Rollspel inför publik?

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Ibland har jag hört nämnas att det ska ske rollspel inför publik på olika tillställningar. Är det någon här som ägnat sig åt det och kan berätta om hur det gick till?
För min egen del är jag intresserad av det från perspektivet amatörteater, så om det skulle kunna göras på ett avant garde sätt utan en klar skiljelinje mellan publik, spelare och ackompanjemang skulle det vara mycket intressant. Nån som testat det, och vet hur det skulle gå till?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Att titta på några som spelar rollspel låter lika kul som att stå och stirra på en nymålad vägg och se färgen torka.

Med det sagt skulle jag bli positivt överraskad om någon kunde motbevisa mig och visa att det faktiskt kan vara kul.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Att titta på några som spelar rollspel låter lika kul som att stå och stirra på en nymålad vägg och se färgen torka.

Med det sagt skulle jag bli positivt överraskad om någon kunde motbevisa mig och visa att det faktiskt kan vara kul.
Tack för ditt intressanta och konstruktiva svar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag skrev ett kort rollspel en gång som jag tänkte skulle spelas med publik. Man ska spela advokater, åklagare och vittnen under en improviserad rättegång. Det har spelats ett par gånger, men den enda gången det fanns någon publik bestod den av ett mycket litet antal personer, tyvärr.

Jag har försökt bifoga en fil för den som är intresserad.
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag brukade kolla på Penny Aracades PAX-spel på youtube med rätt stor behållning. Och The Adventure Zone har ju gjort en del liveuppträdanden som verkar uppskattat.

Nu har jag ju inte sett något av detta IRL, bara vida youtube i första fallet, och lyssnat på inspellningarna som podcasts i det andra fallet. Den lärdom jag dragit där är att publikinteraktion är problematiskt... =D Men inte omöjligt!

Och beror så klart på hur stor publik man har så klart... är publiken tillräckligt liten går det säkert att låta individuella publikmedlemar ropa ut instruktioner. Så hade vi i studentspexet jag var med i under många år (så inte rollspel, förvisso), så med en publik på runt 100 pers eller färre funkar det.

Annars behöver man nog ha mer binära ja/nej-lösningar, där varje publikmedlem har en skyllt med två olika färger eller något; "Håll upp grönt om ni tycker att vakten släpper in dem, håll upp rött om ni tycker vakten kallar på förstärkning".

Annars tror jag scenframträdande i mångt och mycket följer samma behov som podcasts, fast live: tala inte i mun på varandra, tala tydligt, gör inget distraherande när fokus är på någon annan.
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Håller med Rymdhamster. Tips: Engagera publiken, om möjligt. Det blir roligare, istället för att dem ska vara passiva åskådare. Exempel:
 

Widundret

Veteran
Joined
3 Mar 2014
Messages
22
I Murderous Ghost finns möjligheten att låta en större grupp gestalta rollpersonen tillsammans. Det har gjorts med en publik Jag och en vän diskuterade även en idé där en teaterensemble gestaltar spelledarpersonerna och publiken styr rollpersonen gemensamt. Sen kom vi på att forumrollspel redan fanns... ;)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Jag skulle nog säga att det går att göra men der blir med fördel bättre om man har lite rekvisita för att visualisera mer. Det kommer ju med största sannolikhet mest att sittas still på scenen. Penny Arcade har ju både utklädnader och väldigt satsiga miniatyrkartor. Även dedikerade kameror för tärningsspel tror jag är bra för att öka inlevelsen vid tradspel.
 
Top