sauron och den mörka sidan - hade du någon särskild tanke på hur detta skulle fungera?
 
Back
Top