Nekromanti Rollspel, ideologi och filosofi

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
20,905
D&D: Kapitalism är den starkaste drivkraften för spelarkaraktärer och kapitalism ger också bäst resultat.

Call/Dark/Trail of Cthulhu: Är antingen nihilistiskt eller existentialistiskt och fungerar utmärkt som ett halv fullt/tomt vattenglas.

Warhammer40k rpg:s: Totalitarianism är jävligt dåligt.

Vampire: the Masquerade: Gamla testamentet är 100% sant.
 
God45;n53336 said:
D&D: Kapitalism är den starkaste drivkraften för spelarkaraktärer och kapitalism ger också bäst resultat.

Call/Dark/Trail of Cthulhu: Är antingen nihilistiskt eller existentialistiskt och fungerar utmärkt som ett halv fullt/tomt vattenglas.

Warhammer40k rpg:s: Totalitarianism är jävligt dåligt.

Vampire: the Masquerade: Gamla testamentet är 100% sant.

Mage: The Ascension - Postmodernism i sin renaste form - eller?

Werewolf: The Apocalypse: Ekologism, ekoterrorism i sin renaste form.

Noir från Neogames - en viss socialistisk inriktning skymtar bland kaklet, sotet och fedorahattarna.
 
Mutant: UA: Retromarxism? "Res er mutanter! Ni har inget att förlora förutom era bojor!"
 
Black Crusade: En förutsägbar fiende är nästan lika bra som en pålitlig allierad, fast bara nästan.
 
Jag tror att Rotsystem är tämligen teknosocialistiskt och transhumanistiskt, kanske. Eller det var så jag tänkte mig det iaf.

Evolutionens Barn är tydligt socialistiskt.
 
Generellt sätt får jag ofta känslan i rollspel att de är pro-miljö-medvetenhet. Ofta är det ondskefullt och/eller dåligt att det står skitstora fabriker som spyr ut avgaser medan bra snälla alver bor i symbios med träden och blommorna i den fina skogen.
 
Mundo;n53684 said:
Generellt sätt får jag ofta känslan i rollspel att de är pro-miljö-medvetenhet. Ofta är det ondskefullt och/eller dåligt att det står skitstora fabriker som spyr ut avgaser medan bra snälla alver bor i symbios med träden och blommorna i den fina skogen.
???? låter inte orimligt. Dessutom lever alverna jävligt länge eller i evighet, kanske på grund av sin miljösymbios.
 
Mundo;n53684 said:
Generellt sätt får jag ofta känslan i rollspel att de är pro-miljö-medvetenhet. Ofta är det ondskefullt och/eller dåligt att det står skitstora fabriker som spyr ut avgaser medan bra snälla alver bor i symbios med träden och blommorna i den fina skogen.


Jag säger inte emot. Jag tror att det handlar mycket om arvet från Tolkien. SoR är ju nånstans väldigt kritisk mot industrialismen i stort, och har nån väldigt romantiserad bild av förindustriell tid...
 
Back
Top